Verdivurdering 1970 Omega Constellation

Medlem
31. des. 2010
Hei, jeg er ny her på forumet.

Har en Omega Constelation som jeg har overtatt fra min far. Far kjøpte uret hos forhandler i 1970, det kostet da kr. 650,- (har kvitteringa). Dette er et stålur, uten datovisning.

Han brukte det som hverdagsklokke til det, etter å ha vært utsatt for betydelige mengder fukt og støv (min far var gårdbruker) begynte å gå feil, antageligvis på slutten av 80-tallet.

Jeg overtok uret og fikk det restaurert hos urmaker Heramb på Elverum. Det ble bl.a. byttet glass og krone, urskiva ble angivelig sent til USA for oppussing, og verket ble renset. Det ble også montert ny lenke, vistnok en replica av original lenke. Uret ser for mitt utrente øye ut som nytt.

Men hva kan det være verdt? Jeg har ingen ide/forventning om hva slike ur omsettes for, men det hadde vært morro å fått en prisantydning. Uret vil uansett ikke bli solgt da det har stor affeksjonsverdi for meg.

mvh Ruffen

Jeg solgte selv for noen måneder siden en Constellation fra 70-tallet. Tror min var fra ca 75-79, hadde fasong omtrendt som et egg, gull på stål, day/date med QS på begge og safirglass. Klokken var strøken og gikk for 5500 (mener jeg det var, var i alle fall i det området).

Om dette på noe som helst vis er overførbart til din vet jeg ikke.

I utgangspunktet er vintage Constellations populære samleobjekter. Er på jakt etter en spesiell en selv...

Prisene varierer veldig avhengig av modell, originalitet (ikke satt sammen av deler fra mange forskjellige klokker), og eventuelt om en oppussing ("refinishing") har blitt gjort på en profesjonell måte.

Anbefaler at du sjekker ut http://omega-constellation-collectors.blogspot.com/ Masse bra info om Constellations som du kan bruke for å Google klokka di, eventuelt sjekke eBay for å gi deg en indikasjon om pris. Ville tro at din klokke (uten å ha sett den) ville gå for et sted mellom USD 500-800. Det at den har blitt pusset opp trekker prisen ned. At den har hatt en eier og at derfor kaliber/serienummer og kassenummer er konsistent trekker prisen opp. Vintage Constellations kan ofte være frankenwatches, og originale eksemplarer som din er ettertraktede samlerobjekter.

Håper det var litt til hjelp!

Mvh
SpaceCowboy