Vedr. "bumping" av salgsannonser!

Medlem
20. juli 2009
Hei!

Forumet blir mer aktivt og det blir flere brukere, at det er en "kjøp og salg" avdeling synes jeg er bra. Selv om mange andre forum vi kan sammenlignes med har valgt å "flytte det ut".

Men en ting som virkelig irriterer meg er den "bumpingen" vi har sett de siste månedene.

For det første er det å "bumpe" uglesett på de fleste forum, det er rett og slett å snike i køen.

For det andre blir det utrolig mye "støy" når enkelte (flere enn en) annonsører "bumbper" sine annonser gjerne hver dag.

Begrunner det siste med at det er flere her inn som leser "alle" poster, ved å få listet opp "nye poster".

At noen er utålmodige eller virkelig behøver penger er jo opp til den enkelte, men...

Hva mener dere andre?

Nevner ikke noen navn (denne gangen) men jeg sikter absolutt ikke til personer som legger ut ny prisinfo etter 2 dager eller 2 uker, eller rett og slett "bumper" etter 1 mnd. Det er "spammen" jeg synes er unødvendig.

Om alle viser folkeskikk og respekterer køen så "ordnær dæ sæ".

Synes vi kan følge forum-reglene:

""Bumping":
Såkalt "Bumping" av poster, dvs. posting i egen annonse for å sende tråden til toppen av forumlisten er tillatt hver 7. dag. Dette kan skje tidligst én uke etter første post."

MEN, jeg syns annonsøren kan bumpe sin annonse før denne tiden dersom han senker prisen.

Synes vi kan følge forum-reglene:

""Bumping":
Såkalt "Bumping" av poster, dvs. posting i egen annonse for å sende tråden til toppen av forumlisten er tillatt hver 7. dag. Dette kan skje tidligst én uke etter første post."

MEN, jeg syns annonsøren kan bumpe sin annonse før denne tiden dersom han senker prisen.

Om pris justeres er det ok, ellers er relgene pt helt grei i mine øyne...

Jeg har ikke vært særlig aktiv på salgssidene.
Men jeg tillater meg likevel å mene at bumping kun bør tillates ved at vilkår som f.eks. pris endres vesentlig.
Kun dersom forhold av interesse blir endret eller lagt til bør dette tillates.
Bumping etter 7 dager synes jeg er meningsløst.

Jeg er heller ikke noen stor tilhenger av bumping utenom reelle endringer, men jeg forstår godt at selgere kan bli litt frustrerte over å blir dratt ned i lista av gjentatte "WTB: Hva som helst" og lange diskusjonstråder. Kanskje man skulle skille på Salg og Kjøp, samt be om at diskusjoner gis en egen tråd i et annet forum med link til salgsposten?

Jeg er heller ikke noen stor tilhenger av bumping utenom reelle endringer, men jeg forstår godt at selgere kan bli litt frustrerte over å blir dratt ned i lista av gjentatte "WTB: Hva som helst" og lange diskusjonstråder. Kanskje man skulle skille på Salg og Kjøp, samt be om at diskusjoner gis en egen tråd i et annet forum med link til salgsposten?

Jeg er ikke noe fan av at det ikke skal være tillatt å kommentere/diskutere i salgstråder, da det kan komme mye nyttig ut av det, samt at det skaper liv og røre i salgsforumet. Jeg vet mange forum har en slik politikk, jeg synes det er overdreven regulering. Når det er sagt, er det meningsløst med lange, meningsløse, off-topic diskusjoner i salgstråder. Da er det mulig for moderator å være litt mer aktiv, skille ut diskusjoner i egen tråd, eller vennlig, men bestemt kremte litt når det går for langt. Det hadde kanskje vært en idé med egen salgsforum-moderator, slik andre underforum har egen mod?

Er for øvrig enig med ditt poeng om "WTB: Hva som helst", det er noe som jeg vil oppfordre medlemmmer om: vær spesifikk om det er noe du vil handle. En slik WTB er bare spam, og egnet til å skape irritasjon. Jeg synes nesten det minner mer om forretningsvirksomhet og ikke klokkeinteresse da.

synest det er ok at folk "bumper" når de endrer pris eller legger til info. Synest også det er ok at folk bumper hver 7.dag.

Forslaget til Anders om et skille på kjøp og salg synest jeg er kjempebra. ikke at det er et stort problem, men når jeg går inn på den delen er det for å se på ting som er til salgs, ikke for å selge noe

Ganske enig.. høyfrekvent bumping forstyrrer og skaper bare behov for at andre "bumper". Det ser ikke ut til at reglementet følges heller.

Men jeg vet ikke om jeg er enig i å skille WTB og FS i to separate fora.
Jeg vet at jeg da sjeldnere ville se hva som ønskes kjøpt.
Når man ser hva som ønskes kjøpt, f.eks. lenkebiter til en Seamaster, er det mindre sannsynlig at en potensiell selger av lenkebiter aktivt søker en kjøper og legger ut en salgspost på samme tidspunkt.

WTB-postens funksjon er ofte mer utpreget et verktøy for leilighetssalg. Slik jeg oppfatter WTB-posten ligger det i dens natur at den eksisterer fordi man ønsker noe som ikke nødvendigvis er avertert for salg. Så lenge man ikke har et bevisst ønske om å selge noe, er det mindre sannsynlig at man sjekker et eget, separat WTB-forum ofte, enn at man legger ut en salgspost.

Noen WTB-poster er naturligvis vel generelle. Å ytre et ønske om at man kjøper "hva som helst" er som krille sier mer et uttrykk for forretningsvirksomhet enn det de fleste her bedriver.

Å separere WTB og FS vil forringe virkningen av en WTB-post.

Lange diskusjoner og replikkutvekslinger i salgs- og kjøpsposter er også en uting. Så lenge det som selges eller ønskes kjøpt ikke er av en slik karakter at det har allmenn interesse å føre en diskusjon i salgsposten, skaper det bare forvirring og trekker oppmerksomhet fra annonsen. En privat melding er mer egnet.

Godt at det er såpass bred enighet om dette, og ikke bare meg som reagerer.

Var faktisk ikke klar over reglene før nå - men da ordner det seg med litt "tøffere" håndheving fremover.

Vi har regler for bumping (1 uke mellom hver bump), og denne skal i utgangspunktet alle medlemmer følge. Dessverre er det enkelte som ikke bryr seg om denne, og bumper oftere.

Brukere oppfordres til å irettesette vedkommende som ikke forholder seg til forumreglene, da admins og mods ikke har mulighet til å sende advarsler på hver eneste overtredelse som skjer. Om man passer litt på hverandre burde ikke dette være noe stort problem.

Juice: Men er det lov å bumpe før 7 dager ved prisendring?
Jeg har personlig gjort det og lagt merke til at flere andre også gjør det.
Beklager dersom jeg da har brutt noen regler.

Ser ikke helt behovet for å kunne "bumpe" ved at prisen endres etter 1-2 dager.
De aller fleste setter ca. pris eller f.eks 5.000,-/bud osv......
Det er jo tross alt mulig å forhandle om prisen uten at annonsen nødvendigvis må "bumpes" av den grunn.
Om noen synes prisen er for høy sender de vel en PM dersom de er seriøst interessert.

Oppfordrer alle til å tenke seg godt om før man "bumper" pga. pris.:p

Kanskje litt klarere regler hadde vært på sin plass, skjønt jeg tror ikke at hverken administrator eller mange andre tolker reglene slik at det er fritt fram for denne prisbumpingen.
Hva synes du jayeff, enig ?

Om det bare er jeg som er litt sær på dette så beklager jeg uten problemer rådene jeg gav tidligere i kveld på et par annonser.:confused:

Ser ikke helt behovet for å kunne "bumpe" ved at prisen endres etter 1-2 dager.
De aller fleste setter ca. pris eller f.eks 5.000,-/bud osv......
Det er jo tross alt mulig å forhandle om prisen uten at annonsen nødvendigvis må "bumpes" av den grunn.
Om noen synes prisen er for høy sender de vel en PM dersom de er seriøst interessert.

Oppfordrer alle til å tenke seg godt om før man "bumper" pga. pris.:p

Kanskje litt klarere regler hadde vært på sin plass, skjønt jeg tror ikke at hverken administrator eller mange andre tolker reglene slik at det er fritt fram for denne prisbumpingen.
Hva synes du jayeff, enig ?

Om det bare er jeg som er litt sær på dette så beklager jeg uten problemer rådene jeg gav tidligere i kveld på et par annonser.:confused:

Jeg er helt enig med deg :) Teoretisk sett kan man sette en altfor høy pris (uvitende?), sette den ned hver dag og dermed bumpe tråden. Ny pris bør kunne opplyses om i selve annonsen og bumping foregå hver 7. dag.

Men, dette har vel forsåvidt Juice tatt en avgjørelse på?

For øvrig synes jeg at forumet, inkludert salgsforumet, fungerer greit. Har man interessante klokker for salg så blir disse lagt merke til, selv om de ikke ligger helt på toppen av salgsannonsene.

Jeg syntes bumping ved prisendring er en god ting.
Bumping uten prisendring syntes jeg godt kan holdes til hver 7. dag.

Min logikk:
En prisendring (og annet som) endrer premissene for salget kan gjøre objektet ditt interresangt for nye kjøpere som tidligere gjerne har avvist det. Disse legger kun merke til det om du kommer til toppen.

Også, når jeg ser etter nye ur følger jeg med de trådene med nye poster. Om det kommer en ny tråd med et interresangt ur som har for høy pris "glemmer" jeg dette salget fram til tråden blir bumpet til toppen, muligens med ny pris.

Jeg syntes bumping ved prisendring er en god ting.
Bumping uten prisendring syntes jeg godt kan holdes til hver 7. dag.

Min logikk:
En prisendring (og annet som) endrer premissene for salget kan gjøre objektet ditt interresangt for nye kjøpere som tidligere gjerne har avvist det. Disse legger kun merke til det om du kommer til toppen.

Også, når jeg ser etter nye ur følger jeg med de trådene med nye poster. Om det kommer en ny tråd med et interresangt ur som har for høy pris "glemmer" jeg dette salget fram til tråden blir bumpet til toppen, muligens med ny pris.

Og jeg som trodde vi var så enige om alt, rousp :p

Dersom prisen endres før det er gått 7 dager, kan jo f.eks. selger informere om det i headingen? f.eks. merke med *NY PRIS*. Da vil det lettere bli lagt merke til.

Dersom du ser et ur du synes er interessant, men for dyrt, står du jo fritt til å kontakte selger og gi beskjed om at du synes prisen var for høy, men at du er villig til å by xxxx kr. Da er selger oppmerksom på deg og tar kanskje kontakt dersom vedkommende setter ned prisen? Alternativt kan du jo holde øye med annonsen, sånn i tilfelle. I alle tilfeller kommer den til toppen om noen dager, dersom ingen andre plukker den opp først ;)

+ 1 jayeff.

Er vel ingen her inne som ønsker at det skal være mulig å spekulere i pris for hele tiden å kunne ligge på "toppen".
IMO er det lite heldig at man skal ha muligheten til å missbruke forumet til dette.

Om annonsør er usikker på prisnivå og/eller ønsker en rask handel er det fult mulig å formulere dette på en god og funksjonell måte i den opprinnelige annonsen.

Og ærlig talt, bumping etter en dag ????