Hei igjen!
Jeg konsentrerer meg på de to numre på baklokket: 506643 og 174.
Den første er serienummer. Breitling har begynt med det systemet i slutten av 1944; og seren startet med 563659. Dette kan bety at din klokke er eldre enn 44; men ikke mer enn ett eller to år (43-44).
Den andre er ref.nummer (modellnummer). Katalog sier at modell 174 er fra 1946. Ikke uvanlig på den tiden å ha modellen i produksjon før den ble katalogisert. Man ser også at 46-modellen har litt mer "moderne" dial og visere. Men boet, krone og pushere er like. Og størrelse: den skal være 38 mm. Er det riktig? Er kronen signert? (med Breitling logo).
Mekanismen skal være Venus 170 (med 17 steiner) med manuell opptrekk.
Alt i alt (uten å ha sett klokka) ser ut som det er original Breitling klokke dattert mellom 43-44.
"Breitling marked" i Norge er liten og mer orientert mot nyere modeller (alle vil ha en Avenger eller Betley!), Jeg har selv solgt flere Breitlinger men må innrømme at det ikke finnes noen marked for eldre klokker, dessverre!
Litt om prising: jeg følger tett på ebay og andre kjøp/salg forum. Vintage Breitling fra 40-tallet (avhengig av modell) ligger mellom 400 og 2000 USD: Premier og Navitimer modellene er dyrest. Modeller med Venus mekanismen i god stand ligger mellom 4 og 800 USD.
Håper på at denne info skal hjelpe deg.
Bahrudin