Ventetid på PAM111?

Medlem
13. april 2010
Innlegg
3
Hei

Newbie, så unnskyld hvis dette allerede er postet ;)

Jeg bestilte en PAM111 hos Urmaker Bjerke i begynnelsen av mars, og lurer litt på når sånn ca klokka kommer?
Urmaker Bjerke sier at klokken kan komme innen månedens slutt, eller det kan ta flere måneder til. Panerai har angivelig sagt til Bjerke at klokken kommer når den kommer (med litt andre ord ;) )

Er det noen som vet hvor lenge jeg ca må vente på klokka?
Hvor lenge er det vanlig å vente på en Panerai? Hvor lenge har noen av dere ventet?

Tusen takk :)
 
Er redd for at du bare må smøre deg med tålmodighet...

...for Panerai leverer klokken når det passer dem, og ikke når det passer kunden.

Selv bestilte jeg en 305 sist sommer. Ble fortalt at den skulle bli levert om ca 1/2 år, den dukket opp i oktober - dvs før lovet leveringstidspunkt. Har nå to bestillinger inne, den ene ble gjort i januar 2009 og er ennå ikke levert. Er i fortløpende dialog med Bjerke, men de kan ikke gi meg noe som helst vedr levering. Den andre bestillingen ble gjort i januar i år. Er nå blitt lovet at klokken skal leveres i mai, men er forberedt på forsinkelser...

Hvis du ikke skal handle i gråmarkedet eller brukt, er tålmodighet eller flaks eneste som hjelper når man skal kjøpe Panerai :)
 
Selv Om Panerai selger på en aura fra Italia skulle de nå kunne ha logistikk fra Sveits. Og det har de helt sikkert. Regner med usikre tidspunkt for levering er for å opprettholde en myte. Og det selger jo...
 
Bestilte for et par måneder tilbake en 5er hos Bjerke. Jeg fikk etter etter å ha innbetalt et forskudd (i håp om at ting skulle gå fortere enn svint) beskjed om at denne var utsolgt fra Panerai og at jeg måtte vente til neste serie ble sluppet. Det var snakk om at dette skulle skje i april, senest mai. Etter 1 1/2 måneds venting tok jeg kontakt med Bjerke som sa at leveringstiden var usikker... De kunne derimot "love" at jeg skulle få den før sommeren (et relativt begrep med andre ord).

For å oppsummere får du kanskje klokken i mai/juni slik jeg ser det (forutsatt at situasjonen med 111 er den samme som for 005). Smør deg med tålmodighet eller kjøp den brukt gjennom andre fora!
 
Takk for svar

Skjønner at dette kommer til å kreve tolmodighet. Er ikke så gira på å kjøpe brukt, ettersom tanken på at jeg snart skulle få en ny blir for fristende til å gi opp.

Jaja, de som venter på noe godt .. ;)
 
Det er mulig en slik uforutsigbar leveringspraksis er merkevarebyggende, men i mine øyne vitner det mer om uanstendighet enn attraktivitet. Forbanna vås. Sånn er det for øvrig med mange andre merker enn Panerai også. Klokkekunder er vel lojale vesen antar jeg.
 
Enig i at det er noe vås, men samtidig fungerer det - du har ikke å gjøre med en masseproduksjon som lager ur til alt og alle.

Jeg har lyst på en pam fordi de er det de er, omegaen min er jeg veldig glad i, men den er ikke noe ekslusiv og du treffer folk med dem hele tiden. Du kan få kjøpt en over disk hvor som helst, bare du har cash nok.

Panerai så holder det ikke med nok cash, du må faktisk ha tålmodigheten også... Så enig i at det er noe vås og tull, men samtidig har det en slags absurd, selv-machocistisk tiltrekkning.... Hehe.
 
Panerai så holder det ikke med nok cash, du må faktisk ha tålmodigheten også... Så enig i at det er noe vås og tull, men samtidig har det en slags absurd, selv-machocistisk tiltrekkning.... Hehe.

Kjøper du en PAM, følger det gjerne med et"medlemsskap" i et verdensomspennende "broderskap". Med all den vennligheten, kontakten, oppmerksomheten og ikke minst, galskapen det kan innebære !
Jeg tror de fleste Paneristis ikke kjøper seg en PAM for å måle tiden, men for å eie en gjenstand med historisk klang og som ikke "hvermannsen" har. Et ur en godt kan flashe med, en samtale-starter og kanskje for noen også et macho symbol...;)
Gadd vite hvilket annet klokkemerke som kan vise til så mange entusiaster under en felles fane, "Panersti" som det Panerai kan... :roll:
Hvilke andre klokkemerker innbyr til en samlemani av tilhørende remmer og spenner som det Panerai gjør ? Det er jo nesten en forpliktelse å besitte minimum 4-5 ekstra, gjerne eksklusive, håndlagede remmer til hver av PAM'ene en har...For ikke å snakke om alt annet "tilbehør" en gjerne vil eie; mansjettknapper, bøker, caps, nøkkleringer, pins, tuber, spenner, clasps o.s.v...

