Vintage Eterna i gull. Hjelp til å identifisere modell?

Medlem
2. juni 2015
Sted
Tromsø
Arvet denne klokken fra min bestefar.
Nokså sikker på at den er automatisk da den begynte å tikke å gå når jeg plukket den opp :)
Den er også tung i hånden, kan ikke se markering for antall karat gull. Men har fått vite av min bestemor at det er i gull.
Den er gravert på baksiden med "a/j hafsund 1898-1973". Antar at dette har noe med hafsunds 75års jubileum og at bestefaren min fikk den i den forbindelse.
Cluet ligger vel i at den trolig er fra 1970 tallet :)
All informasjon om klokka settes pris på!

XTWaNEq.jpg
kMwO3Jj.jpg

WsfXuOJ.jpg

Redigert:
Ser ut som den er fra begynnelsen av 70-tallet ja, har en lignende klokke i SS som har samme visere og som er merket Eternamatic 1000 på skiva. Eterna hadde verk som ikke stod tilbake for eksempel Omega og man får mye for pengene da markedet priser de endel lavere enn kvaliteten tilsier. Faren min kjøpte en ny Eterna på 60-tallet som var i daglig bruk i over 40 år, den tikker og går like presist i dag som i 1964 så dette er virkelig kvalitetsklokker!

• Liker
Reaksjoner: Psyclus
Det er hvertfall gull. Synes jeg ser et stempel på den ene luggen øverst til høyre. Samt baklokket er i gull. Så ingen tvil fra min side hvertfall :) Nydelig sak.

Redigert:
  • Liker
Denne er knallkul, hadde selv en ikke helt ulik en med champagne-skive.
Det jeg fant ut der var bland annet det baklokket får du nok ikke av :)
Måtte ut gjennom "skive-siden" (@Greg ble etterhvert godt kjent med min)
Verken til Eterna på denne tiden er jo forgjengere til dagens ETA-verk (på en god måte)
De fem punktene i logoen skal symbolisere kulelagren i rotoren på deres automatiske opptrekk.

• Liker
Veldig stilig! Takk for alle svar hittil!
Ja, merket at baklokket manglet hint til hvordan en skulle få det av, hehe. Har plan om å ta den til en urmaker for å få tatt en sjekk av den, evt service da jeg er nokså sikker på at bestefar ikke har rørt denne klokka på minst 20 år. :)
Noen som har peiling på ca verdi på denne?

Klokka er vel i 14k gull, muligens 18k? Nå har jo gullprisen fallt endel, når man ser på hva slike klokker blir solgt for på Ebay får man en viss indikasjon på verdi, ser at de ligger på mellom 5000-10.000 kroner, vet ikke hvor mye graveringen eventuelt trekker ned. Men siden dette er arvegods vil vel affeksjonsverdien uansett overstige den faktiske verdien.

Det er jo uansett slik at om man skulle kjøpt en ny klokke i solid gull med like god kvalitet på verket måtte man lagt ut mange ganger verdien, det sies også at kvaliteten på moderne verk neppe er så god som på disse gamle klokkene, da må man i så fall opp på omtrent Patek Philippe nivå....!? Det var vel slik at delene til de eldre klokkene var frest ut mens moderne klokker bruker deler som er stanset ut.

• Liker
Hei! Jeg har arvet en identisk klokke og skulle gjerne hatt åpnet den for service. @Greg @adamskater : kan dere hjelpe til med info om hvordan man får verket ut gjennom "skive-siden"?