Vaskehjelper som tjener snitt 700.00 Kr +

Litt dårlig av meg å ikke poengtere godt nok, men dette temaet kommer fra lønnsomheten i oljesektoren. Vi priser oss totalt ut av oljemarkedet, dette pga. høye lønninger og selfølgelig skifer-virksomheten.


Poenget mitt var at det er uhørt at vaskehjelp skal tjene i snitt 751.000 kr - når analytikerne er enige(noe som resultatet til Statoil de siste årene har vist(se bort ifra salg av eiendom) om at vi priser oss ut av markedet.

Veldig mange kommenterer at hardt arbeidende mennesker skal få lønn de fortjener, det er jeg helt enig i. Dog ser jeg ikke hvorfor en rengjøringsmedarbeider skal tjene i snitt 751.000 kr for UNDER 1 årsverk.
 
Utenom stab og støttetjenester er Statoil fullt på høyde med andre operatørselskaper.
 
Du @Klokkesamler sier at at arbeidstiden er 8% mindre enn ett årsverk for en landarbeider. Artikkelen sier at vaskehjelpene i snitt jobber 1646 timer i året. Dette vil si at de tilbringer totalt 3292 timer på arbeidsplassen. Ett årsverk på land er 1750 timer.
3292-1750=1542. En vaskehjelp tilbringer da altså 1542 timer mer på arbeidsplassen i løpet av ett år enn landansatt (for du tror vel ikke de reiser hjem til familie og fritid etter endt skift?).
Selv om effektiv arbeidstid bare er 1646 timer, er livet satt på hold totalt 1542 timer mer enn for en landansatt. At dette blir kompansert i form av lønn er for min del helt holdtbart!
Eller synst du virkelig dette fortsatt er uhørt?
 
Redigert av en moderator:
Hvorfor er det uhørt at rengjøringspersonale i Nordsjøen tjener 750000 + i året @Klokkesamler .
Hva hadde vært en passende årslønn?
De har kommet gjennom nåløyet, gjør sikkert en god jobb.



Er det bedre at partnerne i Pareto tjener mange titalls millioner i året?




Skjønner virkelig ikke vitsen med denne tråden.
 
Redigert av en moderator:
En kamerat av meg som diskuterte dette emnet spurte vedkommende som meinte lønna var alt for høg om denne personen var villig til å ta jobben i nordsjøen der du reiser vekk i 15 dager i slengen mot denne lønna. Svaret var kjapt, NEI, Kameraten min svarer da tilbake at der ser du, lønna er ikke for høg.

Media har ein tendens til å sluke og skrive alt som blir spydd ut. Lønna i fra nordsjøen er en av sakene dei liker å ta opp, men det kjem sjelden fram at det er forskjellige kriterier for å oppnå denne lønna som nattarbeid, overtid, risiko ved flyging og å vere på rigg, ein er vekke fra heimen i denne perioden osv.


Lønna er bra den, ikkje noe å sei på det, men ta med alle parameter som må til for å oppnå mediasummene.
 
Jeg kan lite om emnet, vil går bare ut i fra at lønnen er et resultat av etterspørselen etter disse jobbene. Hadde et vært 5000 søkere så kunne de satt ned lønnen også. Tilbud etterspørsel og hele den pakken der..

Samtidig kan jeg jo dra frem et poeng jeg hadde for en kompis igår. Han er styrmann, og sa han kjedet seg noe jæævlig når han var hjemme. SÅ, han tenkte å finne seg en jobb, og jeg foreslo å være feks håndlanger for en felles kamerat som er byggmester. Han mente at det var under hans nivå, hvor på jeg da tuller med at han kan søke deltidsstilling på sportsbutikken vi er på vei inn på. Også her er det under hans nivå, og jeg kontrer da med "Nei, det er det ikke, for du kan ikke en drit om noen av produktene her inne. Du hadde faktisk ikke evnet å gjøre denne jobben.". Selv om du er professor i medisin betyr ikke det at du er en jævlig dyktig blikkenslager..

