Valjoux og andre urverk skolen??

"Sjel" er ikke et konkret objekt eller en formelt definert enhet. Det er en subjektiv opplevelse, og ofte oppkonstruert for å forsvare et personlig forhold til noe. Når noen sier at noe "mangler sjel", betyr det som oftest "jeg har en emosjonell tilknytning til noe annet". Mange har et emosjonelt forhold til at armbåndsur er sveitsiske, og det betyr at produkter fra andre steder har mindre "sjel". Noen har emosjonelle forhold til varemerker grunnet tidligere opplevelser eller andre referanser. De forskjellige prøver seg også med forskjellig markedsføring som vil appellere til folk forskjellig. Mange er ikke reflekterte nok til å innse at den forskjellen de opplever på ting er en egenskap ved dem selv, og ikke ved objektet de ser på. "Jeg har ikke noe forhold til Seiko" er et mye bedre svar enn "Seiko har ikke sjel".

Så fordi jeg finner masseproduserte, billige klokker sjelløse er jeg ikke reflektert ? :confused::confused:

Du har mye rett i mye av hva du skriver her, men jeg tror muligens kvasipsykologien kan få lov til å bli liggende hvor nå enn den kom fra.

Hvorfor jeg finner alle seikoene jeg har hatt og tatt på sjelløse er den manglende "x" faktoren som i mye større grad er å finne i såkalte "boutiqe" watches, en del dyrere klokker osv - klokker hvor det er lagt litt innsats i varene. Seikoene kjennes så sterile og "døde" ut, jeg hadde på det meste tre av dem men klarte ikke å finne noen connection. Nå har jeg bare stargaten igjen og den luftes ut av boksen når jeg skal beise o.l... Selv om jeg har tre Omegaer har jeg faktisk litt av det samme problemet der.. De minner meg litt om VW (Om seiko er Toyota) og jeg har akkurat det samme problemet der.

Eventuelt er jeg bare ikke reflektert nok til å se at jeg ikke har noe forhold til seiko etter å ha prøvd i flere år :rolleyes:.

O.t.: jeg får litt vondt i viljen av "siden du ikke har forstått hvorfor jeg elsker X er jeg bedre enn deg" greia som foregår litt så fort Seiko dukker opp i diskusjoner om dagen.

Det blir vel litt galt å si at man ikke har et forhold til seiko når man har eid opptil flere.

Sjel eller ikke sjel, det er nok lettere å få et emosjonellt forhold til klokker man legger tid og sparer lenge til enn en monster som man kan trykke kjøp på med en gang. Jeg kan ikke forestille meg at kvalitetsfølelsen kan føles større med en klokke til knappe 2k mot en klokke til 30k, men det er vel sikkert en lærd frase om dette også. :roll:

Så jah, man får vel si x er ikke jeg emosjonellt tiltrukket av men x får jeg brusende emosjonell puls av. :D

Stargaten skal ha én ting - kvaliteten på kassen er vesentlig bedre enn hva prisen skulle tilsi. Den fikk meg til å fundere litt på hvorfor POen min koster hva den gjør. Men bezelen går ujevnt og du kan ikke hacke urverket og kan ikke trekke den opp og ja.... Imponerende til prisen; absolutt. Men ikke noe emosjonelt engasjerende.

Når det er sagt; alle burde ha eid en Seiko en gang. De setter alle dyre klokker i et interessant perspektiv.

Så fordi jeg finner masseproduserte, billige klokker sjelløse er jeg ikke reflektert ? :confused::confused:

Du har mye rett i mye av hva du skriver her, men jeg tror muligens kvasipsykologien kan få lov til å bli liggende hvor nå enn den kom fra.

Hvorfor jeg finner alle seikoene jeg har hatt og tatt på sjelløse er den manglende "x" faktoren som i mye større grad er å finne i såkalte "boutiqe" watches, en del dyrere klokker osv - klokker hvor det er lagt litt innsats i varene. Seikoene kjennes så sterile og "døde" ut, jeg hadde på det meste tre av dem men klarte ikke å finne noen connection. Nå har jeg bare stargaten igjen og den luftes ut av boksen når jeg skal beise o.l... Selv om jeg har tre Omegaer har jeg faktisk litt av det samme problemet der.. De minner meg litt om VW (Om seiko er Toyota) og jeg har akkurat det samme problemet der.

Eventuelt er jeg bare ikke reflektert nok til å se at jeg ikke har noe forhold til seiko etter å ha prøvd i flere år :rolleyes:.

O.t.: jeg får litt vondt i viljen av "siden du ikke har forstått hvorfor jeg elsker X er jeg bedre enn deg" greia som foregår litt så fort Seiko dukker opp i diskusjoner om dagen.

Jeg var ikke klar over at "Seiko" betydde "billige Seikoer", men hvis det er det eneste dere tenker på når dere tenker på Seiko, så skjønner jeg jo at det blir litt annerledes. Det er ingen som forventer at man skal ha samme forhold til en superenkel og upresis klokke som et påkostet mesterverk. Men nå koster vel Seikos mest kostbare klokke 10000 ganger så mye som deres billigste eller deromkring, så jeg klarer ikke helt for min egen del å redusere det ned til at "en Seiko koster 1000 kroner, og er derfor ikke spesielt mye sjel i den". Nå synes jeg det er en bragd i seg selv å produsere en så billig mekanisk klokke som er såpass god, men det er en annen egenskap enn følelsen av et mesterverk. Men det jeg synes er litt teit adferd er å synes at fordi man kan kjøpe en Orange Monster (hvem finner på disse navnene?) billig, så er ikke en SBGA031 verdt pengene. Og det har å gjøre med billigste-produkt-rangstigen, at man er så kul som det billigste produktet man selger. Det var oppstandelse da Mercedes innførte C-klasse, plutselig skulle liksom hvemsomhelst kjøre Mercedes! Og skarer av Porsche-folk hater Boxster. Hadde Rolex begynt å selge kvartsur til 3000,- hadde antageligvis en haug med folk tatt livet av seg. Det er mulig det er meg det er noe galt med, men jeg forstår bare ikke den måten å tenke på.

Med "ikke reflektert" mener jeg ikke tilbakestående, men at man ikke nødvendigvis har tenkt spesielt mye gjennom akkurat hvorfor man liker noe. Det er vel helt normalt. Jeg tror ikke folk tenker så ofte "jeg lurer på hvorfor jeg holder med akkurat Liverpool" heller. Les på nytt som "har ikke reflektert over det".

De fleste kjøper og eier også saker og ting uten å ha noe forhold til produsenten. Noen går til nærmeste bilforhandler, kanskje har de en Mazda stående, og så kjøper de den fordi de syntes den så grei ut og var rimelig, og for alt de vet kan alle som jobber på Mazda-fabrikkene bruke tøfler laget av hoder fra nyfødte seler.

Jeg forstår godt beskrivelsen du gjør av følelsene du har overfor klokkene dine, men de er fremdeles veldig subjektive, og man må åpne for at andre føler det annerledes. Men det er nok ganske universelt at man synes kostbare klokker er bedre enn rimelige klokker, jeg visste bare ikke at det var kostbare vs. rimelige klokker det var snakk om. Hvis lave produksjonstall og høye priser er det som gir sjel, så tilbyr Seiko også sjel. Men de tilbyr det ikke alltid under et annet navn enn det som sto på klokken du fikk da du begynte på skolen, slik Swatch gjør.