Vanskelige springbars

Medlem
20. nov. 2011
Sted
#strapsbyruus
Brodern har kjøpt en skx007 etter anbefaling fra meg og skulle bytte gummireima med noe annet. Men han får det ikke til og mener springbarsen er ødelagt. Jeg mener de er tighte fra fabrikk og har prøvd å hjelpe han over telefon fra Bodø til Oslo. Noen som har slitt med dette før og har et godt tips? Jeg kan dette selv og har prøvd å veilede med de vanlige triksene. Ola.

Brodern har kjøpt en skx007 etter anbefaling fra meg og skulle bytte gummireima med noe annet. Men han får det ikke til og mener springbarsen er ødelagt. Jeg mener de er tighte fra fabrikk og har prøvd å hjelpe han over telefon fra Bodø til Oslo. Noen som har slitt med dette før og har et godt tips? Jeg kan dette selv og har prøvd å veilede med de vanlige triksene. Ola.

Springbarsene på 007/009 er notorisk vanskelige å få av gummiremmen. Bruk et veldig smalt knivblad, som den minste kniven på en swiss army, og snik den inn mellom lug og rem.

Hvis du synes de er trøblete så får du kjøpt en pose med nye på Clas Ohlson :) (eller nærmeste urmaker da)

Jepp, skal be han bruke en flatt/skarp kniv. De fat springbarsen på seikoen er jo ganske mye bedre enn de fra CO om enn noe vanskeligere å håndtere:)

Da jeg hadde 009 brukte jeg den bare på nato og zulu, så når du først får av remmen kan du sette dem på igjen og tre remmene du bruker gjennom. Og ja, de er en god del mer solide.

Ja har hatt 009 tidligere selv og det er bare å få av gummireimen som er vanskelig. Etterpå med andre reimer er det lett selv om man kanskje må bruke litt mer kraft enn på andre klokker:)

Slet med det samme. Hadde lyst til å se klokken på NATO.

Jeg endte opp med å skjære den originale gummiremen i biter. Det funket. Ble en gummirem fattigere, men Gud hjelpe meg så godt det føltes å hakke den reima i filler etter å ha bannet og svertet i nærmere en halv time.

Slet med det samme. Hadde lyst til å se klokken på NATO.

Jeg endte opp med å skjære den originale gummiremen i biter. Det funket. Ble en gummirem fattigere, men Gud hjelpe meg så godt det føltes å hakke den reima i filler etter å ha bannet og svertet i nærmere en halv time.

Haha. Bra å se at det ikke bare er jeg som endte opp med å skjære av den h*#vetes reimen. Etter en halvtimes slit som endte opp i blod og skade fant jeg fram en tapetkniv og skar i stykker dritet.

DD94011E-450F-4DFB-BF45-7BF5A3B93754-6576-000005676AA5B62C_zps5a2736ba.jpg

Jepp, skal be han bruke en flatt/skarp kniv. De fat springbarsen på seikoen er jo ganske mye bedre enn de fra CO om enn noe vanskeligere å håndtere:)

Jeg bruker en vanlig tapetkniv, og det fungerer som bare det. Vises verken på reim eller klokke, selv etter flere turer av og på!

Jeg la om min 009 fra gummi til nato i kveld, og det gikk som en lek med Bergeon 6767. Skikkelig verktøy gjør livet lettere!

Jeg la om min 009 fra gummi til nato i kveld, og det gikk som en lek med Bergeon 6767. Skikkelig verktøy gjør livet lettere!

Har også en Bergeon 6767. Det eneste verktøyet jeg følte kunne hjelpe til slutt var en flammekaster.

Men det sier selvfølgelig mest om mine skills:)

Jeg har en Seiko gummirem tilsalgs på K/S. Det har ikke vært noe rush på PM, så om problemet ikke løses uten at remmen ødelegges skal jeg sponse kompisen din med den (20mm)

ordnet seg

Det endte med standard knivbladet til en Leatherman, begge reimene ble reddet og fikk av springsbarsen på to tre forsøk ca. ;)

rem

Godt å lese dette etter å ha hakket meg selv i hånden med verktøyet i går. Gikk for det rimelige barettverktøyet til tidssonen som gikk i stykker etter et par forsøk :)

Nå er det knivblad neste. Satser på å unngå legevakten, så mulig jeg må innom en urmaker!