Veien videre?

Medlem
18. aug. 2011
Sted
Mellom skogen og jordet
Føler jeg har gått litt i stå ift. klokkesamlingen. Jeg er veldig usikker på hvilken vei jeg skal gå videre. Hvilken retning skal jeg ta? Hva bør jeg satse på? Litt ufrivillig har jeg blitt en flipper. Jeg har fått forsøkt veldig mange klokker det siste året, men framfor å kjøpe/selge titalls klokker hvert år, vil jeg heller satse på å få inn én klokke i året som faktisk kommer for å bli.

Håper derfor på litt hjelp/inspirasjon/innspill/enabling på veien videre. Hva ville vært den neste klokken inn i samlingen hvis dette var din samling? Og hvorfor?

Pr. dd. er dette samlingen min, og alle disse er egentlig keepere av forskjellige årsaker:
DBBFEA64-2702-4F6C-BF48-82F0D9F2717D_zpsnb3pttu1.jpg

- Sinn U1.
- Longines Legend Diver i roségull.
- Rolex Submariner 5513.
- Tag Heuer Carrera Twin Time.

Klokkeboksen inneholder også disse to vintage Seikoene:
C63D18F0-11BC-4654-8AFF-AC09E4BCB222_zpse3eaujdr.jpg

I tillegg er det noen G-shock, billige "skruklokker" og noen beatere (Seiko og Citizen).

Det siste året har følgende klokker forsvunnet ut av boksen:

- Rolex Submariner 16800
- Rolex Explorer 1016
- Rolex GMT II 16760 - "Fat Lady"
- Rolex Submariner 16610 LV - "Kermit"
- Rolex Explorer II 216570
- Omega Speedmaster Professional
- Heuer Bund
- Omega PO cal. 8500
- Omega Seamaster 120
- Doxa Sun 300T Searambler
- Helson Sharkdiver bronse X 2
- en håndfull "billigklokker"

For et par år siden laget jeg en oversikt over hvilke forskjellige typer klokker en klokkesamling bør inneholde:

"Hverdagsklokken" - klokken som får mest bruk. Dvs. at den må sitte godt på armen; kunne brukes til det meste; tåle en støyt.

"Avløseren til hverdagsklokken" - dette kan gjerne være flere forskjellige klokker som oppfyller ett eller flere av behovene til hverdagsklokken.

"Den store, tøffe badass-klokken" - for de dagene man føler seg stor, tøff og badass, eller skulle ønske man følte seg slik.

"Vintageklokken"

"Penklokken"

"Chronografen"

Jeg føler vel at slik samlingen min er nå, så mangler jeg bare en kronograf ift. denne listen, men jeg er ikke sikker på om listen stemmer heller lenger? :confused:

Jeg er kort sagt litt forvirret og usikker, derfor denne tråden. Håper på innspill fra alle de gode hjernene her på forumet. I utgangspunktet er jeg åpen for alt, men størrelsen bør være mellom 38mm og 44mm, og prisen på den konevennlige siden av 50'. :)

Tja... Dette var jo i grunn en liten nøtt.. Men må si at jeg er enig med deg i at du mangler en kronograf. Du mangler forøvrig også noe som ikke har sort skive.. Hva med en av LE-versjonene av Speedy? Panda eller blå skive slik som @TomB sin?

Eller hva med å prøve å finne en brukt GO Panomatic? PanoReserve eller Panomatic Lunar?

Evt øke budsjettet bittelitt og gå for en JLC ultra thin moon?

...

Eller hva med en Patek? :eek:

Redigert av en moderator:
Tja... Dette var jo i grunn en liten nøtt.. Men må si at jeg er enig med deg i at du mangler en kronograf. Du mangler forøvrig også noe som ikke har sort skive.. Hva med en av LE-versjonene av Speedy? Panda eller blå skive slik som @TomB sin?

Speedy med pandaskive, slik som SpaceCowboy og Guybrush Threepwood har, eller med blå skive er definitivt på ønskelisten.

Eller hva med å prøve å finne en brukt GO Panomatic? PanoReserve eller Panomatic Lunar?

Bra tips. Disse skal jeg definitivt sjekke ut.

Evt øke budsjettet bittelitt og gå for en JLC ultra thin moon?

Ser veldig bra ut, men blir faktisk for tynn. Har prøvd en, og syntes den var fantastisk helt til jeg fikk den på hånden. Sikkert bare en vanesak, men førsteinntrykket er at den er for tynn. På samme måte som (dessverre) Nomos.

Eller hva med en Patek? :eek:

Det hadde vært noe. :) En Nautilus er langt oppe på drømmelisten min, men jeg må nok innse at jeg aldri kommer til å ha råd til en. :(

... eller en PAM :confused:

Pam er absolutt en klokke jeg vurderer. Har vært på Bjerke og prøvd en hel haug. Dessverre var det ingen som falt 100% i smak, men både 510 og 560 er klokker jeg gleder meg til å prøve. Begge to ser veldig, veldig bra ut og jeg håper de ser like bra ut på armen min som på bilder.

@runes
Jeg vil gjerne anbefale en JLC. Alle må ha en JLC (jeg jobber med saken).
Denne kunne vel ha vært noe:confused:
YgTATLx.jpg

Denne ligger nok på TS siden av budsjettet:mrgreen:

Hva med Omega @runes ? her er noen gode forslag på nydelige klokker til gode priser mtp inhouse og opplevd kvalitet/mye-for-pengen......:)
Dette er klokker jeg har eid/eier

Omega Planet Ocean cal. 9300

7A5F5BD3-9C4A-4816-B85D-F2A006FFF7DD-13380-00000EF19E5F938B_zpse9deba6b.jpg
[/URL][/IMG]
Omega029.jpg
[/URL][/IMG]

Omega Planet Ocean cal. 8500

IMG_0082_zpsdc7b1447.jpg
[/URL][/IMG]
368A43A9-A36B-469A-A939-116160D7B736-5975-000005BC792EE8CA_zpsa2a36d1e.jpg
[/URL][/IMG]

Omega Speedmaster Cal. 9300

Speedmaster014-1.jpg
[/URL][/IMG]
Speedmaster012-1.jpg
[/URL][/IMG]
d016-1.jpg
[/URL][/IMG]
Speedmaster010-1.jpg
[/URL][/IMG]

Takk for alle tips og innspill så langt. Det har faktisk kommet enkelte forslag jeg ikke har tenkt på tidligere, og det er veldig bra! :)

@PAM, takk for innspill. Omegaen ga meg dessverre ingenting, men både GO'en og JLC'en var veldig flotte. Dessverre er vel GO'en for stor for meg, og JLC'en for dyr. Skal imidlertid forsøke å få prøvd begge to hos Tidemann neste gang jeg er i Oslo.

@runes
Jeg vil gjerne anbefale en JLC. Alle må ha en JLC (jeg jobber med saken).
Denne kunne vel ha vært noe:confused:
YgTATLx.jpg

Denne ligger nok på TS siden av budsjettet:mrgreen:

@Wangensten - JLC er definitivt et merke jeg kunne tenkt meg å få inn i boksen. Den er veldig, veldig flott - men som du sier, dessverre litt på feil side av 50'. En annen JLC jeg har veldig lyst på er denne:

Master-Extreme-jlc-207857J-zoom.jpg

Utrolig vakker, og i tillegg satt den perfekte på armen min da jeg prøvde den hos Tidemann. Et godt stykke over budsjett, men jeg hadde gladelig ofret halve klokkeboksen min for den. :)

Hva med Omega @runes ? her er noen gode forslag på nydelige klokker til gode priser mtp inhouse og opplevd kvalitet/mye-for-pengen......:)
Dette er klokker jeg har eid/eier

Omega Planet Ocean cal. 9300

7A5F5BD3-9C4A-4816-B85D-F2A006FFF7DD-13380-00000EF19E5F938B_zpse9deba6b.jpg
[/URL][/IMG]
Omega029.jpg
[/URL][/IMG]

Omega Planet Ocean cal. 8500

IMG_0082_zpsdc7b1447.jpg
[/URL][/IMG]
368A43A9-A36B-469A-A939-116160D7B736-5975-000005BC792EE8CA_zpsa2a36d1e.jpg
[/URL][/IMG]

Omega Speedmaster Cal. 9300

Speedmaster014-1.jpg
[/URL][/IMG]
Speedmaster012-1.jpg
[/URL][/IMG]
d016-1.jpg
[/URL][/IMG]
Speedmaster010-1.jpg
[/URL][/IMG]

@Phenix - jeg har hatt fire Omegaer i boksen, men nå har jeg dessverre ingen. PO Chronoen er alt for stor for meg, PO har jeg hatt (og det kan godt tenkes at en slik kommer inn igjen). Speedmaster 9300 innbiller jeg meg at er for stor, men jeg har aldri prøvd den. Må få gjort det, ettersom den er utrolig flott (og Dark Side er jo enda flottere). Hvordan bærer den de 44mm? Har hatt noen 44mm som jeg måtte selge igjen ettersom de var alt for store, mens f.eks. Sinn U1 passer perfekt til tross for størrelsen. Frykter at lengden på lugsene vil gjøre den for stor for meg. :(

Synes (som andre også) at du mangler noe med lys skive - og kanskje en med litt annet uttrykk.

Her er to "skudd i blinde":
Frédérique Constant | Watch - FC-710MC4H6
Leather Watches for Men - Baume et Mercier Classima Collection

Laaangt innenfor prislimit er de jo også.

@ptb - Du har nok helt rett i at jeg mangler en med hvit skive og et annet uttrykk. Den FC'en var fin, har du en slik selv?

En klokke som plutselig dukket opp i hodet mitt som en mulig kandidat er denne:

03_2040_400_69_C494_3.jpg

Den er utrolig flott, og er noe helt annet enn det andre som er i boksen. Det eneste jeg ikke liker er at ikke urverket hacker.

