Vintage LeCoultre Automatic i Posten i dag!!!!

Lurer bare på om dere har noen meninger om gullpuss/polering på klokkekassa til LeCoultre'en? Vil det ødelegge den originale sjarmen??

Litt avhengig av hvordan kassen er laget. Er det gullduble vil den ikke tåle noe pussing, kun evt. rens. Er kassen i såkalt gull på stål er det et tynt lag ekte gull som dekker kassen på oversiden ( du vil da se stålet på undersiden), den tåler lett pussing for å fjerne lette riper og bruksspor. Amerikanske kasser kan være goldfilled. Litt avhengig av kvalit kan den også pusses lett.

Du kan godt prøve med sølvpuss eller lignende. Obs. Flytende pussemidler kan lett trenge inn i gamle utette urkasser og ødelegge tallskive/tilsmusse urverk. Det beste er å ta ut urverk før man pusser (bruk urmaker hvis du er usikker).

Om du trenger å pusse den må du selv avgjøre. Mange synes at bruksspor gir klokken et autentisk preg, vi snakker tross alt om en klokke som er 60 år gammel... Litt vanskelig å bedømme av bildene dine, men jeg synes den ser fin ut :)

Hallo! Takk for et utfyllende svar! Klokka har en Goldfilled 10K kasse så da kan den pusses lett da i følge svare ditt. Har du noe anbefalinger på hva man evnt. bør bruke?

Litt avhengig av hvordan kassen er laget. Er det gullduble vil den ikke tåle noe pussing, kun evt. rens. Er kassen i såkalt gull på stål er det et tynt lag ekte gull som dekker kassen på oversiden ( du vil da se stålet på undersiden), den tåler lett pussing for å fjerne lette riper og bruksspor. Amerikanske kasser kan være goldfilled. Litt avhengig av kvalit kan den også pusses lett.

Du kan godt prøve med sølvpuss eller lignende. Obs. Flytende pussemidler kan lett trenge inn i gamle utette urkasser og ødelegge tallskive/tilsmusse urverk. Det beste er å ta ut urverk før man pusser (bruk urmaker hvis du er usikker).

Om du trenger å pusse den må du selv avgjøre. Mange synes at bruksspor gir klokken et autentisk preg, vi snakker tross alt om en klokke som er 60 år gammel... Litt vanskelig å bedømme av bildene dine, men jeg synes den ser fin ut :)

Når jeg polerer gullklokker bruker jeg alt mulig, autosol som er laget for å polere krom på biler funker fint for å få bort småriper, messingpuss eller sølvpuss funker også.

Jeg pleier å bruke Q-tips som jeg påfører en ganske liten mengde poleringsmiddel slik at det ikke blir så mye griseri og det vil heller ikke trenge inn i kassa.

Selv om det heter seg at gull ikke oksyderer blir det alltid mye penere etter en polering :D

Flott klokke. Du lurte på alder: Den må være fra mellom 1948 og 1959, da sluttet produksjonen av dette kaliberet - 481.

Denne Powerwind modellen- den første automatiske klokke med power reserve, var en gigantisk suksess for JLC. Fra introduksjonen i 1948 og fram til 1959 produserte de 100 000 slike urverk. Omlag 75 000 av disse ble eksportert til USA slik at de fleste er i US merkede boetter, som din.

Verket er 17 steiners hammer automatikk med såkalt Glucydur balance og Parachoc støtsikring.

Den aller mest attraktive modellen er den europeiske 18 karat modellen på 37 mm......men den har jeg aldri sett :)

Godt valg av vintage - fra den kanskje beste og mest innovative produsenten EVER ...etter min mening da :)