Vanskelig prissetting GMT-1675

Medlem
30. okt. 2010
Som flere har registrert har prisene på mekaniske ur stadig økt i løpet av de siste år. Svakere krone påvirker selvsagt dette, men fortsatt lite som vitner om noen ny finansdemping.

Jeg prøver selv å verdisettet min vintage 100% komplette 1675 fra norsk AD. Den har fat font bezel, opprinnelig urskive, visere OG datohjul. Double punched papers, originallenke etc etc.

Så kommer jeg plutselig over annonser på verdenswebben som dette:
http://www.mywatchmart.com/listing/...-ref-1675-with-box-and-double-punched-papers/

I praksis samme klokke til en pris på over 12000 usd! Og da er ikke mva tatt med engang. Er dette bare tullepriser eller er det utlandet man bør selge sine klokker til??

1. Jacek (HQMlton.com) hevdes å har (for) høy veiledende utsalgspris generelt
2. Selge klokker i utlandet i disse valutatider? Selvsagt skal man selge til utlandet hvis man har muligheten til det

Ja, slik er del vel bare. Føles imidlertid utrygt å gå den veien, men hva gjør man ikke for de pengene ;)

Forhandlerne tilbyr deg halvparten av det de selv selger for. Å hvis du gjør en avtale om handel å reiser for å levere klokken og motta oppgjør. Så vet du hvem som har det beste forhandlingskortet når du står i butikken hans maaaaange mil hjemmefra.

Da skal jeg love deg at klokken din ikke var like fin som han hadde sett for seg.
Så kommer han med ett bud, å hvis ikke du aksepterer så ønsker han deg god tur hjem igjen.
Ytterst få av de vintage watch dealerne som egentlig er entusiaster å som er i
Interessert i fine klokker. Min erfaring er dessverre at, Fleste parten er kun "in it for the money"

Jeg ville nok ikke solgt til Jacek & Co. Business er fortsatt business :) men er overrasket over at 1675 har steget betydelig de siste år? Vet ikke Red Sub koster nå, men man fikk vel en slik for 50-60+ for et par år siden. Dette er kanskje bare drømmeprosjekt nå? Ikke lenge siden jeg solgte en nydelig 5513 til under 30 også:)

Nå tror jeg kanskje vintagemarkedet i Norge daler med mindre oljepenger framover... Da kan det fort være at man må over grensen for å bli kvitt godsakene (om man skulle ha behov for det)

Når jeg snakker om å selge til utlandet - så er IKKE det til forhandler i utlandet, men privatpersoner selvfølgelig.

Jeg ville nok ikke solgt til Jacek & Co. Business er fortsatt business :) men er overrasket over at 1675 har steget betydelig de siste år? Vet ikke Red Sub koster nå, men man fikk vel en slik for 50-60+ for et par år siden. Dette er kanskje bare drømmeprosjekt nå? Ikke lenge siden jeg solgte en nydelig 5513 til under 30 også:)

Nå tror jeg kanskje vintagemarkedet i Norge daler med mindre oljepenger framover... Da kan det fort være at man må over grensen for å bli kvitt godsakene (om man skulle ha behov for det)

Tror overhodet ikke noe på dalende vintagepriser - tror derimot de vil fortsette å øke. Vil sammenligne litt med
prisene på eldre Porsche, de har også økt voldsomt de siste to årene - dette skyldes vel at vi har de rimeligste
prisene i hele Europa både på vintage Rolex og pre 95 Porsche..

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Har sendt deg fasit på PM, stikkordet er kommisjon i NY.
Nei, vi vil vel ikke at en komplett norsk 1675 skal eksporteres. Våkn opp, Pepsi-søkere ;)

Jeg vil tro du får 70K her hjemme om du er litt tålmodig, får du virkelig 85-90K i USA?
Mener ikke at man skal subsidiere norske kjøpere, men jeg hadde lagt den ut for en sum i Norge og sett responsen.

• Liker
Reaksjoner: Tek og Preben Lidi
Nei, vi vil vel ikke at en komplett norsk 1675 skal eksporteres. Våkn opp, Pepsi-søkere ;)

Jeg vil tro du får 70K her hjemme om du er litt tålmodig, får du virkelig 85-90K i USA?
Mener ikke at man skal subsidiere norske kjøpere, men jeg hadde lagt den ut for en sum i Norge og sett responsen.

+1 Det var jo trist hvis denne skulle forlate gamle landet.

Jo takk Rød. Jeg ser det nok an da jeg har fått mange gode forslag.. Men har solgt nok klokker med 'hjertet' som kort tid etter er videreformidlet ut både 50% og enda mer på markedet ;) og selvfølgelig får folk gjøre som de vil!

Til "sammenligning" så kan jeg nevne min 1986 norskkjøpte GMT Rootbeer, kjøpt av meg for 31K for to år siden. Etter henvendelsene jeg har fått på PM, så skulle det ikke undres om jeg kunne forlange 60K i dag. Den har ingen papirer, bortsett fra e-mail bekreftelse av kjøpsdato/service hos Bjerke.

Her er forresten annonsen på min klokke fra 2011:
http://www.tidssonen.no/forum/threads/fs-rolex-submariner-16610lv-mark-i.5658/#post-56623

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: RELOX