De som har disse vaskejobbene som er tema i tråden gjør nok jobben sin godt. De fleste som klager tror ikke jeg hadde klart å fullføre en tur ut 100%. Kvaliteten på arbeidet hadde gått ned. Omd ere tror noe annet så søker jeg vaskehjelp en gang i uken til leiligheten, og til en del fellesareal rundt om. PM meg!
 
Jeg kan lite om emnet, vil går bare ut i fra at lønnen er et resultat av etterspørselen etter disse jobbene. Hadde et vært 5000 søkere så kunne de satt ned lønnen også. Tilbud etterspørsel og hele den pakken der..

Her tror jeg nok du bommer ganske kraftig, det er somregel veldig mange søknadder på alle stillinger offshore.
 
Her tror jeg nok du bommer ganske kraftig, det er somregel veldig mange søknadder på alle stillinger offshore.
Det har du nok helt rett i.

For dem som velger det er offshorejobbing et godt valg mener nå jeg. God lønn og mye fri. Borte to uker i strekk, ja det er en stund.

Men jeg er nok ikke alene om å ha ikledd meg grønt og jobbet ute nesten tre mnd i strekk før jeg fikk en uke fri. Ikke helt risikofritt det heller.

Men om man har et problem med offshorelønnen, ja da synes jeg man skal heller skal bruke kreftene sine på å komme seg offshore selv:).

Svært lite her i livet som er perfekt.

Ikke en gang Explorer I. Damned those missing crownguards......
Rolex-Explorer-I-Reference-214270.jpg
 
Du tok deg friheten til å ta opp en 3 år gammel artikkel, så da tar jeg opp en 3 uker gammel tråd :)

Jeg er ikke vaskehjelp, men sitter her i nordsjøen på nattskift, og skal tilbringe resten av året her ute. Det blåser 60 knop, det er kaldt, og jeg er trøtt. Jeg får ikke se familien min på julaften, 1 eller 2 juledag, og heller ikke nyttårsaften. Ingen klager her likevel, vi er blide og fornøyde, og skal gjøre vårt beste for at vårt kjære Norge fortsatt kan nyte godt av oljepengene. Det er forøvrig den fjerde julen min offshore på rad, jeg kan takke meg selv da jeg har byttet arbeidsplass, men det er en av grunnene til at lønnen min har vært bra de siste årene.

Hørte forresten på callingen nå at helikoptertrafikken er midlertidig utsatt pga. sterk vind, får håpe de som skal hjem til jul kommer seg hjem, og at det ikke blir kansellert. Jaja, det er en del av jobben.


Ville bare ønske deg god jul og godt nytt år sammen med dine kjære, foran peisen, med juleøl og akevitt. Håper julefreden har senket seg, og at du kan slappe godt av i juleferien din. Nyttårsønsket mitt er at vi alle skal være takknemlige for at vi bor i dette fantastiske landet, mange av oss som sitter her er i tillegg så heldige at vi kan bruke tusenvis av kroner på noe så unyttig som disse luksusartiklene vi alle elsker. Hvis alle bruker litt mer tid på å tenke disse tankene, og litt mindre tid på å vær irritert over at sjefen har dyrere BMW, naboen har råd til dyrere ferie, eller vaskehjelpen som tjener 700 000, så tror jeg vi alle får en litt greiere hverdag. God jul :)
 
Litt verre for de under deg vil jeg tro,Fosen.
60 knop i en båt merkes vel.

Nuvel,kan ikke helt skjønne all misunnelse jeg da.
Står alle fritt til å utdanne seg,eller la være.

Og verden er ikke rettferdig,om noen trodde det.
Så det er bare å spille med de kortene man fikk,man får ikke nye,og ingenting blir bedre av å rakke ned på andre.
 
