Vi henger litt bak på klokker...?

Medlem
24. mai 2011
Sted
Bergensområdet
For et halvt år siden viste jeg lite om klokker. Folk rundt meg vet lite om klokker.
EN eneste gang har jeg opplevd at noen kommenterer klokken min og vet hva Omega står for. Bortsett fra en del som tror min Invicta er en Rolex. Har begynt å lure på hvorfor. Her ute i havet, Snorre A, kom jeg over et såkalt herreblad, en slags moderne ugave av ViMenn, husker ikke navnet. Der finner man en annonse for Seiko, ok. Så en svær annonse for Pulsar. Og til slutt, som hurtigsvarpremie, deler de ut en "flott kronografklokke" til den nette sum av149,-nok.
Og jeg tenker, wtf?
Hva er det norske urmakere driver med, siden det norske folk er så lite bevisste på klokker? Jeg har vært i klokkebutikker som ikke fører automatiske ur i det hele tatt.
Armani, Gucci, D&G, svære greier...
Slik som kjøpekraften er i det norske folk i dag, burde de da tjene på å gjøre folk mer kvalitetsbevisste?
Eller er det bare meg som er litt utenfor her?

Wild guess: Janteloven;) Nordmenn har vel aldri vært kjent for å flashe rikdommen sin i samme grad som amerikanere, russere, arabere osv.

Trenger ikke se lenger enn til Sverige, men som på de fleste andre områder er vi lillebror og tusler 5-10-15 år etter større land, så det er nok ting på gang! Får vi håpe :)

Hva er det norske urmakere driver med, siden det norske folk er så lite bevisste på klokker? Jeg har vært i klokkebutikker som ikke fører automatiske ur i det hele tatt.
Armani, Gucci, D&G, svære greier...

Der sa du jo litt av det selv, er vel ikke hos mange urmakere det ikke er mekaniske klokker, men i klokkerbutikker kan nok det være.. men det er jo litt forskjell på de to..! Men som nevnt over,ligger vi nok litt etter med ting å tang her oppe i nord og det inkluderer selvfølgelig også klokker! Er mange her i landet som har vært mest opp tatt av design og presisjon, men de har glemt sjel(en), (noe mekansike ur vikelig har, de har et "hjerte") noe folk i andre land kanskje har sett etter mye tidligere ;) Trenden og oppmerksomheten derimot heller mer og mer mot mekaniske klokker her hjemme også, heldigvis :)

Der sa du jo litt av det selv, er vel ikke hos mange urmakere det ikke er mekaniske klokker, men i klokkerbutikker kan nok det være.. men det er jo litt forskjell på de to..! Men som nevnt her ligger vi nok litt etter med ting å tang her oppe i nord og det inkluderer selvfølgelig også klokker! Er mange her i landet som har vært mest opp tatt av design og presisjon, men de har glemt sjel(en), (noe mekansike ur vikelig har, de har et "hjerte") noe folk i andre land kanskje har sett etter mye tidligere ;) Trenden og oppmerksomheten derimot heller mer og mer mot mekaniske klokker her hjemme også, heldigvis :)

Dette må da bety høyere etterspørsel i årene som kommer? Høyere pris?

Hamstre klokker nå mens det er billig folkens :p

Wild guess: Janteloven;) Nordmenn har vel aldri vært kjent for å flashe rikdommen sin i samme grad som amerikanere, russere, arabere osv.
Helt riktig! Det er til de grader politisk ukorrekt å fremstille seg som materialistisk i dette landet.

Norge

Hei TS,

Din observasjon er helt korrekt, og jeg er enig med svarene du har fått så langt.
Bevisstheten om kvalitetsur er ekstremt lav i Norge, og jeg har selv div. poster her på TS tidligere hvor jeg ytrer min klare mening om nettopp dette, selv om trenden er på vei til det bedre.
Men det går ikke raskt i riktig retning for å si det slik.
Som det skrives over her - svaret må være "janteloven" e.l. Jeg har ikke helt forstått dette selv.

Det er jo noe underlig at i et av "verdens rikeste land" synes fortsatt flesteparten at Police, DKNY, Lorus eller GANT, klokker er helt TOPPERS.
Mekaniske kvalitetsur er rett og slett ikke med i tankegangen overhodet.

Og som du selv skriver - kanskje skyldes noe også at massevis av nye blader og magasiner for mote, LIVSSTIL og trender fortsatt lokker nye kjøpere med "få denne flotte klokken til 29,90 med på kjøpet".
Og blader som f.eks. Illustrert Vitenskap eller Vi Menn er heller ikke noe bedre i denne sammenheng. Mulig jeg selv henger meg opp i påvirkningen av blader her nå, men det er klart at målgruppen og lesere av disse typer blader er store og mange sett i forhold til befolkningen i Norge.

