- Medlem
- 27. sep. 2012
Fulgt litt med på denne tråden her...
Dette med vintage og deler er en greie som mange overser når de vurderer vintage og ikke minst: når de kjøper. Dette er et viktig aspekt, og selv har jeg f.eks. holdt meg litt unna JlC og IWC bl.a. pga dele-situasjonen. Ikke bare i forhold til feil (som du har opplevd) men også generell service. Ofte må disse urene sendes til fabrikken og i visse tilfeller har ikke en gang fabrikken deler (!). Og det blir fort svinedyrt.
Mange snakker om in-house på vintage-ur. Det høres tøfft ut, men det er definitivt ikke det samme som på nye ur. For vintage utgjør dette ofte et problem, så fremt ikke in-houseverket har blitt produsert i svært mange enheter i sin tid. Det finnes selvsagt unntak, men det er slik jeg opplever det...
Personlig er jeg opptatt av at det finnes deler når jeg kjøper inn ur til samlingen min, og her er typisk standardverk (eller modifiserte standardverk) som valjoux, venus og Omega-kalibrene de verk jeg foretrekker sitter i vintage-klokkene mine. Da vet jeg i alle fall at det finnes deler å oppdrive lokalt hos eksempelvis Tiedemanns, Vidar Holstad eller hos Ossur.
Og jeg sier det igjen: Det er IKKE billigere å få service på vintage kontra nytt. Snarere tvert i mot. Det virker som mange uerfarne kjøpere har den oppfatningen. Dette er noe man også må huske på når man vurderer å anskaffe vintage, spesielt det som mange oppfatter som "billig" vintage. Service/reparasjon kan fort dobles i forhold til kjøpsprisen.
Føler jeg bør skrive en artikkel på bloggen min om dette her...
Håper uansett at det ordner seg for deg, og at du får fikset klokka uten for store utgifter. Vintage JlC er knalltøffe greier...
Det var meget klokt sagt! Jeg kjøper ikke vintage bare fordi det er lavere kjøpepris på dem enn nye ur! Jeg kjøper vintage pga. at jeg digger stilen, sjarmen og lyden av et gammelt ur! Jeg bruker kun vintage ur etter forholdene! Passer alltid på at jeg ikke bruker klokke under røffe forhold. Har en fast vintage bruksklokke - 1957 Longines - Skikkelig kvalitetsur og meget driftsikkert! Kjøpte LeCoultre'en med tanke på som et dress-ur, 17. mai, julaften/nyttårsaften, helg og i tillegg er jeg stor fan av James Dean sine filmer! Dean brukte også LeCoultre med Power indicatoren og svarturskive! Uansett, likte jeg klokken så godt at den ble værende på armen noe som jeg burde ha unngått! Hvis jeg får uret fikset (easyfix) så skal jeg ha det mer i bakhodet!