Var dette et lurt kjøp da.. Seiko 5 SRP277J1

Medlem
2. mars 2015
Sted
Bodø
Hei, jeg er en fersking her, men tenkte legge ut noen tanker jeg har gjort meg om klokken jeg vil kjøpe.

Jeg starten jakten etter en ny klokke for å erstatte min gamle Seiko quartz alarm/chronograf som har fått en del juling over årene, helt til den ene viseren på alarm-klokken gikk av, og klokken, uten noen videre seremoni, ble erklært død.

Første tanke var å finne en som kunne gjøre "alt" og etter en del research etter hva som passet mine behov, endte jeg på en Casio PRW-3000-A1.
Denne var slank'ish, hadde sol-opp/ned gang, kompass, barometer, solcelle-lading, høydemåler og kaffetrakter.
Den er også helsort og tøff til den grad at den trolig er uleselig innendørs uten å benytte baklyset...

Med andre ord, det meste av det jeg kunne forestille meg kunne vært nyttig å ha på tur i fjellheimen og som kunne brukes nede på bakken i arbeidstiden.

Men etter å ha tenkt hardt over hva jeg egentlig trenger, kom jeg fram til at:
Klokken fungerer kun ned til -10 grader
Jeg har både sol-tider på GPS og telefon.
Har alltid med kompass på tur og med kart og gps vet jeg høyden min helt nøyaktig.
Barometer er noe jeg ikke egentlig ser nytten av (når jeg likevel skal kjøpe meg en Kestrel vindmåler til et annet prosjekt).

Klokken ikke er et presisjons instrument på samme nivå som et dedikerte verktøy er.
Den er en "kjekt-og-ha" gadget..

Derfor ble dette til en jakt på den perfekte analog klokke og jeg begynte lese litt om forskjellen på en quartz og mekaniske klokker.
Quartz ble raskt luket ut som et ikke gyldig alternativ.
Det måtte bli noe mekanisk som var tingen.

Det måtte bli en klokke som tåler at jeg bruker et verktøy som verktøy.
Og jeg må tåle å ødelegge den uten at det blir økonomiske sanksjoner på familieøkonomien.

Jeg lette etter en sort milltær klokke, med opptrekking eller automatikk, høy pålitelighet, bra utseende og rimelig.
Vet ikke hvorfor den må være sort, jeg vet at dette er et belegg på rustfritt som sikkert slites av etter en stund.
Håper det slites ned med verdighet og jeg kan anse det som patina og at det ville øke min egenverdi av klokken over tid.

Men sorte millitær klokker har stilen jeg leter etter, uten at jeg vil se Tacticool ut og føle trangen til å finne en matchende Shemagh skjerf...
De har en enkelhet og lesbarhet som jeg liker.

Det viste seg fort at produsenter av klokker har tenkt på dette før og faktisk har satt prisen på mange av produktene sine til å matche kvaliteten og funksjonen klokken har...
Pokker...

Men allikevel, grønn på dette som jeg er, fortsatte jeg jakten.

Og det viste seg at Seiko virket som produsenten som kanskje kunne oppfylle dette.
Enkle, robuste og koster lite, selv om min har gått i stykker.
Hamilton også, men de kostet ofte litt mer enn jeg er villig til å betale..
Spesielt Titan Khaki modellen, men den ser cheezy ut med ordet Titan på siden og det er noe rotete med datofeltet.

Og etter å ha funnet denne siden:
http://www.watchsleuth.com/seiko5finder/
Kunne jeg søke opp en Seiko som passet og der fant jeg Seiko SRP277

Den er sort og ikke for liten 40mm, dato, dag og illuminering...

Jeg tror jeg har funnet min perfekte klokke...!

Eller...?

Har noen noe annen info om denne som kan være nyttig om denne modellen før jeg slår til?
Eller noe generelt om Seiko og 4r36 motoren.

Jeg ser fra salgs-annonsene at flere bruker Seiko monster klokken med 7s26 motor, den har 4r36, men hacking og winding og skal ikke være så langt unna, etter det jeg kan lese på nett.

Fant den til rundt 2000 penger på nettet.

Youtube video her:
https://www.youtube.com/watch?v=2ci2N8Gg75M

Noen bilder lånt fra internet:
t102946_03.jpg

t102946_02.jpg

Redigert:
Det fins så mange klokker her i verden at det er vanskelig å slå fast helt bombesikkert at det er den absolutt perfekteste klokken for akkurat deg. Men Seiko 5 er alltid veldig god kvalitet til prisen, så det er ikke noe å være redd for sånn sett. Og hvis du liker det visuelle og tror størrelsen er riktig så kan det liksom ikke bli veldig feil. Go for it!

Ps, urverket er knall det. Det er ikke vakkert, og heller ikke nødvendigvis justert perfekt, men du skal gjerne mye opp i pris hvis det er viktig. Lykke til. :)

Synes den var veldig stilig, ser ut som en perfekt "field" klokke som er skapt for utendørs aktiviteter. Jeg ville kanskje gått for den med sort eller grønn skive med hvite tall da dette gir enda mer kontrast og blir mer lettlest.

