Vantett? ikke vantett?

Medlem
1. okt. 2011
Innlegg
11
Har sett meg ut en klokke Casio PRG-240-1ER.

"Perfekt til svømming og snorkling: Klokken er vannbestandig ved opptil 10 bar / 100 meter. Meterverdien er ikke det samme som dykkedybde, men refererer til lufttrykket som benyttes i vannbestandighetstesten. (ISO 2281)"

Hva betyr dette på godt norsk?
Forstår det som at dette ikke er likt antall dybdemeter.

Tenker bruke klokken til fridykking ned til 30m.
Vil den kunne brukes til det?
Hvorfor/hvorfor ikke?
 
Meget bra link som oppklarte mye.
Men klarer liksom ikke helt fetche om jeg kan bruke klokken til fridykking eller ikke?

"This is one of the more extreme examples but it still holds true for all manufacturers. Rating is not an abosulte truth it is merely marketing descisions and the difference in performance between equally rated watches can be great. Other examples is Casio Pathfinder/ProTrek watches that seems very sturdily built and yeat most of them (PAW-1500 beeing the exception) is rated to 100M but would not surprise me if they would survive at 200 meters and therefor compete with many 200 meter watches when it comes to underwater performance."

Hvordan skal jeg tolke dette?
 
At det mest sannsynlig går helt fint:) Ifl Casio kan du bade/svømme med deres 50m'ere, så ganske så sikker på at 100m'ern din tåler det du nevner:) Ring Cronograf på mandag å spør! (importøren av Casio i Norge). Tlf: 55 39 20 50
 
Mange takk igjen!

Ikke meningen å mase, men kan, som dere ser, svært lite om dette.
Vet hva praktiske egenskaper jeg vil klokken skal ha, men det tekniske rundt det kan jeg dessverre lite om.

Så et nytt spørsmål.
På casios sider eller egentlig alle nettsider som selger casio så er det jo forskjellige modeller AV de forskjellige modellene.

eksempelvis PRG 240 har forskjellige utgaver som:
PRG-240-1BER
PRG-240-1ER
PRG-240-8ER
PRG-240T-7ER


Hva er forskjellen på disse?
Ser på oversikten over klokkenes specs, eller egenskaper da, men listene der er jo helt like samtidig som prisforskjellene er til stede.

Hvorfor?
 
Det er koder for materiale de er laget i og feks om det er med rem eller lenke. Er den samme klokken, men feks PRG-240T-7ER har resin kasse og Titan-lenke, mens PRG-240-1ER har resin kasse og resin rem.. Derav også prisforskjell;)
 
Blir vel mest praktisk med resin kasse og rem vis du skal justere mellom å ha på hånden og evt utenpå klær/våtdrakt..?
 
Takk for alle tipsene, da er Casio Protrek Triple Sensor PRG-240B-2DR bestilt! :)

Får håpe jeg ikke må betale en formue i toll da! :D