Vedr. "bumping" av salgsannonser!

Jeg er kanskje lat, men jeg foretrekker å ikke følge annonsene så tett. Har en titt innom salgsforumet et par ganger for dagen for å følge med eventuell utvikling..

Sende en melding med et bud kan fungere godt i en del tilfeller, en sub som er priset noen tusen for høyt f.eks.. I mange ander saker er ikke det like lett. Jeg har hatt en Longines ute, andre har hatt en Eterna, Roboto watch, etc. Det er ikke lett å sette prisen på noe slikt. Volumet i Norge er for lite. Da begynner en gjerne med hva en finner fornuftig basert på internasjonale priser. Når ikke det stemmer setter en ned prisen, gjerne ganske hurtig om en har hastverk. Antall mulige kjøpere som får med seg disse endringene synker drastisk om en ikke kan bumpe ved prisendring.
Noen vil gjerne sende et bud på hva de mener det er fornuftig når de ser annonsen for første gang. Likevel tror jeg mange her inne, meg selv inkludert, finner det lite taktfult å sende inn bud på 6k på et salg som ligger til 10k. Det blir litt under beltestedet.

Spekulering i pris for å ligge på toppen kan bli et problem, men det er ikke et problem nå? Ikke såvidt jeg kan se. Ser ikke logikken bak å sette regler som gjør salgsforumet mindre dynamisk og levende før problemet eksisterer..

...

Spekulering i pris for å ligge på toppen kan bli et problem, men det er ikke et problem nå? Ikke såvidt jeg kan se. Ser ikke logikken bak å sette regler som gjør salgsforumet mindre dynamisk og levende før problemet eksisterer..

Enig i det, men det er tendenser til at det kan bli et problem, med flere annonser som har blitt bumpet med ny pris allerede etter én dag. Og noen igjen dagen etterpå.

Er det problematisk å sette pris, noe jeg kan forstå i flere tilfeller, kan man jo skrive at man ser for seg rundt xxxx kroner, men er åpen for bud. Da blir det ikke lenger så rart å by noe under :)

Enig i det, men det er tendenser til at det kan bli et problem, med flere annonser som har blitt bumpet med ny pris allerede etter én dag. Og noen igjen dagen etterpå.

Er det problematisk å sette pris, noe jeg kan forstå i flere tilfeller, kan man jo skrive at man ser for seg rundt xxxx kroner, men er åpen for bud. Da blir det ikke lenger så rart å by noe under :)

Mulig det har skjedd bevist noen ganger, mulig det også er reelle avslag. Kanskje en ikke undersøkte nøye nok? Jeg vet ikke..

Tror uansett at slik som situasjonen er nå så ville det skade salgsforumet langt mer enn det tjener det å stramme inn ytterligere på bumping av tråder.

En annen ting er at det ikke akuratt er positivt for salget ditt å si at prisen er satt til 10 000 men du mistenker at rett pris kan være lavere.. Innbyr ikke akuratt til at noen skal slå til på prisen du har lagt den ut til, uansett hvor rett prisen måtte være...

Her ble det mye fram og tilbake! Kansje vi skulle kjøre en form for avstemning om hva folket synes er best og endre reglene så det er lettere å forstå?

For min del synes jeg det er greit å "bumpe" tråden ved prisendring så lenge det er snakk om en betydelig endring. Da jeg har en tendens til å lete igjennom de øverste trådene etter endringer.

Jeg primært opptatt av forumet som et interesseforum for kunnskap og fasinasjon, dernest som kjøper. Som kjøper ønsker jeg meg dynamikk. Mitt inntrykk er at de mest aktive på forumet mest er opptatt av forumet som markedsplass og ønsker regler som begrenser dynamikken (les: beskytte selger), bruke PM istedet for å være åpen etc. Ser at mange mener FINN, Ebay er negative eksempler som presser prisen osv. Jeg ønsker mer dynamikk. Ser også fra andre fora at man bumper mye raskere.

... Mitt inntrykk er at de mest aktive på forumet mest er opptatt av forumet som markedsplass og ønsker regler som begrenser dynamikken (les: beskytte selger), bruke PM istedet for å være åpen etc. Ser at mange mener FINN, Ebay er negative eksempler som presser prisen osv. Jeg ønsker mer dynamikk. Ser også fra andre fora at man bumper mye raskere.

Her kjenner jeg meg ikke igjen, overhodet. At vi selger og kjøper noen klokker er ofte et resultat av det å være her på forumet og få ny kunnskap om spennende klokker. Jeg tror ikke det er så mange som er her for helst å bruke det som markedsplass.

Svært mange bruker aktivt både ebay og Finn. Jeg har ikke vært borti mange som omtaler disse på en spesielt negativ måte, i hvert fall ikke i forhold til pris.

