Valget mellom to divere (skal bli en keeper)

Medlem
19. juli 2013
Sted
Hamar
Planen for 2015 er å ha to klokker som skal være to keapere. Den første har har jeg, og det er en hvit Rolex Explorer 2. Ved siden av min Explorer 2 trenger jeg noe som kan brukes mer som en beater, og det skal være en diver.Etter å ha tittet på flere merker og modeller tror jeg at jeg har kommet frem til to klokker det står mellom. Omega smp 2531.80.00, eller Sinn U1.

Omegaen har blitt en klassiker og har ett veldig bra urverk som også er cosc sertifisert. Har hatt klokken før, så jeg vet hva jeg går til. Liker bølgeskiven og utseende på klokken veldig godt, men helium ventilen og brukervennligheten på bezelen trekker ned.

Sinn U1 tiltrekker meg veldig, liker den matte finishen og viserne er utrolig kule.(aldri sett eller prøvd en i virkeligheten) Den er større en Omegaen, og størrelse messing passer den kanskje litt bedre. Sinnen blir mer spesiel og jeg kan innrømme at jeg holder litt på Sinnen. Det som gjør meg litt usikker er urverket, har ikke vært borti det og vet ikke hvor nøyaktig det er og hvordan det tåler tidens løp ift verket i omegaen.

Tanker rundt disse to klokkene som kan gjøre valget lettere taes mot med takk.

Planen for 2015 er å ha to klokker som skal være to keapere. Den første har har jeg, og det er en hvit Rolex Explorer 2. Ved siden av min Explorer 2 trenger jeg noe som kan brukes mer som en beater, og det skal være en diver.Etter å ha tittet på flere merker og modeller tror jeg at jeg har kommet frem til to klokker det står mellom. Omega smp 2531.80.00, eller Sinn U1.

Omegaen har blitt en klassiker og har ett veldig bra urverk som også er cosc sertifisert. Har hatt klokken før, så jeg vet hva jeg går til. Liker bølgeskiven og utseende på klokken veldig godt, men helium ventilen og brukervennligheten på bezelen trekker ned.

Sinn U1 tiltrekker meg veldig, liker den matte finishen og viserne er utrolig kule.(aldri sett eller prøvd en i virkeligheten) Den er større en Omegaen, og størrelse messing passer den kanskje litt bedre. Sinnen blir mer spesiel og jeg kan innrømme at jeg holder litt på Sinnen. Det som gjør meg litt usikker er urverket, har ikke vært borti det og vet ikke hvor nøyaktig det er og hvordan det tåler tidens løp ift verket i omegaen.

Tanker rundt disse to klokkene som kan gjøre valget lettere taes mot med takk.

Omega.

Sinn'en er unødig diger. Hva skal du, eller noen andre, med 100 bar trykkspesifikasjon? Det er jo litt kult med slik ekstrem tysk overengineering, men det spørs hvor sjarmerende det er på sikt. Det blir fort å flippe når man kjøper noe uten å ha prøvd det på først.

Sinn U1 er styggpen; Omegaen er vakker (bare min helt personlige mening, så klart).

Personlig hadde jeg gått for Omega-en, en av de penere diverne synes jeg.
Men hvorfor solgte du den sist gang?

Forøvrig har jeg tilnærmet null erfaring med Sellita urverk, så der kan nok noen andre svare deg bedre.:)

Mye mulig sinnen blir en klokke jeg tidligere vil flippe, kanskje til en smp. Skal en tur inn til Lillestrøm i morgen så får jeg kanskje prøvd en. Eneste grunnen til at omegaen ble solgt forrige gang var for å frigjøre pengene og legge de til i Explorer 2 kontoen.

Sinn'en er unødig diger. Hva skal du, eller noen andre, med 100 bar trykkspesifikasjon?

U1 bærer faktisk ganske komfortabelt pga korte lugs. Du har et poeng med vanntettheten. Ingen mennesker vil noen gang ha behovet. Men når du først har åpnet den døren så kan man jo stille spørsmålstegn med HE-ventilen på Seamasteren. At den i tillegg er manuell tilgriser designet.

Trådstarter kan ikke ta et dårlig valg her. Både U1 og SMP er ypperlige klokker. Personlig heller jeg mot Sinn. SMP er jo like vanlig som en Passat stasjonsvogn.

U1 bærer faktisk ganske komfortabelt pga korte lugs. Du har et poeng med vanntettheten. Ingen mennesker vil noen gang ha behovet. Men når du først har åpnet den døren så kan man jo stille spørsmålstegn med HE-ventilen på Seamasteren. At den i tillegg er manuell tilgriser designet.

Trådstarter kan ikke ta et dårlig valg her. Både U1 og SMP er ypperlige klokker. Personlig heller jeg mot Sinn. SMP er jo like vanlig som en Passat stasjonsvogn.

Du har et poeng der. Argumentasjon av typen "Hva skal du med ... " er antagelig ikke så relevant her inne, for hva skal du med mekanisk urverk i det hele tatt :)

Trådstarterens spørsmål er veldig spesifikt, så jeg har litt dårlig samvittighet for å rote til tråden, men greier ikke la være: Hva med denne?

23110422103003-20.png

For 5-6 år siden klarte jeg ikke å leve med Sinn U1 og den meget spesielle AR-coatingen som gjør at klokken alltid vil slite med flesk på glasset. Ser litt ut som oljesøl.
Men kanskje AR-coatingen har blitt endret ?

For 5-6 år siden klarte jeg ikke å leve med Sinn U1 og den meget spesielle AR-coatingen som gjør at klokken alltid vil slite med flesk på glasset. Ser litt ut som oljesøl.

man kan jo bestille uten AR-coatingen på utsiden.

Du har et poeng der. Argumentasjon av typen "Hva skal du med ... " er antagelig ikke så relevant her inne, for hva skal du med mekanisk urverk i det hele tatt :)

Trådstarterens spørsmål er veldig spesifikt, så jeg har litt dårlig samvittighet for å rote til tråden, men greier ikke la være: Hva med denne?

23110422103003-20.png

Jeg hadde en blå aqua terra 41mm som ble solgt like etter jul. Skiven og alle detaljene på den er noe av det fineste jeg har sett. Grunnen til at den ble solgt var at jeg ble litt små lei de vridde lugsene og jeg likte ikke lenka noe særlig. Pluss at jeg aldri hadde hatt samvittighet til å bruke denne som en beater da den er altfor pen til det.

Er dette noe som kommer etterhvert eller syntes det fra klokken er ny? Skal til Lillestrøm å se på en senere i kveld, så skal prøve å legge merke til dette om det syntes på en ny klokke.

Omegaen!

Den er mye mer allsidig. U1 er en definitivt en gøyal klokke, men etter min mening (tillater min egen mening) tror jeg man går fortere lei.

Er dette noe som kommer etterhvert eller syntes det fra klokken er ny? Skal til Lillestrøm å se på en senere i kveld, så skal prøve å legge merke til dette om det syntes på en ny klokke.

AR-coatingen på Sinn klokker er på 1800HV (HV = Vickers skala. Måleenhet for hardhet). Kassen på en U1 er laget av et spesielt stål. Samme ståltype/kvalitet som finnes på ytterskroget av tyske ubåter i klasse 212. Grunnen til dette er at Sinn mener det er fordelsaktig med en ståltype som ikke korroderer. I tillegg har det andre kvaliteter som

- mer motstandsdyktig mot magnetisme
- x1.55 hardere enn 316L stål (220-240HV) som er vanlig å bruke til klokkekasser.

Bestiller du en U1 via www.sinn.de/en så kan du få hele kassen tegimentert (herdet) til 1200 HV. Bezelen er allerede tegimentert på alle klokkene i U-serien.

