Vintage DJ på finn.no

Medlem
10. aug. 2009
Sted
Bergen
Så trist å se at det er så mange idiotiske annonser på finn for tiden.
Rolex Datejust 1972 i stål og hvitt gull - FINN Torget

Uret er ganske ok men prisforlangende er over det dobbelte av normal markedsverdi. Selgeren har tatt ganske mange fine bilder selv om beskrivelsen er fullstendig feil : det er selvfølgelig ikke en 116200 men en 1603, bezelen er i stål og ikke i hvitt gull, midtleddene er i polert stål og ikke i hvitt gull.
Markedet er ikke sunt i disse dager :(

Har sett denne trenden utvikle seg en stund, det positive er vell at flere salg nå vil gå gjennom sonen, hvor prisene er noe mer realistiske :)

Har en teori om at mange av disse prisene er satt kun med utgangspunkt i en sammenligning med nypris (forsikringstakst) og at selgerne i heller liten grad setter seg inn i bruktmarkedet.

Sannelig bra at vi har slike som deg her inne @lobergen

Jeg vet i alle fall at jeg aldri kommer til å kjøpe noe brukt uten å ha rådført meg her inne først.
Kanskje denne tråden skulle vært linket i svindlere-på-finn-tråden?

Redigert av en moderator:
Det hadde vært interessant å vite hva han selv ga for denne klokken i 2010. Altså om han er en svindler-på-finn eller en svindlet-på-finn.

(Han _kan_ selvfølgelig også være en dæven-for-et-kupp-jeg-gjorde-på-finn...)

Uret er ganske ok men prisforlangende er over det dobbelte av normal markedsverdi. Selgeren har tatt ganske mange fine bilder selv om beskrivelsen er fullstendig feil : det er selvfølgelig ikke en 116200 men en 1603, bezelen er i stål og ikke i hvitt gull, midtleddene er i polert stål og ikke i hvitt gull.

Er det ikke litt mystisk at en urmaker henviser til klokken som 116200 når det egentlig er en 1603? Noe muffins her...

Er det ikke litt mystisk at en urmaker henviser til klokken som 116200 når det egentlig er en 1603? Noe muffins her...

nei, det er helt normalt for en forsikringstakst å vise til tilsvarende modell i den aktuelle katalogen.

det som er leit er at selgeren mistolket dette.

Hei.

Idioti og mangel på kunnskap er nok ikke det samme.
Det ser ut at vi begge kan ta feil, siden bezelen på uret er i 18k hvitt gull.

Jeg skal innrømme at jeg var for rask på avtrekkeren til å legge ut informasjon jeg ikke var helt sikker på.
Har forøvrig mindre kunnskap om Rolex ur, og trodde at modellnummeret i forsikringstaksten refererte til mitt ur og ikke erstatningsmodellen.

Annonsen er uansett rettet opp nå.

Klokken har jeg skaffet i en byttehandel med et skadet submariner ur. Tar du privat kontakt med meg via annonsen, skal jeg fortelle deg hvem som har solgt den.

Kan uansett gi en takk til personen som tipset meg om feil informasjon, og brukte tiden litt mer fornuftig enn deg.

Kan uansett gi en takk til personen som tipset meg om feil informasjon, og brukte tiden litt mer fornuftig enn deg.

Synes ikke det er så ufornuftig å advare andre her inne om at annonsen ikke er korrekt. Men fint at det nå er rettet opp. Lykke til med salget.

Det ser ut at vi begge kan ta feil, siden bezelen på uret er i 18k hvitt gull.

Er du sikker på det? :)

1603 kom i utgangspunktet med stålbezel. I motsetning til den samtidige 1601, som kom med bezel i hvitt gull. Hvitt gull bezelen er fluted, stålbezelen er vel frest i et mønster. Sjekk forskjellen i utseende sammenliknet med den du selger.

1601 bezel, hvitt gull:

Rolex_Datejust_1601_1977_White_Gold_Bezel_Crown_1024x1024.jpg

Nå skal man aldri være sikker når det gjelder vintage Rolex, men de laget nok ikke en bezel i hvitt gull som din.

Urmakere er dessverre ikke så kunnskapsrike om slike detaljer, derfor får man fort feil info. En gullsmed vil kunne bekrefte for deg hvilket materiale bezelen er :)

Edit: Velkommen til TS, forresten! Vi kan være litt detaljfikserte, men det er fordi vi bryr oss. Vi er egentlig en hyggelig gjeng, om vi arresterer noen for å komme med feil info eller hårreisende pris er det ingen grunn til å reise bust selv :) Kom inn og join oss, og lær i prosessen!

Redigert:
En 1603 ble vel aldri levert med bezel i hvitt gull. Og bezel på den aktuelle klokken har samme "engine turning" mønster som en i stål. Men det kan jo være en custom bezel i hvitt gull som er laget for å ligne på en i stål:rolleyes:

Har tilgode å se at @lobergen tar feil, han er en levende horologisk kunnskapsbrønn (og en knakende hyggelig kar!). Så jeg ville antatt en noe mer ydmyk stil :eek:

Redigert av en moderator: