Vintage diver til ca 15000,-

Medlem
9. nov. 2014
Jeg funderer på en ny klokke i anledning min 30-årsdag i November. Da jeg er student for øyeblikket er budsjettet noe begrenset. Etter utrolig mange timer med googling og leting rundt omkring har jeg intet annet valg enn å be om råd.

Så spørsmålet er: Hva er den kuleste vintage diveren fra et "anerkjent" merke man kan få for rundt 15000 kr? I utgangspunktet MÅ det ikke være en vintage, men jeg regner med at utvalget muligens blir noe større.

Takk!

Hvis det ikke MÅ være vintage så er det jo haugevis av merker som for tiden relanserer gamle klassikere. Det er jo fort et tryggere valg for daglig bruk, bading osv. Samtidig slipper du å forholde deg til originalitet, servicehistorikk osv. Men hvis vintage er kulest er mitt forslag denne, Seiko 6105-8000:

6105.jpg

Enig, hadde heller kjøpt nytt med vintage look. Personlig er jeg en sucker for Aquadive... Det er vel også de som ville foreslått Doxa. Ellers er det mye fett hos Seiko. Tuna er ekstra fett.

Hvis det ikke MÅ være vintage så er det jo haugevis av merker som for tiden relanserer gamle klassikere. Det er jo fort et tryggere valg for daglig bruk, bading osv. Samtidig slipper du å forholde deg til originalitet, servicehistorikk osv. Men hvis vintage er kulest er mitt forslag denne, Seiko 6105-8000:

Vis vedlegg 109606
Er det mulig å få tak i en original 6501 til 15k lenger? Syns det er sjelden de dukker opp, og de gangene det er et pent og originalt eksemplar ligger de på 20k+ :(
Vintage alternativ til 6501 kan kanskje være 6309?
Om det ikke trenger å være vintage så slår jeg et slag for Oris Sixty-Five, alternativt Longines Legend Diver.
Strekker du budsjettet litt så har du alltids Omega Seamaster Professional 300 og Tudor Black Bay :)
IMG_4986.jpg
IMG_6602.JPG

Er det mulig å få tak i en original 6501 til 15k lenger? Syns det er sjelden de dukker opp, og de gangene det er et pent og originalt eksemplar ligger de på 20k+ :(
Vintage alternativ til 6501 kan kanskje være 6309?
Om det ikke trenger å være vintage så slår jeg et slag for Oris Sixty-Five, alternativt Longines Legend Diver.
Strekker du budsjettet litt så har du alltids Omega Seamaster Professional 300 og Tudor Black Bay :)
Vis vedlegg 109613 Vis vedlegg 109614
Den Omegaen der er utrolig snaidder. Vet du ref. nr og ca pris på en herlighet som denne?

Den Omegaen der er utrolig snaidder. Vet du ref. nr og ca pris på en herlighet som denne?
Den har ref.nr 2254.5000, og du må nok opp i 20k+ for denne er jeg redd.
Mitt tips er, som nevnt over, Longines Legend Diver. Disse får man fra 11k og oppover mot rundt 14-15k. Vintage preg i bøtter og spann, samt brukervennlighet som gjør at du slipper å tenke på problemer med fuktinntrengning eller servicekostnader.
Og den kler ALT av remmer.

24D91C7A-14E9-4DA7-AC9C-B02773009532.jpeg

Som @Preacher sier er det 2254.50. Prismessig varierer dem veldig etter tilstand og tilbehør. Raskt søk på Tidssonen Marked viser at de har blitt lagt ut fra 16-22k i løpet av det siste året. Internasjonalt er det mulig å få den for rundt 16k, noe som blir ca. 20k etter norsk mva.

Budsjettet mitt er heldigvis noe fleksibelt, men 15k er i utgangspunktet det som var planen. Denne Omegaen var flottere enn noen annen Seamaster jeg har sett på tidligere. Men fortsett gjerne og kom med tips da ingenting er helt avgjort. :)

Kjapt søk så finner jeg ingen originale av Rado Captain Cook til salgs nå, men ser ut som om disse har ligget i prisleiet ditt tidligere. Nå får du også den nye versjonen avbildet under, splitter ny, innenfor budsjett. Ligger vel en til salgs her på tidssonen tilogmed.

rado_captain_cook_re_edition_black_frontal_baselworld_2017.jpg
RADO-Date-Macro-1200.jpg

Ev. så syns jeg @lantin har et godt forslag i Oris. Den har et utpreget vintage preg, og er svært egenartet. Den Omegaen er fin, men kanskje litt vanlig..?

Hadde jeg selv skulle hatt noe vintage diver i den prisklassen, ville jeg trolig gått for en Nivada Grenchen Chronomaster. Med Valjoux 23.

• Liker
Reaksjoner: Matsmet
Den har ref.nr 2254.5000, og du må nok opp i 20k+ for denne er jeg redd.
Mitt tips er, som nevnt over, Longines Legend Diver. Disse får man fra 11k og oppover mot rundt 14-15k. Vintage preg i bøtter og spann, samt brukervennlighet som gjør at du slipper å tenke på problemer med fuktinntrengning eller servicekostnader.
Og den kler ALT av remmer.

Vis vedlegg 109645
+1

I den prisklassen er det vintage divere å få, dog vil de fleste være i størrelsen 36-38 mm, kanskje for lite for en moderne mann. :) Skal du ha vintage divere i 38-42 mm må du nok opp i pris.

Det er allerede nevnt her, du kan ikke uten videre bruke en vintage diver som en moderne en, dvs. bade og kose seg med klokka på når man er på ferie. Vil du det, gå for en re-edition.

Vi har en tråd her på TS som du kan bruke for inspirasjon.

Å ja: Hvis du bestemmer deg å gå for "ekte" vintage, spør her på vintage-forumet ang. originalitet også videre. Bedre før enn seinere, må passe på at du ikke kjøper katta i sekken. Masse folk her med mye kunnskap som du bør utnytte.

Lykke til!

• Liker
Reaksjoner: Matsmet og Preacher
Angående seiko 6105, burde det være mulig å finne en strøken 8000 innen ditt budsjett. 8110 er muligens vanskeligere da disse mer mer populære for tiden. Angående omega seamaster, finner du en pen SMP Quartz innen ditt budsjett.

Takk for gode tips folkens, det har vært til god hjelp, etter nærmere ettertanke er kanskje ikke vintage noen god idé likevel. Diver er kun kult om du tør å bade med den. Den Seamasteren og LLDen som ble foreslått tidligere i tråden er absolutt aktuelle, men jeg mistenker at jeg kanskje dobler budsjettet og investerer i en Tudor BB 79230. Muligens hører ikke mitt neste spørsmål hjemme her, men er det noen som vet om det er venteliste på den?

Takk for alt!

Anbefaler 2254.50. Fantastisk skive, god bærekomfort og «riktige» visere på en Seamaster. Dette er en klokke jeg ikke blir lei. Den holder seg dessuten godt i pris hvis det er viktig. Lykke til med kjøp!
BFC6ECF6-12AE-47B1-A438-06B262A399AD.jpeg