Et tema som interesserer mange, enten de skal kjøpe eller selge. De fleste er i stuss; hva er en brukt Rolex faktisk verdt? Hva er fasiten? Hva skal jeg betale? Eller selge for?
Jeg kaster meg ut på dypt vann med noen vurderinger. For ikke å ende (helt) på ville veier må jeg gjøre noen tydelige avgrensninger:
- Klokken/modellen må være i fortsatt produksjon og salg.
- Den må ikke være over 5 år gammel (fra kjøpstidspunkt).
- Alt av papirer og annet tilbehør må være intakt.
- Handelen gjøres mellom norske privatpersoner.
Og da kan vi gå i gang.
1. Alder siden kjøpt som ny
2. Kjøpt som ny hos
3. Grønn tag
4. Materiale
5. Modell
6. Elementer som kan gi økt pris
Metoden er altså å summere opp %-poeng i punktene 1-5, og redusere nypris tilsvarende. Evt. justert litt opp etter tillegg fra pkt. 6.
Listen er ikke verken fasit eller anerkjent på noe vis. Den er kun uttrykk for en ting. Hvordan jeg, helt personlig, vil gå fram for å vurdere kjøp av en brukt Rolex.
Eksempel:
Sea-Dweller Deepsea 116660
Nypris 107 750
Ny for 4 måneder siden 12%
Solgt fra AD i Norge 3%
Modell 4%
Det gir verdi 107 750 – 19% = ca 87 000
Dette er maks jeg ville betalt for klokken. Men om en slik dukket opp, ville budet mitt vært makspris redusert med 10%, ca. 78 500.
Jeg sjekket gjennom 10-15 tilbud her på Sonen. Fasit ble at min makspris i snitt lå ca. 6% under den pris som ble forlangt i annonsen. Størst avstand ca. 18%, i et par tilfeller var utropsprisen under min makspris. Ut fra mine kriterier tipper jeg det hadde blitt handel på 5-6 klokker om jeg hadde prøvd. Selger har jo alltid noe å gå på.
OK folkens, dere får ta det som det det er, en høyst uautorisert samling av kriterier og regneøvelser. Men i mangel av annen form for systematikk vil nok jeg personlig anvende metoden ved eventuelt bruktkjøp.
Jeg kaster meg ut på dypt vann med noen vurderinger. For ikke å ende (helt) på ville veier må jeg gjøre noen tydelige avgrensninger:
- Klokken/modellen må være i fortsatt produksjon og salg.
- Den må ikke være over 5 år gammel (fra kjøpstidspunkt).
- Alt av papirer og annet tilbehør må være intakt.
- Handelen gjøres mellom norske privatpersoner.
Og da kan vi gå i gang.
1. Alder siden kjøpt som ny
- 0-6 måneder 12%
- 6-12 måneder 15%
- 1-3 år 18%
- 3-5 år 20%
2. Kjøpt som ny hos
- AD nær meg 0%
- AD i Norge 3%
- AD utenlands 5%
- Gråmarkedet 12%
3. Grønn tag
- Ja 0%
- Nei 5%
4. Materiale
- Stål 0%
- Blandingsmateriale ex gull 3%
- Blandingsmateriale med gull 7%
- Gull 10%
5. Modell
- SUB 0%
- Datejust 1%
- Daytona 2%
- Day-Date 2%
- GMT 3%
- Yachtm. 3%
- Sea-Dw. 4%
- Explorer 5%
- Oyster P. 5%
- Resten 7%
6. Elementer som kan gi økt pris
- GG-referanser 0-3%
- Lang ventetid på tilsv. ny klokke 0-3%
Metoden er altså å summere opp %-poeng i punktene 1-5, og redusere nypris tilsvarende. Evt. justert litt opp etter tillegg fra pkt. 6.
Listen er ikke verken fasit eller anerkjent på noe vis. Den er kun uttrykk for en ting. Hvordan jeg, helt personlig, vil gå fram for å vurdere kjøp av en brukt Rolex.
Eksempel:
Sea-Dweller Deepsea 116660
Nypris 107 750
Ny for 4 måneder siden 12%
Solgt fra AD i Norge 3%
Modell 4%
Det gir verdi 107 750 – 19% = ca 87 000
Dette er maks jeg ville betalt for klokken. Men om en slik dukket opp, ville budet mitt vært makspris redusert med 10%, ca. 78 500.
Jeg sjekket gjennom 10-15 tilbud her på Sonen. Fasit ble at min makspris i snitt lå ca. 6% under den pris som ble forlangt i annonsen. Størst avstand ca. 18%, i et par tilfeller var utropsprisen under min makspris. Ut fra mine kriterier tipper jeg det hadde blitt handel på 5-6 klokker om jeg hadde prøvd. Selger har jo alltid noe å gå på.
OK folkens, dere får ta det som det det er, en høyst uautorisert samling av kriterier og regneøvelser. Men i mangel av annen form for systematikk vil nok jeg personlig anvende metoden ved eventuelt bruktkjøp.