Tilbake til safirglasset på U1. Dette har en hardhet på 2000HV. Så med en AR-coating på 1800HV er jo kjempebra, ikke sant? AR-coatingen skal i utgangspunktet være ripefri. Det er en sannhet med modifikasjoner. Desverre så har denne ar-coatingen en egenskap til å suge til seg vann. Så det er vanlig å få vannmerker i coatingen. Noen ganger går det an å tørke det vekk med klut, andre ganger med polywatch. Noen har opplevd at man rett og slett ikke får vekk disse vannmerkene. Dette er mer vanlig på U1 og UX hvor safirglasset er flatt. På U2, U200, U1000 så er glasset buet, og vannet har lettere for å renne av.

De siste gangene jeg har kjøpt klokker fra Sinn så har jeg bestilt klokken med AR-coating kun på innsiden. Det er et kompromiss, da man får litt refleksjoner i glasset. Men du merker ikke så nevneverdig forskjell i det daglige liv.

Redigert:
Mulig det blir litt off topic å gi deg flere valgmuligheter, men har du vurdert Oris dykker?

F.eks. Oris Aquis date i 43mm eller 40mm?
Eneste ulempe er at man ikke får benyttet uoriginale reimer.
Har selv kjøpt både gummireim og stållenke til min 40mm, og det duger til det meste. Her er den:
OI000265_1_zpselkqiokz.jpg

Selvfølgelig blir det noe litt annet enn Sinn tegimentert (har selv en 856 UTC), men design og kvalitet i forhold til pris (800-1200USD+mva) er vanskelig å slå synes jeg! Og det er eget design med både klassiske, moderne og tøffe elementer. Ikke bare enda en sub-kopi.

Hvis jeg skulle hatt kun 3 klokker, ville jeg valgt Explorer, Oris og Aqua terra. Kun to er jeg litt usikker, men hvis jeg skulle hatt en Rolex og en beater hadde nok valget falt på Oris fremfor Sinn (selv om jeg nå bruker Sinn hvis det er aktiviteter som utgjør fare for riper - da Orisen nesten er for fin til å ripe opp.. :) )

Jeg som personlig er stor fan av exp 2 polar syns den er såpass allsidig at det blir mindre overlapp i bruksområdene dersom du kjøper Sinn. Men i bunn og grunn handler det bare om hva du syns er penest, hva som passer best og hva du trenger.

Takk for svar @Sponon. Det ga svar på mange av mine spørsmål angående sinnen. Må prøve en i virkeligheten før jeg bestemmer meg. Bestilles det ny U1 blir det med ar coating på den ene siden. De vannflekkene hørtes veldig irriterende ut!

@Zawatch jeg har vært inne på tanken på oris aquis og har ikke helt lagt det fra meg. For ikke mer enn ett pr uker siden var jeg utrolig nær å kjøpe en ny oris aquis smal seconds i titan på Gran Canaria. En klokke som tiltalte meg veldig bra! Må si lenka er utrolig stilig. En aquis date i 43mm er absolutt ikke utelukket! Hva gjør at man ikke får brukt uoriginalt reimer på disse? Hvor nøyaktig er urverket på din aquis?

Redigert av en moderator:
Ikke veldig godt synlig her men, det er Oris-patent, dvs. det er veldig brede lugs med bare "midtpartiet" i lenken som kommer i mellom:

01-Zawatch-1150296_zps935cc3c5.jpg

Nøyaktighet husker jeg ikke helt (har en liten logg hjemme som jeg evt må sjekke), men det var nok ingen voldsomme avvik.

Ikke veldig godt synlig her men, det er Oris-patent, dvs. det er veldig brede lugs med bare "midtpartiet" i lenken som kommer i mellom:

01-Zawatch-1150296_zps935cc3c5.jpg

Nøyaktighet husker jeg ikke helt (har en liten logg hjemme som jeg evt må sjekke), men det var nok ingen voldsomme avvik.

Ser hva du mener, men Med den rå lenka der og gummireima tror jeg nok ikke det skal bli nødvendig med andre.

Den er absolutt ikke utelukket.

Flotte forslag så langt i denne tråden. :) Spent på hva og når du kjøper @Tutto.

Redigert av en moderator: