Venteliste klokker

Qwestern

Støttemedlem
Medlem
4. feb. 2016
Sted
Kongeriket Norge
Vet ikke om tær blir tråkket på her, men jeg mener at hele spenningen med å kjøpe noe attraktiv og mest sannsynlig dyrt er å vente litt ekstra. Å snike i køer og kjøpe seg fordeler foran andre i samme situasjon, ble iallefall jeg oppdratt til var fyfy og noe jeg skulle holde meg unna.

Ser at det nå er lagt ut en Daytona på finn av en frosk som skal ha 150K fordi han var "smart" å bestille i tide. Trodde dette var noe bare Tesla folk, Apple entusiaster og ulike typer billetterspekulanter kastet bort tiden på. Er folk virkelig så dumme å kjøpe slikt? Brenner pengene så mye at en ikke klarer å vente? På den andre siden må jo svare være ja når Nigeriasvindlerne får betalt regningene sine. En Daytona med rette forbindelser hos AD tar ikke lang tid å få. Og Daytona kjøpere er ikke akkurat førstereisgutter på klokkefronten, så jeg tror nok alle disse har kontakter hos AD, kanskje tom. rabatter. Jeg hadde iallefall aldri gitt bort 40K til en snørrvalp slik at han kan slå seg på brystet og kjøpe seg Pokemon kort for, samme som å slippe kø for Märklinmotor på fire hjul og epler i flott emballasje.

Så også en annonse på klokkeriet fra en danske. En eller annen Omega med utsalgspris rundt 50K om jeg ikke tar feil, skulle han ha over 100 for. Særiøst?? Ingen ved sine fulle fem kjøper noe slikt. Mener dette er direkte uetisk. At dette nå har kommet til klokker og er nytt for meg, men kanskje jeg burde holdt meg i steinalderen. Er jeg helt på bærtur, pakker jeg sammen popkornet og sniker meg tilbake i hula mi.

IMO er disse menneskene er norges Nigeriasvindlere

Køsniking er en uting. Det er nok flere av oss som er blitt oppdratt til det. Bare det å oppleve at det finnes egne innganger for de som har kjøpt seg forbi køen, f.eks på Legoland, kan provosere. Det er vel ganske dypt forankret i vår kultur at penger ikke skal gi deg fordeler fremfor andre i samme situasjon. Å betale seg foran køen oppleves som juks. Samtidig er det alltid en og annen opportunist som ønsker å sko seg på manglende tålmodighet, noen vil kalle det entrepenørskap, andre vil kalle det snylting og/eller uetisk.

Markedet rår, samtidig som en neppe kan si at selger tenker langsiktig og bygger sterke relasjoner ved å opptre med ågerpriser og utnytte desperate horologer. Det eneste som gjelder for selger er å smi mens jernet er varmt. Måten å unngå slikt på for fremtiden er at markedet ikke belønner innsatsen ved å kjøpe overprisede ur.

Det er derfor jeg holder meg til klokker som ikke Gud og hvermann har lyst på.

Der hype er et ukjent fenomen og du ikke betaler for smart markedsføring, men ren high end horologi.

Jeg var "smart" og bestilte i tide. Føler ikke jeg kastet bort tiden på å bestille tidlig, det tok like lang tid å bestille en Sub den gangen jeg gjorde det ;)

Om markedet i Norge er klar for en slik fortjeneste som den på Finn, er jeg usikker på. Det lå en ute tidligere, utenlandskjøpt, og den var det bud på 130K første dag. Vet ikke hva den gikk for. Hadde jeg hatt veldig lyst på den nye Daytona og visst at jeg måtte vente i 2 år, hadde jeg personlig strukket meg 20K til, men ikke mer. Man vet heller ikke hva denne kommer til å koste hos AD om 2 år.

På The Rolex Forum bekreftes det at folk har betalt $ 20K. Kundene finns der ute, men har nok mye med timing å gjøre.

Sammenligningen din med Nigeriasvindlere, kjøper jeg ikke. Det er ikke svindel å selge lovlige ting med fortjeneste. Det er opp til kjøper å bestemme om prisen er akseptabel for han. Jeg tror også de fleste i Norge er klar over hva denne koster ny hos AD.

Jeg tror forresten ikke 116500 er lett å få tak i hos AD, uansett hvor gode kontakter man har.

Men jeg kjenner en som har hypet opp Daytona ganske kraftig de siste månedene også..

Klarer ikke å bli sååå provosert over legitime videresalg av populære modeller... joa jeg kan være enig i at jeg synes prisen på 150' er vel drøy for Daytonaen, men se på Patek 5711 eller 5167, når det er 3-8 års ventetid på en modell hos AD så blir markedet litt annerledes. Og vi er vel innerst inne ganske glade for at vi har et marked, er vi ikke? ;)

Og køsniking er jeg 100% for. Jeg har selv kjøpt express pass både i Universal Studios i Orlando og på Empire State bygningen - og det er igjen 100% legitimt om folk prioriterer tid eller penger. Når jeg drar helt til USA og skal oppleve ting har jeg ikke tid til å stå 1-2 timer i kø foran hver ride i parken, og kjøper meg forbi. Alle andre har det samme valget, men prioriterer kanskje ulikt - som er legitimt.

Nå var det vel ikke mange ukene siden det stod en ny 116520 hos Lian klar for salg til hvermansen?

