Valjoux 7750

Om rotoren spinner fort nok til at vi opplever disse kreftene tviler jeg litt på.
Tenker wobbelen heller kommer fra at massen til rotoren flyttes rundt i klokken. Spesielt ved start og retningsendring. Rotoren i 7750 er ganske tung, da verket er tungdrevet, så er en del masse som skal diskuteres med hver gang det endrer hastighet.

Men, jeg vet ikke. Er bare synsing. Sentripfugalkrefter (haha) er ikke min sterkeste side. :p

7750 finner man dessuten i alt fra billige 70-talls chronoer til moderne klassikere fra respekterte produsenter.

3992836058_2430aba1ee_z.jpg

Denne var jo kjempekul,minner uhyggelig om min gamle Montreal 750.503N !
(selvfølgelig også med 7750-verket.)
Heuer%20Montreal%20750.503N%20%282%29.JPG

Om rotoren spinner fort nok til at vi opplever disse kreftene tviler jeg litt på.
Tenker wobbelen heller kommer fra at massen til rotoren flyttes rundt i klokken. Spesielt ved start og retningsendring. Rotoren i 7750 er ganske tung, da verket er tungdrevet, så er en del masse som skal diskuteres med hver gang det endrer hastighet.

Men, jeg vet ikke. Er bare synsing. Sentripfugalkrefter (haha) er ikke min sterkeste side. :p

Sentrifugalkraften har vel ikke så fryktelig masse å gjøre med hastighet, men total energi? :)

Uansett tilfelle, jeg kjenner GODT når rotoren freewheeler på armen; man kan se klokken forsøke å hoppe av armen og det er meget merkbart.

Jeg ble veldig overrasket da klokken det er snakk om er min første 7750 og helt ulikt noe som helst annet jeg har. Morsom følelse for så vidt ;)

Jepp, nav b chrono II :). Flott klokke, men får ikke så mye armtid. Får se hva jeg gjør med den. Litt stor for meg egentlig.

Denne var jo kjempekul,minner uhyggelig om min gamle Montreal 750.503N !
(selvfølgelig også med 7750-verket.)

Jepp, finnes ganske mange slike "poor man's Heuer/Omega" varianter. Endel av dem faktisk produsert av Heuer, for andre merker., som LeJour:

lj6.jpg

Sinn har jo dessuten denne:

sinn144.jpg