Velkommen til broderskapet, Paneristi ChristianN ! :grin:
 
Enig med begge her egentlig.

Jeg ville kun lurt meg selv om jeg skulle påstått at ekslusiviteten ikke er tiltrekkende. En av hovedgrunnene for at jeg ikke liker Rolex er fordi "alle har de". Overalt. Og de som har dem trenger ikke å like klokker engang, de kan bare være ute etter noe dyrt og flashy for å vise fram. I tillegg er det millioner av fake overalt. At Panerai produseres i lavt antall, og eierene har "hjerte" for klokka er nesten litt deilig å tenke på. Ikke at ikke Rolexeiere ikke har hjertet for klokka da.. Dere skjønner.

Samtidig føler jeg at det er nesten litt klysete av Panerai å oppføre seg slik. Her står jeg med lua i hånda, med 33.000 kr klare og nærmest spør om lov til å få kjøpe en klokke. Og når man spør om når den ca. leveres, så svarer de bare at klokka kommer når den kommer. Jeg mener, hadde jeg drevet en slik bedrift, som solgte så små ting til så store penger, kunne jeg godt ha hatt en lang venteliste. Folk kunne godt ha måttet ventet i 4-5 mnd, men de hadde fått en leveringsdato ved kjøp. Tenk så enkelt, greit og deilig. Samme om jeg må vente 4 mnd, hvis jeg hadde fått en garanti at feks. 15 juni, DA skulle jeg få klokka ;)

Anyway, faren min sier at ventetiden er jo halve moroa. Noe jeg egentlig kan slå meg enig i :)
 
Enig med begge her egentlig.

Jeg ville kun lurt meg selv om jeg skulle påstått at ekslusiviteten ikke er tiltrekkende. En av hovedgrunnene for at jeg ikke liker Rolex er fordi "alle har de". Overalt. Og de som har dem trenger ikke å like klokker engang, de kan bare være ute etter noe dyrt og flashy for å vise fram. I tillegg er det millioner av fake overalt. At Panerai produseres i lavt antall, og eierene har "hjerte" for klokka er nesten litt deilig å tenke på. Ikke at ikke Rolexeiere ikke har hjertet for klokka da.. Dere skjønner.

Samtidig føler jeg at det er nesten litt klysete av Panerai å oppføre seg slik. Her står jeg med lua i hånda, med 33.000 kr klare og nærmest spør om lov til å få kjøpe en klokke. Og når man spør om når den ca. leveres, så svarer de bare at klokka kommer når den kommer. Jeg mener, hadde jeg drevet en slik bedrift, som solgte så små ting til så store penger, kunne jeg godt ha hatt en lang venteliste. Folk kunne godt ha måttet ventet i 4-5 mnd, men de hadde fått en leveringsdato ved kjøp. Tenk så enkelt, greit og deilig. Samme om jeg må vente 4 mnd, hvis jeg hadde fått en garanti at feks. 15 juni, DA skulle jeg få klokka ;)

Anyway, faren min sier at ventetiden er jo halve moroa. Noe jeg egentlig kan slå meg enig i :)

Men om du hadde fått leveringsdato hadde hele poenget vært borte (selv om jeg skjønner hva du mener)... Grunnen til at du ikke får det er jo hverken at Panerai ikke klarer å levere nok eller at de ikke har råd til å ha varelager.

I stedenfor å øke størrelsene på seriene velger Panerai å øke antall modeller nettopp for å holde på eksklusiviteten. Min uhøytidelige telling sier at Panerai produserte 37000 G-Serie (2004), mens tallet steg til nesten 65000 i 2008. Om markedet for Panerai potensielt er så veldig mye større er jeg sannelig ikke så sikker på. Alle kan kjøpe seg en Panerai, om ikke akkurat DEN modellen de ønsker seg hos DEN AD de ønsker seg til akkurat DEN tiden de ønsker seg. Så lenge Rolex kan produsere (og selge) over 1 million ur i året skulle nok Richemont klart å levere nok modeller for å tilfredstille etterspørselen til enhver tid. Men konseptet forutsetter jo at de leverer begrensede serier, og at etterspørselen akkurat dekkes. Det ligger jo normalt ca 500 nye PAM på Ebay, så de fleste modeller er nok mulig å få tak i ganske kjapt.

Så at du må vente er kun branding - og vi elsker den følelsen av at ikke hvem som helst kan kjøpe akkurat vår klokke bare fordi de har noen kroner i lomma, alle sammen:)