Etter hva jeg har hørt er Daytona-ventelister og Rolex-ventelister meget hypet opp...

Jeg var "smart" og bestilte i tide. Føler ikke jeg kastet bort tiden på å bestille tidlig, det tok like lang tid å bestille en Sub den gangen jeg gjorde det ;)

Om markedet i Norge er klar for en slik fortjeneste som den på Finn, er jeg usikker på. Det lå en ute tidligere, utenlandskjøpt, og den var det bud på 130K første dag. Vet ikke hva den gikk for. Hadde jeg hatt veldig lyst på den nye Daytona og visst at jeg måtte vente i 2 år, hadde jeg personlig strukket meg 20K til, men ikke mer. Man vet heller ikke hva denne kommer til å koste hos AD om 2 år.

På The Rolex Forum bekreftes det at folk har betalt $ 20K. Kundene finns der ute, men har nok mye med timing å gjøre.

Sammenligningen din med Nigeriasvindlere, kjøper jeg ikke. Det er ikke svindel å selge lovlige ting med fortjeneste. Det er opp til kjøper å bestemme om prisen er akseptabel for han. Jeg tror også de fleste i Norge er klar over hva denne koster ny hos AD.

Jeg tror forresten ikke 116500 er lett å få tak i hos AD, uansett hvor gode kontakter man har.
Nigeriasvindel er jo selvfølgelig å sette det helt på spissen, men det har likhetstrekk

Fikk forøvrig en god latter da en danske på Klokkeriet ville ha 110k for en klokke som fremdeles er å få tak hos AD for ca. 50k.

Jeg tviler på art vedkommende får solgt den klokken her til lands til den prisen. Det har ligget 116500LN til 130k norske på Jomashop en stund nå. Den klokken som lå på finn for et par tre uker siden var forøvrig ikke momset inn fra Marbella. 116500 er et flott ur, men den er verdt listepris, hverken mer eller mindre. Tull å betale mer.

Det er en vesentlig forskjell å kjøpe en express-billett på Universal Studios eller en flyplass kontra å kjøpe en ettertraktet klokke KUN for å selge den til høy pris pga (svært) begrenset tilgjengelighet. Det er en griskhet og usosial oppførsel som man ellers oftest ser ved streik. "Viktigere at jeg får 50 doruller enn at 10 stykker får 5". Hvis det bare er for å tjene 40.000, så finnes det andre måter å gjøre dette på. De fleste som har råd til en klokke til 110' har også råd til å tjene penger på vanlig måte! For en entusiast virker dette håpløst, for en "kynisk" pengemann er dette bare smart. Så får bare hver enkelt leve med den man er.

De fleste kjøper en følelse når man kjøper en klokke. Å bruke dette som en ren business-transaksjon må vel fjerne litt av gleden?? Ved mindre man driver business da. Da kan man se bort fra alt som står over...

Og køsniking er jeg 100% for. Jeg har selv kjøpt express pass både i Universal Studios i Orlando og på Empire State bygningen - og det er igjen 100% legitimt om folk prioriterer tid eller penger. Når jeg drar helt til USA og skal oppleve ting har jeg ikke tid til å stå 1-2 timer i kø foran hver ride i parken, og kjøper meg forbi. Alle andre har det samme valget, men prioriterer kanskje ulikt - som er legitimt.

Ekspressbilletten opp Empire State Building var mer gøy enn det å være på toppen. Den kosta liksom 20 dollar mer, og vi ble geleidet forbi sikkert fem timer kø på vei opp og ned.

• Liker
Reaksjoner: Guest571
Vet ikke om tær blir tråkket på her, men jeg mener at hele spenningen med å kjøpe noe attraktiv og mest sannsynlig dyrt er å vente litt ekstra. Å snike i køer og kjøpe seg fordeler foran andre i samme situasjon, ble iallefall jeg oppdratt til var fyfy og noe jeg skulle holde meg unna.

IMO er disse menneskene er norges Nigeriasvindlere

Denne praksisen har foregått på norske flyplasser i en årrekke.
Fryktelig udemokratisk forskjellsbehandling som er med på å øke avstanden mellom de svake i samfunnet og rikfolket.
Å faan, du mener klokker...TL;DR...hi hi.

Men, fra spøk til alvor.
Dette er svææært gammelt nytt.
Nøyaktig de samme tilstandene rådet for 10-12 år siden med 116520.
Hva er nytt her lizzom?;)

Hvis en modell ikke er tilgjengelig uten å måtte stå på venteliste vil alltid de med mer penger enn vett være en god forretningsmodell for pushere.:)

Redigert:
Denne paksisen har foregått på norske flyplasser i en årrekke.
Fryktelig udemokratisk forskjellsbehandling som er med på å øke avstanden mellom de svake i samfunnet og rikfolket.
Å faan, du mener klokker...TL;DR...hi hi.

Spøk eller revolver. Jeg ventet på at denne kom :)

En ting er å gjøre det for fortjenesten, en annen ting er å utnytte en firdel opparbeidet gjennom lojalitet.

La oss si at du har kjøpt 50-100 klokker i året fra en AD over en periode på mange år. Vil du da se det som naturlig at du blir prioritert når det er knapphet på en modell eller stiller du deg bakerst i køen? Jeg går lett foran køen gjennom sikkerhetskontrollen og forventer å få plass på flyet fremfor den som flyr en gang eller tre i året med random selskap ;)