Redigert:
Du tok deg friheten til å ta opp en 3 år gammel artikkel, så da tar jeg opp en 3 uker gammel tråd :)

Jeg er ikke vaskehjelp, men sitter her i nordsjøen på nattskift, og skal tilbringe resten av året her ute. Det blåser 60 knop, det er kaldt, og jeg er trøtt. Jeg får ikke se familien min på julaften, 1 eller 2 juledag, og heller ikke nyttårsaften. Ingen klager her likevel, vi er blide og fornøyde, og skal gjøre vårt beste for at vårt kjære Norge fortsatt kan nyte godt av oljepengene. Det er forøvrig den fjerde julen min offshore på rad, jeg kan takke meg selv da jeg har byttet arbeidsplass, men det er en av grunnene til at lønnen min har vært bra de siste årene.

Hørte forresten på callingen nå at helikoptertrafikken er midlertidig utsatt pga. sterk vind, får håpe de som skal hjem til jul kommer seg hjem, og at det ikke blir kansellert. Jaja, det er en del av jobben.


Ville bare ønske deg god jul og godt nytt år sammen med dine kjære, foran peisen, med juleøl og akevitt. Håper julefreden har senket seg, og at du kan slappe godt av i juleferien din. Nyttårsønsket mitt er at vi alle skal være takknemlige for at vi bor i dette fantastiske landet, mange av oss som sitter her er i tillegg så heldige at vi kan bruke tusenvis av kroner på noe så unyttig som disse luksusartiklene vi alle elsker. Hvis alle bruker litt mer tid på å tenke disse tankene, og litt mindre tid på å vær irritert over at sjefen har dyrere BMW, naboen har råd til dyrere ferie, eller vaskehjelpen som tjener 700 000, så tror jeg vi alle får en litt greiere hverdag. God jul :)
.

+1! Sitter selv offshore, de stakkarene som skulle hjem i dag tidlig kom seg til land så seint att flere av dem må tilbringe julen på ett hotell i Bergen. Er heller ingen som klager her, å stemningen er god!

God jul å godt nytt år hilses fra TO Arctic!
 
Ingen kunne sagt det bedre @Fosen :) God jul til deg der ute. Selv reiser jeg ut 2. Flaks i år :)
 
Redigert av en moderator:
Når det gjelder skiftarbeidere, som dere i nordsjøen og jeg som er pilot, så fortjener vi faktisk litt ekstra på lønnsslippen, all den tid vi sitter i nordsjøen eller i 35 000 fot på julaften, påskeaften, nyttårsaften og midt i fellesferien. Derfor er jeg for min egen del vanvittig negativ til den retningen min egen bransje tar for tiden, og håper ikke dere på sjøen ser det samme fremover. God jul til alle dere der ute!
 
Klart at det er en risiko å jobbe på en rigg eller plattform, men den artikkelen inneholder mye svada.Brønnen tåler ikke det hydrostatiske trykket som borevæsken utgjør. Men er det noe der er nok av der ute,så er det væske. Hele havet er jo fullt:rolleyes:
 
Klart at det er en risiko å jobbe på en rigg eller plattform, men den artikkelen inneholder mye svada.Brønnen tåler ikke det hydrostatiske trykket som borevæsken utgjør. Men er det noe der er nok av der ute,så er det væske. Hele havet er jo fullt:rolleyes:

Å hvilket grunnlag har du for å uttale deg om dette? Trykket i brønnen er mye større enn det trykket en hydrostatisk væskesøyle med sjøvann utgjør. Det er derfor vi bruker noe som heter borevæske som har høyere densitet enn sjøvann. Det er en grunn til at enkelte borevæsker koster mer enn cognac pr. Liter...!!!
 
Når jeg er ute... Pleier jeg å bestille noen enheter med slikt borevann. Men det er bare fordi jeg liker å komme meg helt på bånn før skiftet mitt er over.
Det finnes tilfeller der hydraulikken har vært ute av funksjon, men stort sett går borret ustoppelig helt til neste mann tar over (vanligvis helgen etter).
 
Mulig jeg er helt på bærtur, men hva er problemet? Denne jobben er antagelig som de fleste.... avhengig av kompetanse og initiativ, dette er jo personavhengig.
Tom