verdens viktigste ur?

Antar at det må ha vært i en film som kom tidligere enn Dr No, som er den første Bondfilmen jeg så. Bondfilmer som er eldre enn meg selv har jeg ikke sett, da disse må betegnes som antikvariske.

I bøkene brukte Bond en Explorer, og Ian Flemming hadde selv en Explorer. Hvorfor man valgte å utstyre Bond med en Sub i filmene vet jeg ikke, men det regner jeg med at noen andre vet.

Her er forresten et bilde av Flemming, Exploreren, Connery og en vakker dame:

Sean-Connery-with-Ian-Flemming-on-the-set-of-Goldfinger.jpg

Antar at det må ha vært i en film som kom tidligere enn Dr No, som er den første Bondfilmen jeg så. Bondfilmer som er eldre enn meg selv har jeg ikke sett, da disse må betegnes som antikvariske.

Dr. No var vel den første filmen, om jeg ikke husker feil. Jeg husker ihvertfall veldig godt de pene øhh...skjellene til Ursula Andress.

tumblr_kw816k142M1qaqddyo1_500.jpg

BTT: En urtype som bør med på en slik liste er det amerikanske jernbaneuret, som la grunnlaget både for senere industriell urproduksjon og dessuten bidro avgjørende til utviklingen av det amerikanske jernbanenettet og dermed den økonomiske supermakten USA etterhvert ble.

I bøkene brukte Bond en Explorer, og Ian Flemming hadde selv en Explorer. Hvorfor man valgte å utstyre Bond med en Sub i filmene vet jeg ikke, men det regner jeg med at noen andre vet.

Her er forresten et bilde av Flemming, Exploreren, Connery og en vakker dame:

Sean-Connery-with-Ian-Flemming-on-the-set-of-Goldfinger.jpg

Det står angivelig ingen ting om modellen i bøkene, annet enn at han bruker en Rolex. Første gang det skrives noe om Bonds Rolex hadde ikke engang Suben kommet på markedet. Det antas visstnok at Fleming hadde en Rolex selv, men dette er visst også noe usikkert.Edit: Etter bildet å dømme er det vel neppe så veldig usikkert, selv om det var det jeg leste et eller annet sted :)

Innen Dr No, den første filmen, skulle spilles inn var Suben forlengst kommet på markedet og denne var visstnok skrevet inn i manus. Men Rolex var ikke interessert i å inngå noen sponsoravtale og Broccoli himself måtte la Sean Connery låne sin private Sub på sort croco.

Tror vi må utrope Suben til tidenes viktigste klokke - om 007-argumentet skal brukes.

Og skulle jeg ta feil, noe som er svært sannsynlig etter min noe overfladiske forskning på området, er det bare å fyre løs.