Veien til Rolex'n

Medlem
27. mai 2011
Feriepengene er rett om hjørnet og jeg skal kjøpe min første Rolex. Jeg har selvsagt ikke råd å kjøpe en helt ny så det blir en brukt i prissjiktet 30-50'. Kan dere hjelpe meg med følgende spørsmål:

1) Har dere noen erfaring med Brilliantwatches, kan man stole på at klokkene er ekte? Jeg får litt noia av å tenke på at man kan kjøpe en falsk klokke. Hvordan kan man eventuelt forsikre seg om at klokken er ekte?

2) Tåler Rolexer hverdagsbruk? Jeg har lest om at lenkene blir slitt osv. Når jeg først kjøper en slik så vil jeg jo gjerne bruke den hele tiden. Hva om man riper glasset o.l., er det lett å få skiftet deler?

3) Er det noe man bør være spesielt OBS på? Eksempelvis modeller man bør unngå?

4) Hva mener dere er for gammelt?

1. Han er sikker som banken. Klokkene er ekte.

2. Ja, en Rolex er lagd for å brukes.

3. Om du uansett skal kjøpe brukt slipper du ta hensyn til det største pristapet du får om du hadde kjøpt en helt ny Rolex. Du får heller lufte hvilke klokker du har sett på, så kan vi diskutere de modellene.

4. En Rolex blir ikke for gammel :)

1. Briljantwatches er safe
2.Oh yes. Kjør på. Klokken vil sansynligvis vare lenger enn deg selv.
3.Rolex er godt utprøvd. Her er det bare å gå for den man liker best. Noen modeller vil være lettere å omsette enn andre.
4. I Rolex verden så er det ingenting som er for gammelt. Men det høres ut som du er på jakt etter noe nyere. Du har en del å velge i med ditt budsjett så hvorfor ikke gå for en 16610 fra 2000+ så er du safe. Husk at mekaniske ur trenger en gjennomgang / service ca. hver 5'e år.

4) Hva mener dere er for gammelt?
Mange vil nok si at safirglass, quickset-dato og hacking er et must. Det vil si nyere enn midt-80-talls eller så. Da unngår du ripene du er bekymret for i pkt 2. Og jada, jada, det er hur enkelt som helst og polere bort riper i pleksi, og pleksi er sexy, og pleksi gir det gode, fine vintage-utseendet, og jada, jada, men safir er faktisk ganske behagelig.......:)

Meld deg på GTG som ser ut til å bli 29. juni, så kan du se og prøve, og ganske sikkert få mange gode (dårlige?) råd.'

Ellers stiller jeg meg bak hva som sies. Skal du kun ha én og denne skal brukes til hverdags ville jeg valgt en med SEL-lenke (altså uten løse endeledd).

Takker for mange gode svar!! :D

Jeg har vært litt rådvill når det kommer til selve modellen. Siden jeg har tenkt å bruke den til hverdag, jobb og fest så innebærer det at den må fungere like bra til t-skjorte som til dress. Jeg har sett ekstra på disse:

1)Daytona Black Dial Steel / White (synes disse modellene er veldig fine, men de er vel vanskelige å få tak i under 50'?)
2)Submariner Gold / Steel blue (finnes den ikke i vanlig stål, jeg likte virkelig blåfarven)
3)Submariner black dial steel (synes denne er veldig fin) Jeg vurderte seadweller men jeg leste at den var litt overdimensjonert
4)Date Just II modellene er også fine, men de passer vel best til skjorte?

Hva mener dere om en litt eldre klokke i rent gull? Er det overkill? Selv om jeg synes DD i gull er veldig fin, så er den kanskje litt i overkant til hverdagsbruk? (Om du ikke er Tony Soprano da...)

Hva er GTG forresten?

Hvorfor trenger klokken service så ofte? Kan service bare foretas av Rolex-forhandlere?

Hva er en SEL-lenke?

Takker for mange gode svar!! :D

Jeg har vært litt rådvill når det kommer til selve modellen. Siden jeg har tenkt å bruke den til hverdag, jobb og fest så innebærer det at den må fungere like bra til t-skjorte som til dress. Jeg har sett ekstra på disse:

1)Daytona Black Dial Steel / White (synes disse modellene er veldig fine, men de er vel vanskelige å få tak i under 50'?)
2)Submariner Gold / Steel blue (finnes den ikke i vanlig stål, jeg likte virkelig blåfarven)
3)Submariner black dial steel (synes denne er veldig fin) Jeg vurderte seadweller men jeg leste at den var litt overdimensjonert
4)Date Just II modellene er også fine, men de passer vel best til skjorte?

Hva mener dere om en litt eldre klokke i rent gull? Er det overkill? Selv om jeg synes DD i gull er veldig fin, så er den kanskje litt i overkant til hverdagsbruk? (Om du ikke er Tony Soprano da...)

Hva er GTG forresten?

Hvorfor trenger klokken service så ofte? Kan service bare foretas av Rolex-forhandlere?

Hva er en SEL-lenke?

1. Du kan være heldig å finne en Daytona til under 50`, men for 60` kan du få en som ikke har så mange år på bakken. Daytona er en lekker klokke, men mange mener den er litt liten for dagens klokkemote. Derimot en ypperlig jenteklokke, se bare på Mette Marit.

2. Submariner TT (Two tone, altså stål og gull) er flotte klokker, men om klokken skal brukes til absolutt alt er det kanskje dumt med ledd i gull da disse skriker etter riper. Litt som lenken på en Daytona i stål, bare værre.

