Vedlikehold av Tag Heuer Grand Carrera

Medlem
21. april 2012
Innlegg
96
Sted
Oslo
Da har jeg endelig kjøpt meg min første skikkelige klokke av typen Tag Heuer Grand Carrera Calibre 17. Den ble kjøpt meget pent brukt her på forumet, og worldwide-garantien på to år går ut i september. Klokken ble for øvrig kjøpt ny i utlandet. Jeg har naturligvis lyst til å ivareta den så godt som mulig, og lurer da på følgende:

*Hvor ofte bør jeg ha den inne til fullstendig overhaling?
*Hvor ofte bør den trykktestes?
*Kan jeg levere den inn et sted innenfor garantitiden for å få første "sjekk" gratis, eller hvordan fungerer den ordningen?
*Hvor i Oslo er det anbefalt å gå?
 
1. AD mener at klokken bør ha service hvert 5 år. For min del bruker jeg ting som fungerer.
2. Om du skal bruke den til bading/dusj osv ville jeg trykktestet hvert år. Noen mener også at pakninger bør byttes hvert år.
3. Den eneste sjekken klokken din eventuelt måtte trenge er sjekk av gangen samt trykktest. Dette kan de fleste gjøre, men dette vil nok ikke falle under noen garanti. Hadde du gjort det i den butikken der DU kjøpte klokken tror jeg de ville gjort det som en hyggelig gest uten å ta betalt for det.
4. Jeg aner dessverre ikke.

Gratulerer med en fin klokke, tror det er flere enn meg som gleder oss til å se masse bilder. Husk, det er nå galskapen begynner.
 
Takk for svar!

Jeg tolker dette som at klokken ikke tar nevneverdig skade av å brukes til den på egenhånd begynner å hinte om at den vil ha en service? Videre trenger jeg ikke å bry meg nevneverdig om å foreta meg noe spesielt før garantien går ut, med mindre klokken skulle svikte da...

Hva ligger prisen på for hhv. full service og trykktest/sjekk av gangen?
 
Gratulerer med en fin klokke, tror det er flere enn meg som gleder oss til å se masse bilder. Husk, det er nå galskapen begynner.

Takk for det! Jeg har dessverre ikke noe kamera som yter den rettferdighet, så det får vel bli mitt neste anskaffelsesprosjekt ;)
 
Takk for svar!

Jeg tolker dette som at klokken ikke tar nevneverdig skade av å brukes til den på egenhånd begynner å hinte om at den vil ha en service? Videre trenger jeg ikke å bry meg nevneverdig om å foreta meg noe spesielt før garantien går ut, med mindre klokken skulle svikte da...

Hva ligger prisen på for hhv. full service og trykktest/sjekk av gangen?

Mange vil nok mene, som du sier, at service ikke er nødvendig før klokken begynner å vise tegn på at det er på tide med en sjekk. Tegn som kortere gangreserve, at den ikke går like nøyaktig som vanlig (avviket i +/- sekunder til dagen øker) osv.

Prisen på full service varierer fra klokkemerke til klokkemerke, og klokke til klokke. Vet ikke hva prisen på en service på din vil være, men det blir nok et par tusen tenker jeg.

Trykktest og sjekk av gangen er meget billig. For å sjekke gangen til klokken finnes det utstyr som du kan kjøpe selv til og med, og jeg vet om en her på sonen eier en slik duppeditt som ofte tas med på GTG. ;)
 
Mange vil nok mene, som du sier, at service ikke er nødvendig før klokken begynner å vise tegn på at det er på tide med en sjekk. Tegn som kortere gangreserve, at den ikke går like nøyaktig som vanlig (avviket i +/- sekunder til dagen øker) osv.

Prisen på full service varierer fra klokkemerke til klokkemerke, og klokke til klokke. Vet ikke hva prisen på en service på din vil være, men det blir nok et par tusen tenker jeg.

Trykktest og sjekk av gangen er meget billig. For å sjekke gangen til klokken finnes det utstyr som du kan kjøpe selv til og med, og jeg vet om en her på sonen eier en slik duppeditt som ofte tas med på GTG. ;)

Hmmm....

:D:D
 
Å trykkteste uret og be urmakeren gå over/sjekke uret hvert andre år er en billig forsikring.

Jeg bruker Bjerke på noen av urene, Christensen på andre. Desverre er det slik at det er forskjell på folk (som jobber i forretningene), og mange skjønner ikke verdien av kundeforhold. Derfor bruker jeg også David-Andersen, siden jeg har et godt kundeforhold til de fra før av. De er vel også de største på Tag i Oslo, så der burde du kunne få hjelp.