VinglePetter mellom 104 og 111

Medlem
15. juni 2008
Jeg er i Marbella og snakker med flere butikker om å kjøpe Panerai, valget står mellom 104 og 111.

Jeg er ekstremt vinglete og ombestemmer meg et par ganger om dagen. (Kona later ikke til å synes at det er ultra maskulint med denne vinglingen :oops: )

Jeg sliter med å bestemme meg og om noen kan hjelpe meg med innspill så er dette mine vurderinger så langt:

104:
Automatic (lettvint, selv om det er litt usexy så synes jeg det er en fordel)
Høyere enn 111 (synes det er litt kult)
Relativt mye tyngre enn 111 (kanskje ikke så bra i lengden)
Dato (svært kjekt å ha på en klokke som skal være i daglig bruk, men trist å miste 3 tallet)
Skiva er mer "busy" enn på 104 noe som gir den en litt mer casual/sporty look
Stort opplag av 104, neppe noen stor investering.
Orginal remmen til 104 er fin.
104 er noe dyrere enn 111.
Kona synes at 104 er flottest

111:
Nydelig Sandwich!
Ren og superpen skive (Passer bedre til dress enn 104, men jeg elsker min IWC)
Manuelt opptrekk (hardcore, men kan være litt vanskelig å huske)
112 er ennå litt penere enn 111, men om jeg ikke har sekundviser så tror jeg aldri jeg klarer å finne ut om klokka har stoppet.
111 produseres i mindre antall enn 104, så i min enkle verden burde den holde prisen bedre.
Orginal remmen til 111 er ikke på langt nær så fin som 104 remmen.

Livet er fullt av vanskelige valg!

Mvh

Hei!
Jeg sto ovenfor akkurat samme valget for ett par måneder siden, og jeg gikk for en 111 og er strålende fornøyd. Det som fikk meg til å tippe over på 111 var en kombinasjon av pris(fikk et greit tilbud) og opptrekk(jeg bestemte meg etterhvert for at det første uret skulle være ett manuelt)

Husk at litt av sjarmen er bytting av reimer, den som står på klokken når den kjøpes kan med stor enkelhet byttes ut, det er haugevis med reimer til salgs ute på nettet :D . For min del blir gummireimen benyttet mest, men jeg driver å vurderer å kjøpe en svart skinnrem.

Lykke till med kjøpet, du blir nok fornøyd uansett hva du velger.. :D

Jeg synes 111 er den mest klassiske av de to, uten tvil. Den har "alt" utenom dato og automatic, men dato er det jo over alt
og litt av hyggen er jo å kose med klokka og kona :) Kanskje i omvendt rekkefølge...

Erik N kan sikkert fortelle litt om hvordan han har det med sin 111.

Ta også en kikk på Subbene 24,25,87 :) :) eller 243.
Der fant i hvert fall jeg den jeg ville ha utenom 233.

PS. Hvis du har lyst, kan du få "prøvekjøre" 87èn.
Den er de ikke så farlig med ;)

Og remmer, glem de originale!! Finn deg en fet rem.

Takk for innspill!

Jeg hadde håpet på noe mer støtte for 104en, jeg hadde på en måte bestemt meg for den...
(Det rare er at jeg ikke hadde så høye tanker for 104'en før jeg testet den på armen.)

Mvh

Heisann! Jeg ville personlig gått for 104´ern.... Mulig det er fordi jeg er litt lei min egen 112 og gjerne skulle byttet på litt ;)

Jeg synes 111 er litt røffere og selvsagt en mer historisk "riktig" klokke, mens 104´ern er litt penere (etter min mening) og har et litt større anvendelsesområde (les: passer bedre til dress etc.) - i alle fall etter min mening.

Jeg backer deg på 104 8)

Hei. Jeg er enig med Risti4life at 104'en er en pen klokke med stort bruksområde. Jeg er i markedet for min første Panerai selv, og prøvde en 104 på hos en AD i Riga forleden. Jeg ble faktisk overrasket over hvor pen den var. Bestemte meg der og da for å gå for en betydelig tøffere modell fordi jeg har en klokke jeg er veldig fornøyd med (Omega De Ville Chronoscope) som dressklokke.

Kjetil

Hei Fredag :)

Håper du har en fin ferie! Imponerende liste pros & cons du har laget for disse to klokkene.
Det at du blir skuffa når du får råd mot 104 kan jo tyde på du har mest lyst på den...og da syns jeg du bør velge den.Det er egentlig ikke noe vits i å bruke hodet for mye.
Jeg personlig syns 111 er klar vinner pga sandwich dial mm. Det er veldig Panerai DNA etter min mening og gir en fin 3d effekt i urskiva.
Historic modellene vil også kanskje holde seg litt bedre i pris, men på disse modelle bør det ikke være avgjørende. de vil vel neppe gjøre deg hverken rik eller fattig.
Det er jo et hyggelig valg å ha:)

Lykke til du blir sikkert ikke skuffa uansett.

Fortsatt god sommer :)

Helt enig med Kattemannen :)

Bruk hjertet, ikke nødvendigvis bare hodet!

Takk for alle innspill!

Jeg vinglet fortsatt når jeg kom i butikken, men jeg var nokså bestemt på enten en 104 eller kanskje en 111. Det viste seg at 104'en var blitt solgt, dette var forsåvidt ikke noe problem for hun kunne skaffe en ny til dagen etter. Imidlertid hadde hun samme morgen fått inn en PAM005. Da jeg fikk øye på 005'en døde plutselig vinglepetter'en i meg og jeg kjøpte den på strak hånd. Jeg hadde vært super fornøyd uansett hvilken av de tre klokken jeg hadde fått tak i, men jeg føler meg ekstra heldig som kom over en 005.

Takk igjen!

Mvh

Grattis så mye. Det er vel nærliggende å tro at vi får noen bilde snart...
:)

Gratulerer! :)

Ser frem til bilder.

005 er en klassiker (og noen sier den vil gå ut av produksjon ved neste serie)

IMG_2987.jpg

Gratulerer med 005.

Føles alltid godt når man har slitt med et valg, og plutselig den innlysende løsningen åpenbarer seg... :D

Takk for alle gode ord!

Som J.CAT skriver dette er ikke en klokke som vil gjøre meg hverken rik eller fattig. Jeg er svært spent på hvordan det vil være å trekke den opp annenhver dag, men min bestefar lærte meg i 1979 at den mann som ikke klarer å trekke klokka si han var ikke duganes til stort. Enn så lenge nyter jeg å trekke den opp!

Jeg har lyst å fortelle at jeg møtte en seriøs Paneristi på en strandbar, han hadde på seg en hvit utgave av en PAM111 (som jeg ikke husker nummeret på, men denne var ikke i produksjon lenger). Mannen het Rene og hadde tilsynelatende nærmere 10 Paneraier(blant annet gullversjonen av 233 (Han skrøt ikke!)), han fortalte meg også om en for meg "ukjent" Panerai selger i Puerto Banus som jeg senere oppsøkte.

Det interessante med Rene for meg var:

1.) At hans hvite "PAM111" var fantastisk flott med ammo-strap
2.) Han kalte denne hvite 111 varianten for sin "favourite Pam"
3.) På mitt spørsmål om det var pes å trekke klokka annenhverdag så svarte han bare: "I love it!"

Mvh

PS. Jeg skal poste bilder, men jeg må få inn minst en skikkelig strap først. Har nettopp bestillt straps fra Simona, Strapculture og HKTAN(til IWC'en). Jeg gleder meg som en drittunge til straps'ene kommer.

Re: Gratulerer med et supert valg!Sikker på at du blir fornøyd.

Med fare for å komme med en klisje:"congratulations on a classic";)
Blir spennede hva du syns om a ha et ur som må trekkes, jeg tipper det ikke blir noe problem. Det er vel ca 55 timers PR på denne modellen ,min erfaring med "black sealen" er at den kan ligge en stund før den stopper.

Gleder meg til å se bilder etterhvert

Salutations!

Fredag skrev:
Takk for alle gode ord!

Har nettopp bestillt straps fra Simona, Strapculture og HKTAN(til IWC'en). Jeg gleder meg som en drittunge til straps'ene kommer.

Det er tre anerkjente rem-produsenter du valgt ! Simona og HKTan er i en klasse for seg. HKTan har jeg brukt ved en rekke anledninger, men dessverre kan leveransene fra ham ta noe tid, - opptil tre-fire måneder. Dette har også vært kommentert utallige ggr. i ulike fora, (bl.a. http://www.paneristi.com)
men ikke fortvil ! Remmene fra HKTan kommer alltid og er supre !

Lykke til !

Da har jeg fått inn en strap fra Strapculture, her er min "Fiver" avbildet med en "Legend Gator":

[attachment=0:2ticxzhy]Fiver-cosmo-black.jpg[/attachment:2ticxzhy]

Kanskje unødvendig å si, men jeg er svært fornøyd (litt blyghet er alltid kledelig)!

Mvh
Fredag