3. Submariner i stål med sort skive er en klassiker som vanskelig kan gå feil. Jeg fikk min igår og er enn så lenge meget godt fornøyd. Min har ikke SEL.

4. DJ 2 er kul, men noen synes den er litt overdimensjonert. Personlig liker jeg den veldig godt, men har en GMT II som er ennå mer sporty. Samtidig som den har Daytona-lenke som gjør den litt classy.

Jeg hadde selv en DD i gult gull, helt rå klokke. Den kan du bruke til alt.

Et GTG (get together) betegnelsen på et hyggelig treff som i dette tilfellet som regel sentrerer seg rundt klokker.

En mekanisk klokke trenger service fordi det er en liten maskin som trenger olje, puss og nye deler. Akkurat som en bilmotor :)

Sel-lenke (Solid End Links) er en lenke hvor de ytterste leddene mot kassen (selve klokken) er massive. På eldre modeller er de ytterste leddene hule- Noe som gjør lenken litt slarkete, men ikke helt uten sjarm:)

Med et budsjett på opp mot 50´, så har du jo råd til en ny Milgauss eller ny Explorer (både I og II). Legger du til et par lapper har du en ny Submariner i stål.

Med et slikt budsjett har du uendelig mye å velge mellom. Ta en tur til en Rolex-forhandler og prøv på armen, prat med vedkommende, surf på nettet, se på finn.no, briljantwatches, briljant ur og gull, etc, etc.

Lykke til med jakten og handelen :)

Som Jayeff sier (og sikkert alle), med 30-50k har du et veldig mye å velge i.
Ta deg goood tid før du bestemmer deg. Ikke for dét, du får alltids kjøpt enda en Rolex når lysten melder seg - og tro meg det GJØR den.
Siden du har såpass med koronas tilgjengelig ville jeg sett nærmere på nye Submarineren eller GMT Masteren som f.eks Mathfjeld og Jayeff har. Begge med keramisk bezel.

Om du lurer på om en stål Rolex er egnet til hverdags og fest, ta en kikk i tråden om Kongen/Garden i Klokker-avdelingen (poenget; et bilde av Kongen i sin stasligeste gallauniform....med en sliten, gammel pepsi GMT Master (modell 1675) på armen.
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?6898-Kongens-Garde&p=71716&viewfull=1#post71716

Personligen syns jeg man ikke skall kjöpe "second best" , bruk litt mer peng enn du egentlig tenkt, litt surt först men så har man noe pent å kose seg med:D
Rolex stål sportsmodeller med saffirglas eks svart submariner eller daytona er evige klassiker og passer både til dress og fotbollkamp.

Min erfaring med klokker med gull eller gull-stål lenker er att lenkene slits litt raskere og er dyrere å få fikset på.

Vintage med pleksiglas er i min mening de absolut nydeligeste rolexmodellene og de stiger raskest i verdi MEN lett å kjöpe feil med uekte deler, rust og andre problemer så man bör kun gi seg inn på den markneden etter vaere meget meget opp lest på detaljene (Mondani sine böker, vintagerolexforum etc)

Briljantwatches Jonny er å stole på men ligger vel litt höyere i pris en tidssonens salgsider

Just my 5 cents;)

La oss kalle en spade for en spade - Jonny Larsen (Briljantwatches) er poleringsgal... ;) :D

Jeg har kjøpt noen klokker av ham, men det blir ikke fler...

Hva er problemet med at han pusser klokkene? Blir de ødelagt på noe vis?

Sånn generellt. Polering er jo å slipe bort striper/hairlines. Overdriver man, gjør det feil, gjør det for mange ganger etc...vil det etterhvert forringe urkassa til dels betydelig. Ofte ser man at det er feil avrundede kanter på kassa og betydelig mindre metall i lugs enn orginalt.
Veldig viktig å ikke polere områder som i utgangspunktet er børstet stål.

Har en eldre Datejust og den har fin poleringsrunde før jeg kjøpte den - og glad for det. Den ser ut som ny.
Så lenge det blir gjort skikkelig er det ingenting i veien med polering. Etter hva jeg forstår er det vanlig rutine når man leverer klokka inn til service, med mindre man spesifikkt ber om at den ikke skal poleres.

Eksempel på polering av en Explorer II av en som kan det
http://nickhacko.blogspot.com/2009/05/rolex-case-polishing.html

Sånn generellt. Polering er jo å slipe bort striper/hairlines. Overdriver man, gjør det feil, gjør det for mange ganger etc...vil det etterhvert forringe urkassa til dels betydelig. Ofte ser man at det er feil avrundede kanter på kassa og betydelig mindre metall i lugs enn orginalt.
Veldig viktig å ikke polere områder som i utgangspunktet er børstet stål.

Ok, takk for info! Så dere sier at Briljant Watches ofte forringer klokkene med å pusse de på feil måte?

Takker for en kul informativ bilde bilde serie! Nesten som man har lyst å pröve selv.:D

Jo visst :) Jeg har ikke en fullt så stripete Rolex, men kanskje engang vil jeg driste meg til å prøve

Ok, takk for info! Så dere sier at Briljant Watches ofte forringer klokkene med å pusse de på feil måte?

For ordensskyld, mitt poleringsinnlegg var generellt. Har ikke handlet med BW - så om de kan jeg ikke uttale meg :)

Ja, eventuelt for mye.. Blir gjerne to sider av samme sak.
Det gjelder selvsagt ikke alt han selger, men jeg personlig ville ikke handlet med ham uten å se klokken i virkeligheten først.

Jeg har ikke handlet med ham selv, men det er nå slik det sies..