4r36 verket er veldig solid og har potensiale til å gå ganske så rett. Min SRP637 med dette går jevnt -5 til -6 sekunder om dagen, og tar mesteparten av disse sekundene igjen til morgenen etter å ha lagt med skiven opp over natten. Jeg har kanskje vært litt heldig med hvor nøyaktig min var fra fabrikken, men dette viser altså at verket kan reguleres til å gå ganske så bra. Får du et eksemplar som går unøyaktig koster det sikkert ikke mye å få en urmaker til å regulere urverket for deg. Forumets egen urmaker @Arcticboy, aka Urmaker Sutterud, kan sikkert fikse det kjapt og greit i så tilfelle.

Husk også at du kan hjelpe den til å gå rettere med hvordan du lar den ligge over natten: skiven opp eller ned gjør at verket går raskere, og ligger det på siden så går det saktere.

Redigert av en moderator:
Takker for masse gode svar.
Viste ikke at klokken kunne tunes med liggemåte, takk for tipset.
Brukskonto er lettet med 2 tusenlappet og fruen er servert det sedvanlige, kostet rund 5-600, pluss litt jeg hadde på min konto forklaringen.
Legger herved skylden på dere over om jeg blir bitt av klokkebasillen videre...:)
Legger ut bilder og en mini review når den er ankommet.

Redigert:
Husk også at du kan hjelpe den til å gå rettere med hvordan du lar den ligge over natten: skiven opp eller ned gjør at verket går raskere, og ligger det på siden så går det saktere.

En sannhet med modifikasjoner... Klokker kan gå helt forskjellig i forskjellige posisjoner. Det er ingen hovedregel som gjelder, men Rolex justerte klokkene til å kunne justeres på denne måten, for lenge siden. Nå fungerer de fleste klokker nokså likt i alle posisjoner, med små avvik.
Stikk innom en dreven urmaker, da får du rakst hjelp til å justere klokken rett.
Hvis det er svært avvik mellom posisjonene kan det være tegn på at den har behov for service.

Hmm...
får sjekke avvik etter mottak.
Har noen et tips om en god urmaker som anbefales i Bodø eller omeng?
Jeg helst bruke noen lokale smeder.

En sannhet med modifikasjoner... Klokker kan gå helt forskjellig i forskjellige posisjoner. Det er ingen hovedregel som gjelder, men Rolex justerte klokkene til å kunne justeres på denne måten, for lenge siden. Nå fungerer de fleste klokker nokså likt i alle posisjoner, med små avvik.
Stikk innom en dreven urmaker, da får du rakst hjelp til å justere klokken rett.
Hvis det er svært avvik mellom posisjonene kan det være tegn på at den har behov for service.

@Arcticboy Interessant! Har selv alltid opplevd at disse billigere verkene til Seiko (7s26, 4r36 og til dels 6r15) kan reguleres ved å variere posisjonene de hviler i over natten, men kan dette reguleres bort av en flink urmaker også med disse verkene? Det er jo forsåvidt en svakhet at de er såpass sensitive for posisjonforandringer, men samtidig kan det sees på som en "blessing in disguise" at de alltid kan hjelpes tilbake til omtrentlig korrekt tid hvis de først er unøyaktige til å begynne med.

Kanskje jeg skal sende Monster Tunaen min til regulering hos deg etter du er ferdig å jobbe på Hamiltonen, hadde vært kjekt å se hvor korrekt den kan gå, og få den til å gå litt fortere. Alltid kjedelig med en klokke som sakker, da man må stille minuttviseren hver gang og ikke bare kan bruke hack-funksjonen. :mrgreen:

Hmm...
får sjekke avvik etter mottak.
Har noen et tips om en god urmaker som anbefales i Bodø eller omeng?
Jeg helst bruke noen lokale smeder.

@sti4n Noen andre som er mer kjent i dette området kan sikkert stemme inn, men vil bare si at det ikke er noe problem å sende klokken om du vil det. Bare å pakke den inn godt og sende den på en måte som er forsikret. Sendte min Hamilton fra Stavanger til Oslo for at nettopp Arcticboy skulle gjøre litt arbeid på den - sendt på mandag og fremme på det lokale postkontoret på tirsdag, og denne ble bare sendt som norgespakke (overraskende hurtig, yay posten for en gangs skyld). :)

@Arcticboy Var det forresten en litt dårlig idé å sende den som norgespakke? Jeg har brukt ekspress over natt så mye at jeg uten å tenke meg om trodde at en norgespakke også ville bli levert på dør, men det ble den jo selvsagt ikke. Tenkte på det da jeg så at den var kommet til den lokale postkontoret at det var dumt at du måtte ut ens ærend for å hente min klokke istedet for å bare få den på døren. Note to self for neste gang. :)

Kanskje jeg skal sende Monster Tunaen min til regulering hos deg etter du er ferdig å jobbe på Hamiltonen, hadde vært kjekt å se hvor korrekt den kan gå, og få den til å gå litt fortere. Alltid kjedelig med en klokke som sakker, da man må stille minuttviseren hver gang og ikke bare kan bruke hack-funksjonen. :mrgreen:

Det skal skikkelig godt gjøres å få en klokke til å gå likt i alle posisjoner. Vi pleier å sørge for at den ikke sakker i noen av dem, slik at du i alle fall rekker bussen... De fleste klokker i dag har en ferdig dreid balanse uten noen justeringsmuligheter. Hederlige unntak er Omega Coax og alle Rolexmodellene.

