Valgets kvaler, hjelp...

Medlem
10. nov. 2020
Sted
Der oppe i nord
Er i markedet for en Speedmaster, Mark 40.
Har et par stykker jeg sikler litt på, og her sliter jeg med avgjørelsen.

Den ene har et par skrammer på bezel, og har nok litt mere bruksmerker, men er fortsatt pen.
AR-coating på glasset er nok litt slitt.
Ingen boks eller papirer.

Den andre er et par tusen dyrere.
Virker å være lite brukt, muligens en "safe queen", så det er lite bruksmerker.
Antakelig derfor har den fått litt gyldent preg på lumen (Tritium), noe som visstnok har lett for å skje om den ligger lenge i mørket.
AR-coating ser ut til å være bra på denne.
Har boks fra nyere Speedmaster.

Hva satser man på, enten lume uten noe patina, men litt flere bruksmerker, eller satser man på litt gyldenskjær på lume og bedre generell stand ?
Hjelp !!!

Redigert:
Det er det som er problemet. Liker begge to, men den med litt patina på lumen er nok mindre brukt og i noe bedre stand.
Spørsmålet koker egentlig ned til patina kontra tilstand.
Usikker på hva jeg blir mest fornøyd med, så trenger meninger pro et contra.

Blir noe sånt:
1605903126029.png

Kontra noe sånt:
1605903198811.png

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SpaceCowboy
Jeg hadde nok godt for den øverste med mer patinert lume (gitt at tilstanden forøvrig er ok). Var det denne du endte på?

Men lume-patina er fort en smakssak. Utover det så er tilstand alfaomega (no pun intended) når man beveger seg ned mot vintage, dvs minst mulig skader på skive/bezel og poleringer av kasse. Jevne beige patineringer på lume er et pluss, og hever attraktiviteten.

Disse to tingene er det som påvirker vintage-priser mest nå om dagen, for noen eksepsjonelle eksemplarer har det i det siste betydd premier på 50-100% ift «vanlig» pris. F.eks denne 145.022-68 Transitional, som endte opp med en slik premie. Med boks og papirer, er det få av disse der ute, og da er samlere villige til å åpne lommeboka.

Så får vi se hvor 175.0083/3520.50 havner hen, det er en kul referanse med morsomme skive-varianter. At Clymer har et forhold til den og relanserte en variant gjennom Hodinkee hjelper sikkert på også. :)

Alt i alt et smart valg slik jeg ser det. Gratulerer med nytt!

Redigert:
Jeg hadde nok godt for den øverste med mer patinert lume (gitt at tilstanden forøvrig er ok). Var det denne du endte på?

Men lume-patina er fort en smakssak. Utover det så er tilstand alfaomega (no pun intended) når man beveger seg ned mot vintage, dvs minst mulig skader på skive/bezel og poleringer av kasse. Jevne beige patineringer på lume er et pluss, og hever attraktiviteten.

Disse to tingene er det som påvirker vintage-priser mest nå om dagen, for noen eksepsjonelle eksemplarer har det i det siste betydd premier på 50-100% ift «vanlig» pris. F.eks denne 145.022-68 Transitional, som endte opp med en slik premie. Med boks og papirer, er det få av disse der ute, og da er samlere villige til å åpne lommeboka.

Så får vi se hvor 175.0083/3520.50 havner hen, det er en kul referanse med morsomme skive-varianter. At Clymer har et forhold til den og relanserte en variant gjennom Hodinkee hjelper sikkert på også. :)

Alt i alt et smart valg slik jeg ser det. Gratulerer med nytt!
Ja, det var den med patina jeg endte på.
Tilstanden virket bedre, og visstnok skal patinert tritium kunne være et tegn på langt opphold i mørket?
Om det stemmer, forsterker det mistanken om ikke veldig mye bruk.

Sånn ser den aktuelle klokka ut:
Speedmaster.jpg

Speedmaster2.jpg

Redigert:
  • Elsker
Reaksjoner: Trifide