Vintage fra Chrono24

Longines kaliber 23zd står for dato og sub sekund, og er typisk et manuelt kvalitetsverk fra Longines på 50 tallet. Merk stenene som sitter i gullforinger. Igjen stusser jeg på skiven, veldig rent utseende uten swiss nederst, noe som får meg til å tro at den er av nyere dato. Vi har en superekspert på longines her på sonen @haviadm ?
Fin klokke :)

Se det ja. Ser at 23ZD står i URL-en ja. :)

Hmm... Et google-bildesøk på kaliberet, og eneste skivevariant som er lik den i annonsen som dukker opp er fra.... den samme salgsannonsen. Mulig den finnes lenger ned i søket. Kan selvsagt være legit, men igjen: det virker litt rart. Men nå er jeg beyond mine Longines-kunnskaper. :)

EDIT: Ble litt nysgjerrig, så jeg søkte litt til, og fant en annen 6578 i 18k gull. Denne er fra Italia, og kassen er annerledes. En annen krone også. Men skiva er lik. Og glasset har lupe (!). Hvis ikke @haviadm har noe konkluderende her, hadde jeg nok sendt en e-post til Longines. Italienerne er jo mestre i å sette i sammen franken-klokker, så jeg tar det ikke for god fisk at den kan brukes som referanse.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: gkk
Crap! Akkurat når jeg slo fra meg en pga manglende swiss made, så er jaggu neste også av samme ulla :p
Samtidig, i salgsannonsen kommenterer jo en fyr noe veldig positivt og får mange likes. Ikke at det behøver å bety noe da.
 
Crap! Akkurat når jeg slo fra meg en pga manglende swiss made, så er jaggu neste også av samme ulla :p
Samtidig, i salgsannonsen kommenterer jo en fyr noe veldig positivt og får mange likes. Ikke at det behøver å bety noe da.

Du bestemmer, men personlig ville jeg ikke ha latt "Swiss Made" være en deal-breaker, så fremt du ikke får bekreftet fra gamle kataloger eller troverdige kilder at original-skiva til en 6578 har dette. Se på denne f.eks:

upload_2016-12-19_19-26-44.png

Ikke samme, men her har du altså en skive som jeg er ganske sikker på er urørt, og den har da ikke "Swiss Made". Det er viktigere å få bekreftet om klokka er riktigere ift referansen, her 6578.

Ellers er det viktig å huske på at OF er for Omega-nerder, og at de nødvendigvis ikke er så interessert eller så gode på andre vintage-merker og modeller. Derfor må du være litt forsiktig med å ta kommentarene for god fisk. For vintage Omega derimot er de nesten autistiske, det er noen der (JohnSteed bl.a.) som har stål-kontroll. Men han har lagt ut for salg JLC Memovox som jeg har sett ikke har vært 100% original, uten at han har opplyst om det. Men jeg har sett det (som Memovox-nerd) :) Det er ikke bevisst, det er kun fordi han ikke vet.

Igjen: Vintage er litt "jobbigt", men som vi sier; detektivarbeidet og jakten er 80 % av moroa. :)
 
Litt jobbigt ja... Det kan man si. Veldig for min del. Bare antok at Swiss Made var noe som sto på, men det er jo egentlig ulogisk, fordi da hadde vel bare kopiene også hatt det. Er det noen urmakere i Norge som selger vintage direkte fra butikk?
 
Litt jobbigt ja... Det kan man si. Veldig for min del. Bare antok at Swiss Made var noe som sto på, men det er jo egentlig ulogisk, fordi da hadde vel bare kopiene også hatt det. Er det noen urmakere i Norge som selger vintage direkte fra butikk?

Hvis du tenker å kjøpe vintage, vil jeg anbefale å lese deg litt opp på nettet rundt det vi kaller franken-klokker og re-dials, sistnevnte er originale skiver, bare malt om. Som @chronometer sier har de fleste klokker Swiss Made på skiva, og når noen maler den om, kan de ganske amatørmessig glemme å ta det med, og således identifisere det som en re-dial. Kopier forekommer, men det er ikke hovedproblemet, og som regel ikke i det segmentet du er i. Kopister vil selvsagt kopiere de dyreste og vanligste vintage-modellene (SM 300, Daytona f.eks.).

Flere butikker selger litt vintage (Erik Sutterud på Bjølsen er en), men man må alltid være sin egen kvalitetssjekker. Derfor bør du lese alt du kommer over hvis det er en spesiell modell du "forelsker deg i". Når det er sagt, er jeg innom Erik jevnlig og de jeg kjenner til er korrekte varianter. Men selv eksperter kan ta feil. Meg selv inkludert. Konklusjon: Du må dessverre gjøre arbeidet selv.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: chronometer og gkk
Enig. Fin klokke.
Det er lite som tyder på at det ikke er samsvar mellom referanse og verk, men Longines kan enkelt bekrefte eller avkrefte det. Om skiven er urørt eller ikke er ikke lett å se uten bedre bilder, men det er ingen åpenbare feil. Bokstaven G i Longines har lett for å bli feil ved en redial. Og denne ser bra ut - og det ville vel sett rart ut med Swiss made på denne tavla? 23ZD er ikke et verk det går mange av på dusinet, og er sjeldent. Med de fordeler og ulemper det medfører.
Jeg hadde tatt sjansen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: chronometer og gkk
Jeez... fikk en sur melding fra selger, lurte på hva jeg ville og at klokken var solgt. Han hadde ikke merket den som solgt. Det var synd.