Vern om dine favorittbiter (Rolex)?

Det er vel opp til hver enkel AD å bedømme om de vil gi rabatter eller ikke når det gjelder Rolex.

Trodde AD'er kjøpte klokkene av Rolex for ca. 60% av listepris. Listeprisen er noe som Rolex anbefaler AD'ene å selge klokkene for, ikke nødvendigvis hva de MÅ selge de for.

Om det blir slik at AD'er i USA vil få problemer med å selge Rolexer så er det AD'n sitt problem. Det er vel også slik at Rolex stiller krav til forhandlerne hvor mange klokker de skal selge i kvartalet? Eneste minuset for Rolex vil være mindre forhandlere i USA.

Resultatet blir vel flere forhandlere der det selges mest. Asia.

Denne posten er en blanding av spørsmål til dere og å tenke høyt. Jeg er på veldig tynn is her :p

ADene har ganske klare retningslinjer for hvor store rabatter de får gi til kundene. Selv om det er i mot norsk lov tror jeg nok Rolex hever seg glatt over den;)

Alle gråmarkedsaktører handler jo fra ADer, og er avhengig av ADer som vil gi de rabatt. USA har hatt veldig mange Rolex AD, og mange har ikke klart å fylle kvoten uten tilleggsalg til gråmarkedet. I teorien kan man jo tenke seg at en AD vil gi tilsvarende rabatt til vanlige kunder, men det gjør de neppe. Både fordi gråmarkedsaktørene kan tilby et stort gjentagende salg og fordi det vil være uheldig om det kommer Rolex for øret at de pumper ut klokker til rabattert pris. Det som skjer i USA nå er jo at Rolex sier opp en del forhandlere, både fordi enkelte markeder er overetablert og fordi de vil gråmarkedet til livs. Samtidig åpner de flere rene brand-stores. Disse drives vel også stort sett av uavhengige, men det vil antagelig være langt enklere å få kontroll over gråmarkedet.
Alle de store klokkemerkene har egne ansatte som jobber kun med overvåkning av gråmarkedet og det brukes store ressurser på å begrense dette.

På kort sikt tjener Rolex like mye penger på en klokke som selges over disk og i gråmarkedet. Men de er helt avhengig av at kundene oppfatter veil. priser som riktige for å kunne fortsette prisøkningene og holde på sine marginer. Det er flere gode eksempler på klokkemerker som er "ødelagt" av gråmarkedet og hvor det er umulig å selge klokkene til normale priser. DavidSW er jo en liten aktør som er synlig i et miljø, men tenk på hvilke volumer jomashop, authenticwatches og de andre store gråmarkedsaktørene representerer...

...

For en AD i Athen, Houston, Lisboa eller New York er det rimelig likegyldig om tilsvarende ADer i Shanghai eller Hong Kong selger klokker som hakka møkk eller ikke, så lenge de selv opplever nedgangstider. Det vi til nå har diskutert er om det er noe som tyder på at det er vanskeligere å oppnå rabatter på nye Rolexer hos ADer i Europa og USA enn tidligere. Sett hen til den elendige økonomiske situasjonen i nettopp USA og store deler av Europa, vil det overraske meg stort om det nå skulle være vanskeligere å få rabatt hos utvalgte ADer nå enn for 3, 5, 7 eller 10 år siden. Det er i alle fall en ganske udokumentert påstand.

Sponon og Mogens har tatt de fleste argumentene "mine" og presentert dem meget bra :)

Jeg baserer mine påstander på det som brukerne av bl.a. TRF selv ytrer. Jeg ville nå tro at deres personlige erfaringer er mer verdt enn våre antagelser?

I så tilfelle, vil jeg si at dine påstander er meget udokumenterte ;)

Men, nok om det. Rolex USA er et merkelig "monopol", som styrer AD´ene med jernhånd. Amerikanske AD´er har mye mindre frihet enn AD´er i andre land. Økonomisk krise eller ei. En artig sak som Rolex USA har klart å få gjennom, er begrensningen på privatimport av Rolex-klokker til USA.