Verktøy for å skifte fra lenke til reim

Medlem
10. juni 2008
Sted
Trondheim
Jeg tenker på å bestille nato og zulu reimer til klokkene mine for å få litt forandring i hverdagen, og fordi jeg lurer veldig på hvordan klokkene mine vil se ut på rem:D
Singularstraps.se gir deg et gratis verktøy hvis du kjøper tre eller flere reimer: http://www.singularstraps.se/shop/category/erbjudanden/

Så kommer spørsmålet om hvilke av de to verktøyene jeg skal velge?
Seiko Orange Monster har jo drilled lugs, og de kan jo åpnes med en binders så det går bra.
P1000285.jpg

Men Eternaen har ikke drilled lugs, så hvilke av de to verktøyene vil passe til den?
P1000275.jpg

Og hvordan føles forskjellen på Nato og Zulu? jeg vet at Zulu er tykkere, men har det noe å si?
Jeg har tenkt å kjøpe svarte reimer til begge klokkene, men er det noen som har forslag til andre fargevarianter som passer til oransje eller svart skive? Noen som har erfaring med singularstraps?

På forhånd takk for svar! :D

Jeg vet at singularstraps har veldig gode skussmål i Sverige i hvertfall.

Tror det blir hipp som happ hvilket av disse verktøyene du velger, de ser jo relativt like ut. Når det er sagt, et flatt miniskrujern fra Clas Ohlsson fungerer like bra til din Eterna - du behøver intet spesialverktøy.

Kommer nok til å kjøpe bergeon verktøyet, hvis jeg bare vant den xxxxxxxx bankkortleseren ;) Men hvilke av de to verktøyene en fikk med gratis ville dere valgt?

Jeg ville valgt den blanke, og så ville jeg køpt en bergeon 6767f til litt finere "klokkembyttereimmekanikk".

Da kom reimene etter fem dager. Valgte det blanke verktøyet, som fungerte fint på Orange Monster, men tror jeg skal holde den unna Eternaen:) Kommer nok til å bestille Bergeonverktøyet.
Jeg bestilte to zulureimer og en nato, og kvaliteten er upåklagelig! Eternaen leverte jeg inn til regulering og hjelp til å få ta av lenken, så får vi se resultatet på mandag :D

P1000329.jpg

P1000330-1.jpg

P1000324.jpg

P1000326.jpg

P1000330.jpg

Zulureimea er litt stiv, men regner med at den mykner etter litt bruk.
(Jeg må lære meg å ta bedre bilder;))

Zulureimea er litt stiv, men regner med at den mykner etter litt bruk.
(Jeg må lære meg å ta bedre bilder;))
Sleng den i vaskemaskinen (gjerne med litt tøymykner), ta den ut, sett den på klokka og la den tørke på. Da blir den pent formet, og litt mykere og mer behagelig å ha på. Noen runder i vaskemaskinen gir den også litt "patina", ser litt tøffere ut.

Sleng den i vaskemaskinen (gjerne med litt tøymykner), ta den ut, sett den på klokka og la den tørke på. Da blir den pent formet, og litt mykere og mer behagelig å ha på. Noen runder i vaskemaskinen gir den også litt "patina", ser litt tøffere ut.

Takk for tipset! Må prøves:D

Slik ser forøvrig Eternaen ut med Nato
P1000331.jpg

P1000332.jpg

P1000338.jpg

Da var verktøyet bestilt og mottatt, og som sagt en helt annen kvalitet enn det jeg fikk gratis på singularstraps:D
Vil anbefale alle som skal skifter em å kjøpe en slik!

Funker dette på alle klokker? Har en Omega og en Glashütte som jeg ønsker å bytte på, og lurer på om denne operasjonen er lik for alle merker eller om man risikerer å støte på spesialpatenter som gjør at man må til AD for å bytte. Og er det den samme operasjonen for både rem og lenke?

Funker dette på alle klokker? Har en Omega og en Glashütte som jeg ønsker å bytte på, og lurer på om denne operasjonen er lik for alle merker eller om man risikerer å støte på spesialpatenter som gjør at man må til AD for å bytte. Og er det den samme operasjonen for både rem og lenke?
På de fleste klokker jeg har vært borti er det lett å skifte rem selv, selvfølgelig litt avhengig av fingerferdigheter og antall tomler. Det er snakk om å stikke inn en liten gaffel-liknende ende av verktøyet inn mellom rem/lenke og kassa for å trekke en fjærbelastet pinne ut av hullet den sitter i. Det kan ofte være intelligent å ha litt maskeringsteip eller liknende tilgjengelig om du er redd for å skrape opp noe.

På endel klokker, særlig Panerai o.l., må du iimidlertid ha et lite skrujern for å løsne remmen fra kassehuset, og da er det veldig viktig å ha godt verktøy for å ikke ødelegge sporet på skruen, samt ha fintfølende momentinnstilling i skruhånda for å ikke trekke over gjengene.

Bergeon

Har hatt alltid brukt Bergeon, og er godt fornøyd. Har to str. Tror jeg kjøpte dem hos Janson&Langerud i Nedre Slottsgt, Oslo???

Speedmaster-104.jpg

Speedmaster-106.jpg

Speedmaster-110.jpg

Jon