Verditap på Rolex?

Medlem
16. aug. 2014
Sted
Sørlandet
jeg er helt ny i denne klokke verden og ser jo at folk er opptatt at klokkene er som nye når man er på bruktmarkede.

Så jeg lurer jo litt på vist jeg bruker min 116710BLNR til alt og får riper og det som ellers skulle oppstå av kosmetiske feil. Hvor mye vil klokka falle i verdi iforhold til en som er å betrakte som strøken?

Kan det meste poleres vekk?

Om den noen gang blir solg er jeg heller litt usikker på:)

Tror det går litt begge veier egentlig. Noen liker at det ser nytt ut mens noen liker at det ser litt "brukt" ut. Jeg personlig vil heller ha litt bruksmerker enn en overpolert klokke. Men det er klart forskjell på bruk og misbruk. :) Verditap på nyere klokker kommer man som regel ikke unna, som med alt annet. Men Rolex og et par andre merker er det som ser ut til å holde best annenhåndsverdi.

Bruk klokken og nyt klokken :)

Tror det går litt begge veier egentlig. Noen liker at det ser nytt ut mens noen liker at det ser litt "brukt" ut. Jeg personlig vil heller ha litt bruksmerker enn en overpolert klokke. Men det er klart forskjell på bruk og misbruk. :) Verditap på nyere klokker kommer man som regel ikke unna, som med alt annet. Men Rolex og et par andre merker er det som ser ut til å holde best annenhåndsverdi.

Bruk klokken og nyt klokken :)

+1

Min holdning er at klokker skal brukes, jeg bruker alle mine. Ikke se på klokken som en investering, det blir bare kjedelig - selv med varslede prisøkninger.

Det sagt, hver klokke til sitt bruk – og det er kanskje ikke nødvendig å bruke det fineste man har når man skal skifte dekk, reparere sykkel, ut å løpe eller renovere hus…

Eventuelt verdifall vil selvfølgelig avhenge av hva slags bruksspor du snakker om. En klokke som er LNIB er selvfølgelig noe dyrere enn en som er godt brukt. Jeg tipper også at folk vil være mindre opptatt av litt bruksmerker på sportsur enn dressur. De fleste synes vel også det er greit med litt bruksmerker, personlig synes jeg det er en del av sjarmen. Overpolerte klokker, som knapt har profil igjen på lugs etc. er IMHO ikke bra, da er det bedre med en ripe her og der.

Fra jeg kjøpte min Explorer 2 butikk ny til jeg solgte den noen måneder senere tapte jeg ikke mer enn 3k, så om man får en grei pris hos AD pluss ikke har det travelt ved ett evt salg igjen trenger man ikke gå så mye i minus :)

@Cuoresportivo Av erfaring, da jeg har hatt en Rolex GMT116710LN i relativt vanlig bruk i 4 år kan jeg si at det er den klokken jeg har hatt som har tålt desidert mest. Kun hailines som er meget enkelt fjernes uten spor.. Bezel og glass kan man nærmest ikke ripe opp. Når det er sagt, unngå å få hakk i den så går nok ikke verdien nevneverdig ned.

Redigert av en moderator:
Jeg solgte en helt strøken 116610LV i november. Mitt inntrykk var at jeg ikke oppnådde noen premium, sammenlignet med normal bruksslitasje. Henger kanskje sammen med at de som ønsker dønn strøken Rolex heller kjøper den ny selv, da det er beskjedne besparelser på mange nyere Rolex sportsmodeller.

Du trenger ikke å bekymre deg for hairlines. Rolex holder seg uansett godt i verdi :)

Hadde jeg kjøpt ny Submariner for konfirmasjonspengene i 1985, hadde jeg fått 6-7 ganger så mye for den idag, selv om jeg hadde brukt den daglig. Tror jeg ;)

Legg maskeringstape på de børstede delene og poler i vei med Dremmel og Cape Cod hvis det er viktig å ha den ripefri. Dog kommer ripene tilbake etter fem minutters bruk, så hvorfor gidde det? Polerte deler = riper.. kanskje derfor så mange foretrekker klokker med børstet lenke?

Rolexen kommer til et punkt hvor den begynner å stige igjen. Vel, dårlig investering hvis du vil basere store penger på det.

Jeg har sett de som roper "Nydelig" til klokker som ser ut til å ha vært brukt for å rubbe båten! Dem om det... 8-P
Normal bruk gir sjarm. Er det historie om en "skade" vil det ha en historie i seg selv!

Uansett bruk klokken din. En "safe-queen" vil du ikke få glede av! Det er det viktigste!
Det er trist å lese om klokker som kommer ut av safen og selges til ca samme som en ny! Det er greit for kjøper, men sørgelig for selger som ikke har fått brukt den!

:cool:

Legg maskeringstape på de børstede delene og poler i vei med Dremmel og Cape Cod hvis det er viktig å ha den ripefri. Dog kommer ripene tilbake etter fem minutters bruk, så hvorfor gidde det? Polerte deler = riper.. kanskje derfor så mange foretrekker klokker med børstet lenke?

Det var så enkelt ja:) jeg bryr meg ikke så mye om riper,så de som kommer de blir.
Neste Rolex blir nok med børstet lenke:)

Bruk og vær glad. Du får alltid solgt og forskjellen mellom strøken og "litt" brukt er ikke så stor som man skulle tro :)