Du mangler jo dressklokke - som med reimbytte kan bli en fin casualklokke. Da må det jo bare bli en standard (for å komme i en levlig pris) Master Control:

Jaeger-leCoultreMasterControl21Asmall-2.jpg

Dressklokker skal jo være tynne, det er bare en vanesak.

Edit; Men er veldig enig med den Zenith'en!

Når det gjelder chrono så synes jeg denne er veldig fin. Er noe med det elegante og tidløse designet! Og med mesh lenke er den fortsatt på riktig side av 50 :)

IWC Portofino Chronograph:

iwc-portofino-chronograph-1.jpg

article_hero_image-full_5.jpeg

Du har jo egentlig kommet frem til svaret på egenhånd, @runes, en 36000 42 mm. Den er superlekker, og var også i tankene mine før jeg landet på jlc mcc.

Om du mot formodning ikke går den veien, men fortsatt vil ha en klokke med lys skive, må jeg absolutt slå et slag for master memovoxen som @Mogens har for salg nå.

@ptb - Du har nok helt rett i at jeg mangler en med hvit skive og et annet uttrykk. Den FC'en var fin, har du en slik selv?

Nei, jeg har en Baume, men ingen FC (enda..):)
Jeg synes selv at den FC´n jeg linket til ser veldig bra ut på bilder, men jeg har foreløpig ikke fått sett den "live" - og på armen, hvilket er en nødvendighet for min del. In-House verk og relativt rimelig pris gjør den interessant å vurdere nærmere for min del, så den står på listen over potensielle fremtidige anskaffelser:)

Hva skjedde med Omega generelt og Speedy spesielt? Jeg er jo fan men likevel. ;) Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for en vintage pre-moon. Snakker om å gi DEN følelsen. Og definitivt kone-vennlig sånn prismessig.

Støtter meg forøvrig til JLC-hylekoret. :D

Mener du også likte Breitling Navitimer/Cosmonaute? Vintage, that is? Farlig farvann, og dyrt. Men gud så fett. Sikreste her er å kontakte Kurt (Brøndum) i København. Da er du sikker på å få et originalt, ubesudlet eksemplar.

NOS-806-Navitimer-from-1964-1024x1015.jpg

Kurt har en tilnærmet autistisk tilnærming til Cosmonauter og Navitimere. :) Artikkelen han skrev for British Horological Journal er hinsides. Og da i positiv forstand!

Dressklokke, hvit skive, in-house og godt innenfor budsjettet. Vet ikke hva den koster i gull, men mulig den fortsatt er innenfor budsjett.

Frederique Constant Slimline Moonphase

Navnet "Slimline" er en sannhet med visse modifikasjoner. Den er 11,2 mm. Jeg ervervet en slik under mitt opphold i NY, men har dessverre ikke fått tid til hverken utboksing eller review. Det kommer. Da klokken kom på bordet under Redbarcrews onsdags-gtg var jeg solgt. Det gjorde ikke saken bedre at den ble godt likt av de store gutta på hjørnet der borte ;)

^
24.500,- steel case
26.500,- rosegold plated steel case
77.500,- 18ct rosegold case

Hva skjedde med Omega generelt og Speedy spesielt? Jeg er jo fan men likevel. ;) Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for en vintage pre-moon. Snakker om å gi DEN følelsen. Og definitivt kone-vennlig sånn prismessig.

Støtter meg forøvrig til JLC-hylekoret. :D

Mener du også likte Breitling Navitimer/Cosmonaute? Vintage, that is? Farlig farvann, og dyrt. Men gud så fett. Sikreste her er å kontakte Kurt (Brøndum) i København. Da er du sikker på å få et originalt, ubesudlet eksemplar.

NOS-806-Navitimer-from-1964-1024x1015.jpg

Kurt har en tilnærmet autistisk tilnærming til Cosmonauter og Navitimere. :) Artikkelen han skrev for British Horological Journal er hinsides. Og da i positiv forstand!

Både pre-moon og Cosmonaute er definitivt klokker jeg på et eller annet tidspunkt skal ha inn. Her er det imidlertid (som du selvfølgelig vet) flere fallgruver enn fast grunn, så da må jeg lese meg kraftig opp først. Takk for linken, den vil være til veldig god hjelp i researchen. :)

Dressklokke, hvit skive, in-house og godt innenfor budsjettet. Vet ikke hva den koster i gull, men mulig den fortsatt er innenfor budsjett.

Frederique Constant Slimline Moonphase

Navnet "Slimline" er en sannhet med visse modifikasjoner. Den er 11,2 mm. Jeg ervervet en slik under mitt opphold i NY, men har dessverre ikke fått tid til hverken utboksing eller review. Det kommer. Da klokken kom på bordet under Redbarcrews onsdags-gtg var jeg solgt. Det gjorde ikke saken bedre at den ble godt likt av de store gutta på hjørnet der borte ;)

Den var jo virkelig griselekker. :) Gleder meg til å se utboksingen/review av den.