At man bumper oftere på andre fora, bør ikke brukes som begrunnelse for å kunne bumpe oftere her inne. Se f.eks. rolexforums. Det er fryktelig uoversiktelig, da det er mange brukere, mange innlegg og ofte bumping hver eneste dag.

Jeg vet at Juice har bedt oss om å være litt "politi" i forhold til ting og tang på forumet, bl.a. dette med bumping av salgstråder. MEN, kan vi ikke forsøke å ha en litt hyggelig tone? Send gjerne en PM til vedkommende som "forbryter" seg mot forumsreglene, i stedet for å komme med en småsur slengbemerkning i vedkommendes tråd.

Det har blitt en, til tider, dårlig stemning blant enkelte pga. uttalelser. Husk at ironi og humor i skriftlig form ikke alltid er like lett å oppfatte.

Dette som en vennlig oppfordring til forumets medlemmer, så slipper vi misstemning og at folk forlater oss :)

Ha en fin kveld, alle sammen!

Veldig enig med Jayeff her, har vært unødvendig mye dårlig stemning i det siste. Det går ann å gi beskjed på en litt hyggeligere måte en hva som til tider blir gjort :)

Vet ikke om det lar seg gjøre, men tror jeg har en idé om hvordan vi kan løse problemet.

Jeg legger ut en salgsannonse. Det går f.eks 3 dager før noen poster et spm i tråden, tråden hopper IKKE opp på listen over tråder under "Kjøp og salg", MEN den kommer opp når man trykker "Nye innlegg". På denne måten har man oversikten om det skjer noe i tråden, samtidig som man slipper personer som ikke skjønner hvordan bump-reglene fungerer. Og om det er mulig kan man også legge inn en funksjon som automatisk bumper etter 7 dager om det har vært aktivitet i tråden. Dvs, om jeg bumper etter 4 dager eller om det har vært aktivitet i tråden vil den ikke hoppe opp på listen før det har gått 7 dager siden forrige bump eller 7 dager siden tråden ble opprettet.

Er dette noe som høres fornuftig ut, eventuelt er dette noe som kan gjøres?

Jeg synes egentlig at denne diskusjonen er unødvendig. Reglene er klare og Juice har bekreftet i denne tråden.

Det som i utgangspunktet utløser disse diskusjonene er, i mine øyne, at vi begynner å få i overkant mange medlemmer som skal bry seg mer enn de strengt tatt trenger.
De færreste av etablerte medlemmer "sniker" seg til bumps oftere enn hver 7. dag, og de nye medlemmene som ikke har tatt seg tid til å lese "stickyen" kan heller få en hyggelig PM. At "alle" skal leke forumpoliti kommer det ikke noe godt ut av...

Når det gjelder reglene generelt mener jeg fortsatt at det viktigste for "Kjøp og salg" er at aktuelle annonser bli liggende øverst; derfor er 7. dagers bumping nødvendig. Vi er ganske mange aktive medlemmer som leser det meste som legges ut, og for oss har det strengt tatt ingen betydning. For alle de som er innom og titter er det en fordel for "Kjøp og salg" (og forumets) relevans at solgte klokker gradvis dyttes nedover, slik at de øverste annonsene faktisk inneholder klokker som er tilsalgs...

Helt enig med Jayeff her, ord av WISdom etter min mening. Krasse bemerkninger fører bare til dårlig stemning, og står ikke i forhold til den ellers gode atmosfæren på forumet. En skal selvfølgelig si fra hvis noen ikke følger reglene, men det burde gjøres på en ordentlig måte og kanskje helst på pm, hvis ikke en har en god grunn til å ta det opp i tråden.

Jeg synes egentlig at denne diskusjonen er unødvendig. Reglene er klare og Juice har bekreftet i denne tråden.

Det som i utgangspunktet utløser disse diskusjonene er, i mine øyne, at vi begynner å få i overkant mange medlemmer som skal bry seg mer enn de strengt tatt trenger.
De færreste av etablerte medlemmer "sniker" seg til bumps oftere enn hver 7. dag, og de nye medlemmene som ikke har tatt seg tid til å lese "stickyen" kan heller få en hyggelig PM. At "alle" skal leke forumpoliti kommer det ikke noe godt ut av...

Når det gjelder reglene generelt mener jeg fortsatt at det viktigste for "Kjøp og salg" er at aktuelle annonser bli liggende øverst; derfor er 7. dagers bumping nødvendig. Vi er ganske mange aktive medlemmer som leser det meste som legges ut, og for oss har det strengt tatt ingen betydning. For alle de som er innom og titter er det en fordel for "Kjøp og salg" (og forumets) relevans at solgte klokker gradvis dyttes nedover, slik at de øverste annonsene faktisk inneholder klokker som er tilsalgs...

Helt enig!

Vi har det veldig godt her inne om dette blir et stort nummer ut av.