Den kjernen av - skal jeg våge si - "oss" som har et litt annet syn på hva ur, mekaniske urverk og kvalitet betyr er fortsatt forsvinnende liten i Norge, desverre.

BT

Mange gode poeng som kommer frem her.

Det jeg heller ikke kan fatte og begripe er at folk kjøper bukser til 2. - 3.000,- (og har kanskje flere av disse), mens klokken de bruker er en D&G eller lignende quartz-klokke til 1.500,-. Klokken er på armen hver dag. Buksen kanskje et par ganger i måneden. Det gir overhodet ingen mening.

Om dere tror vi "henger litt bak" tror jeg dere har lest for mange utenlandske livsstilmagasiner, og tror at verden faktisk ser slik ut. Norge skiller seg ikke nevneverdig ut. Ja, det er nok større fokus på klokker i endel andre land, men ikke særlig avvikende fra den generelle interessen for klær og statussymboler hos oss sammenliknet med andre steder.

Dyre mekaniske ur er etter quartz-urets oppfinnelse for spesielt interesserte, og for dem som ønsker å vise fram sin gode smak eller gode økonomi. La oss ikke forveksle det med at de andre ikke har forstått det. De har forstått at de kan vise tiden billigere og mer presist. De fleste legger ikke merke til hva de selv har på hånden, og langt mindre alle oss andre. De som vil leke med design og bling kan gjøre det til brøkdelen av prisen for en Omega.

Det er ingen naturlov i at vi skal "ta igjen" noe som helst ;) Verden følger ingen determenistisk plan for interessen for mekaniske ur. Jeg tror vi skal være oss selv nok i akkurat dette tilfellet, og ikke forvente at de andre følger etter.

Jeg vet vel ikke helt at ikke nordmenn kjøper statussymboler, de som har råd bruker da flittig nok penger på særlig biler og båter. Og klær, som en var inne på her over. Og solbriller! Unge jenter kjøper lett solbriller til 4000,-. Og sko, herreminskaper...
Jeg kjenner jo godt våpenbransjen, og ser hva folk legger i kikkerter, kikkertsikter, våpen og resten av utstyret. Selv om ikke alle har råd til en Zeiss, vet alle hva en Zeiss er for noe. Men klokke? Jeg ser folk lett legge 20.000 på bordet for en TV, dobbelt for gode lydanlegg. Men klokke? Folk aner ikke hva klokker er, hva de står for, hva som er kvalitet og hva som ikke er det. At kvarts er så bra for det moderne mennesket, mener jeg er lite nyansert. Jeg tror mange flere ville velge en klokke som misset et minutt i uken, en et ur som plutselig en dag bare står. Det må da være urmakerene som totalt har sviktet sitt eget marked. Hvorfor tar de ikke kontakt med pressen og får laget reportasjer? Hvorfor reklamerer de ikke for Omega i stedet for Pulsar? Hva gjør egentlig bransjen for å opplyse folket?
Jeg er 42 år, rimelig samfunnsorientert og engasjert, men for et halvt år siden viste jeg ikke hva Kvarts og Automatic stod for. Hadde ikke peiling! Og de aller fleste jeg kjenner er like uvitende! Etter 20 år som børsemaker har jeg kunder fra absolutt alle samfunnslag. Det er nok mange som kan klokker og mange som har kunskap, men det er jo aldri TEMA?

Promillen av klokkeinteresserte nordmenn er nok tilsvarende promillen av klokkeinteresserte i hvilket som helst annet land.

Promillen av klokkeinteresserte nordmenn er nok tilsvarende promillen av klokkeinteresserte i hvilket som helst annet land.

+1
Det er vel ikke så vanskelig å forstå heller, hvis vi vil? 8)
At man kan kjøpe en klokke som er tilnærmet 100% nøyaktig, ser bra ut, men som mangler "hjertet" (som de fleste dr.... i) til brøkdelen av prisen for et mekanisk kvalitetsur.
Det er vel vi og "ikke folk flest" som er "litt sære"?
Tar man i tillegg med batteriskift hvert 3-5 år for 150,- til 350,- (+ kanskje noen pakninger) kontra service på 3500,- til 7000,- (og kanskje mer til tider) så må jeg jo innrømme at det ikke alltid er så lett å forstå en selv heller.
Nei, tror nok mekaniske kostbare ur i hovedsak vil forbli noe for spesielt intresserte uansett hva Norske urmakere skulle finne på.
De vil nok kunne "lure" eller "bevisstgjøre" noen fler, men spørsmålet er om de har tro på at det er verdt det slike kampanjer koster?
Det tyder vel også på at urmakeren/forretningen egentlig er fornøyd slik det er idag?

Men...... en ting er helt klart for meg: vi på dette forumet burde vært sponset!
At det selges flere kvalitetsklokker i Norge på grunn av TS er jeg rimelig sikker på! :)

Dette blir jo som med f.eks. bil, den store "hopen" vil ha bil som er rimelig, pålitelig og driftskostnader så nær gratis som mulig og så finnes det noen "gærninger" som gir fullstendig beng, nemlig de som er spesielt intressert!
Dyre klær er heller ikke noe majoriteten bruker penger på, ikke i noe land, men i noen miljøer.

Kanskje litt av problemet er at vi er omgitt av "klokker" hele tiden. Bare rundt meg nå er det følgende objekter som kan gi meg tid. Mobilen, pc'en jeg sitter og skriver dette på, radioen som står på hylla, trykker jeg på fjernkontrollen, så blir unga litt sure fordi det er Babar elefantet som går, men tid får jeg. Altså er det ikke ett reelt behov for ett armbåndsur, men det blir mer ett tilbehør. Så når man da kan få ei klokke for en 50 lapp, så er det vell som flere her påpeker, vi som er litt "sære", og er ikke det greit egentlig da? Å ha litt sære interesser. Jeg tror ikke jeg har en "usær" hobby jeg. Men fornøyd er jeg. Alt en mann trenger er sære interesser, og ei tålmodig kone ;)

Ikke glem at i Norge så ser man på det som harry og utrendy å gå med Rolex - et merke som blant oss horologisk intresserte blir sett på som noe av det mest spennende og er sementert som et høyt respektert merke.

Jeg tror at dette med ur er noe man enten skjønner, eller så skjønner man det ikke. Og de fleste i Norge skjønner det ikke.

Jeg tror at dette med ur er noe man enten skjønner, eller så skjønner man det ikke. Og de fleste i Norge skjønner det ikke.

Og at de fleste i Norge (og verden forøvrig) som kjøper seg et dyrt og eksklusivt ur nøyer seg med bare ett.
Dette er da det ene status-symbolet/smykket de unner seg fordi de rett og slett ikke har den store interessen for det.
Det er nok forsvinnende få i verden som kjøper seg en 5513, en 16800, enventuelt en 168000 og en 16610 og argumenterer med man bare MÅ ha dem, og at disse klokkene er totalt forskjellige.:D

Når jeg kjøper meg ett dyrt og eksklusivt ur, kommer jeg til å nøye meg med kun ett.. Rett og slett fordi jeg ikke har råd til flere.. Ser ikke hva som er galt med det..

Når jeg kjøper meg ett dyrt og eksklusivt ur, kommer jeg til å nøye meg med kun ett.. Rett og slett fordi jeg ikke har råd til flere.. Ser ikke hva som er galt med det..

Ingenting galt med det. Oppfattet du det slik?:confused:

Det jeg mener er at det er ganske mange nordmenn som går rundt med interessante klokker. Spottet både Panerai og Ulysse Nardin på jobben for ikke så lenge siden. Det trenger ikke bety at de er spesielt interessert i klokker. Eller går rundt og drømmer om andre klokker.
Min mistanke er at de aller fleste som kjøper mekaniske ur her til lands ikke gjør dette pga den store klokkeinteressen, men snarere fordi de vil ha noe eksklusivt på armen. I motsetning til de fleste her inne.

Hm, nei, jeg skal ikke pretendere å forstå klokker og klokketrender mer enn dere som har vært opptatt av klokker i årevis, jeg er jo tross alt "nyss på havet rodd" selv. Jeg føler bare at mange rundt meg som er ganske kvalitetsbevist på det meste de kjøper, er ganske ubevist på akkurat klokker. Og jeg føler at denne bevistheten er større mange andre steder jeg har kontaktnett i, som Sverige, Danmark, Frankrike. Men jeg kan selvsagt ta feil.
Når det gjelder dette med mekanisk satt opp mot kvarts, tror jeg mange deler den oppfatningen jeg hadde før; nemlig at det finnes kun klokker man trekker opp for hånd, og batteriklokker. Og klokker som må trekkes opp, er ofte way off, grunnet at man glemmer å trekke dem. Min Omega Seamaster 1957 er pålitelig som bare det så lenge jeg trekker den jevnlig - men det var det da. Flere ganger har jeg opplevd at den var flere timer feil - min feil, men likevel. Da er et kvartsur uendelig mye mer pålitelig, de er bare feil hvert 2/3 år. For min del er et automatisk mekanisk uendelig mye mer praktisk, det sakker kansje noen minutt i uken, men det går og går. Service, javel, men klokken står ikke plutselig i ro. Jeg inbiller meg faktisk at flere deler min (tidligere:cool: )uvitenhet og at automatiske klokker ville vært mer populære om folk viste hvordan de faktisk viker.
Men - jeg kan selvsagt ta feil. :)