Egentlig hadde jeg sett fram til å ha en totalt manuell klokke.
Det er noe med rutinen med å våkne til å spenne klokken og lage tiden som kommer for dagen.
denne kan jo delvis trøste denne trangen.
Ser for meg å trekke opp dagen som kommer....

Men hvor mye kan jeg trekke denne opp?
Er det noe sperre på å trekke den opp for mye?

I motsetning til eta 2824 urverkene, som ikke bør trekkes opp manuelt for ofte da de har en svakhet i mekanismen som fører til mye slitasje, så kan disse Seikoverkene trekkes opp manuelt til du blir blå og grønn uten at de slites nevneverdig mer enn ved vanlig bruk. Urverket har en clutch som beskytter det mot overtrekking - det har jo 2824 også, men svakheten i det verket ligger såvidt jeg vet i tannhjulene som er koblet til det manuelle opptrekket. Kanskje @Arcticboy kan si noe mer her? Nå maser vi veldig! :D

Tror det holder med 20 omdreininger, men det står nok i manualen hvor mange som trengs. Når motstanden øker nærmer fjæren seg fullt spenn.

Uansett, da urverket også trekkes automatisk igjennom dagen, så er det egentlig helt unødvendig å trekke hver morgen om du bruker den daglig, men for all del om det gir ro i sjelen så hvorfor ikke. :)

Urverket har en clutch som beskytter det mot overtrekking - det har jo 2824 også, men svakheten i det verket ligger såvidt jeg vet i tannhjulene som er koblet til det manuelle opptrekket. Kanskje @Arcticboy kan si noe mer her? Nå maser vi veldig! :D

Jeg har flere klokker med 2824 verk. Jeg har aldri vert borti at mekanismen streiker i det hele tatt, på grunn av opptrekk. Når du trekker klokken manuelt vil etterhvert fjæra slippe i fjærhuset. Dette er hørbart, stort sett. Bare en bitteliten lyd i tillegg til den vanlige trekkelyden. Med automatiske klokker holder det å trekke tre-fire omdreininger før klokken setter igang, og så gjør den aktive armen resten, men jeg pleier å trekke den masse, til jeg er sikker på at fjære er helt spent. Unødvendig og irrasjonelt...
Opptrekket (tiretten og transporthjul) er følsomme saker når de skal monteres, og det var fort gjort for meg å sette en feil skrue i et hull, som resulterer i at ingenting virker. Fryktelig frustrerende før jeg forsto hva jeg hadde gjort galt! Nei, hos oss snakker vi ofte om 2824-2 som et litt undervurdert verk.

Oi!
Klokken motatt og pakket opp i hui og hast, det var kjapt levert!

UTIxbys0.jpeg

Litt usikker på hva jeg skal skrive her, men klokken ser bra ut og glir godt på mitt benete håndledd.
Reima er litt tykkkere og har et litt mer pakke-stropp utseende en den gamle Nato reima mi.
Dette og det at den er litt tykk og rund under gjør at den får litt "luft" på sidene, men det er sikkert noe jeg venner meg til etter jeg har brukt den en stund.

c3kyUlEr.jpeg

Foreløpig er jeg storfornøyd! :)

@sti4n Gratulerer med en kjempeflott klokke!

Om du ikke liker hvordan reimen dobles opp under klokken og bygger i høyden, så kan du bare kutte av den relativt unødvendige sikkerhetsbiten og svi sammen frynsene som oppstår med en fyrstikk. I min erfaring så holdes klokken godt nok på plass av remmen og vil ikke bare gli av uten denne sikkerhetsbiten. Sjekk for sikkerhettskyld uansett hvor godt klokken griper fast i remmen før du gjør det.

Du mister selvsagt den øverste metall-retaineren å feste remmen i, så du må enten kutte til den lange enden og svi av, eller doble remmen under den første retaineren om den blir uhamslig.

Håper dette var forståelig :p

Resultatet skal bli seende slik ut:

13964989030_b95fe7816f_b.jpg

Se der ja, det så jo straks mye bedre ut :)
Og du kan jo ta bilder i tillegg, i motsetning til meg.
Men ser du manglet Grandiosaen som jeg har brukt kunstnerisk bakgrunn...

Dette er en Seiko original reim, så den er ikke kveilet sammen på samme måte som ei Nato reim, mister faktisk ikke en ekstra feste ring, da "støttereima er sydd fast på andre siden.
Skal teste :)