Vintage ingenieur cal 853

Medlem
30. sep. 2012
Hei,
Klokka er arvegods, og ikke brukt på 30-40 år. Den er nylig tilbake fra service hos lokal urmaker. Han fikk ikke uret til å gå veldig nøyaktig. Noen som vet noe om dette urverket og produksjonsår? Evt tips til urmaker i Norge som kan eldre IWC-modeller?

20150122_192904_zpsuzw1jnah.jpg

Uret er verdt såpass mye at du kan like godt sende det til IWC i Sveits.
Grattis og kom gjerne med mer bilder.

Hei,
Klokka er arvegods, og ikke brukt på 30-40 år. Den er nylig tilbake fra service hos lokal urmaker. Han fikk ikke uret til å gå veldig nøyaktig. Noen som vet noe om dette urverket og produksjonsår? Evt tips til urmaker i Norge som kan eldre IWC-modeller?

20150122_192904_zpsuzw1jnah.jpg

Hmm, urskiven gjør at jeg stusser litt. Vet du hvor den ble kjøpt ny første gang? 853-verket kom ikke før i 1958, men den ovale logen ble så vidt jeg husker, ikke brukt etter 1949. Hvert fall ikke på en Ingenieur.

IWC brukte enten en printet eller påført logo, som regel sammen med International Watch Co i print under, og Schaffhausen på linje tre.

På Ingenieur som debuterte i 1955 med 852-verket utviklet av Albert Pellaton, var det vanlig med bare International Watch Co i print, med Schaffhausen under.

Hvis du kan gi meg serienummeret på kassen og/eller verket, kan jeg datere den for deg. Serienummeret på kassen er sjusiifret og skal være mellom lugsene klokka seks på kassen.

Urmaker i Norge på vintage IWC? Der er jeg blank.

Jeg har eller aldri sett den ovale logoen på en 666 men den dukker opp relativt oftere i Norge enn andre steder uten at jeg klarer å forklare det.

Hmm, urskiven gjør at jeg stusser litt. Vet du hvor den ble kjøpt ny første gang? 853-verket kom ikke før i 1958, men den ovale logen ble så vidt jeg husker, ikke brukt etter 1949. Hvert fall ikke på en Ingenieur.

IWC brukte enten en printet eller påført logo, som regel sammen med International Watch Co i print under, og Schaffhausen på linje tre.

På Ingenieur som debuterte i 1955 med 852-verket utviklet av Albert Pellaton, var det vanlig med bare International Watch Co i print, med Schaffhausen under.

Hvis du kan gi meg serienummeret på kassen og/eller verket, kan jeg datere den for deg. Serienummeret på kassen er sjusiifret og skal være mellom lugsene klokka seks på kassen.

Urmaker i Norge på vintage IWC? Der er jeg blank.

Ja, jeg la også merke til logoen på skiva. Men når det er sagt kom ingeniørene i et hav av skive-varianter. Dette er jo arvegods, så skiva er nok tidsriktig, men den kan være satt på i forbindelse med en service på 60-tallet? Men like sannsynlig er det at IWC har gjort det selv på fabrikken. De skal etter sigende brukt eldre skiver også når de introduserte nye refereranser i følge Seiden, Schoenberger og Molen. Siden det lenkes til her er forresten den mest komplette oversikten jeg har funnet for IWC sine Ingenieur-modeller.

Kaliber 853 er den som dukker opp oftest i vintage-markedet, men det betyr ikke at den er mindre ettertraktet. Introdusert i 1958 og produsert frem til 1966, så klokka di fra dette tidsrommet. Som @Oscr nevner må vi ha referanse og serienummer for å si noe mer eksakt om produksjonsår.

Hvem som kan skru på disse gamle IWC-kalibrene? Tja. Kanskje Erik Sutterud på Bjølsen kan? Men jeg tror IWC kjører en ganske tight linje mhp deler, så det er nok ikke mangel på kompetanse som er problemet, snarere tilgangen på deler.

Redigert av en moderator:
1960

Hei igjen,
Fikk hjelp av Oscr til å søke på ref nr, og han kom frem til at uret er fra 1960. Vi får se om jeg sender klokka til Sveits, den vil nok ikke brukes daglig, så et visst avvik kan jeg akseptere.
Forrige eier derimot, brukte den nok som beater. En del riper på glasset. Legger ved et bilde til, beklager dårlig fotograf.

Takk igjen til dere for den enorme kunnskapen dere besitter, og ikke minst viljen til å øse av den.

20150122_213915_zpscxkrjtam.jpg
[/URL][/IMG]

Hei igjen,
Fikk hjelp av Oscr til å søke på ref nr, og han kom frem til at uret er fra 1960. Vi får se om jeg sender klokka til Sveits, den vil nok ikke brukes daglig, så et visst avvik kan jeg akseptere.
Forrige eier derimot, brukte den nok som beater. En del riper på glasset. Legger ved et bilde til, beklager dårlig fotograf.

Takk igjen til dere for den enorme kunnskapen dere besitter, og ikke minst viljen til å øse av den.

20150122_213915_zpscxkrjtam.jpg
[/URL][/IMG]

Åhh, veldig stas! Den er jo verdt noen kroner, og jeg ville beholdt den etter servicen, men jeg er kanskje litt over snittet interessert i IWC i i alle aldre.;)

Du bør registrere deg på IWC collectors forum, den skiven blir sikkert satt pris på der ( kanskje er den unik?)