Vintage Longines klokke, noen som vet noe? Med bilder.

Medlem
21. okt. 2014
Har en gammel longines klokke, som tilhørte min morfar. Det skiller seg litt ut med at kronen er plassert på toppen, ikke siden som er vanlig. Noen som vet noe, eller kan fortelle litt mer om den?

Bilder i LINK:
https://www.dropbox.com/sh/9ono8wws7x9np86/AAAsnTLR_3awSp5J0grpuOGTa?dl=0

20141021_220256.jpg

20141021_220302.jpg

20141021_220314.jpg

20141021_220326.jpg

Redigert:
Takk for forslaget Anders! Har allerede sjekket der, fant ingen som lignet. Ser ut som kronen på toppen av klokken er veldig uvanlig..

Då föreslår jag att loggar in på denna tråd!

https://account.longines.com/en/Contact

Registrera dig, gratis. De har en vintageavdelning som hjälper dig. Skicka bild på klockan. Öppna gärna klockan och ta ett foto på verket. Det har ett serienummer.

Longines är mycket trevliga och de har hjälpt mig många gånger med vintageklockor.

Lycka till

Anders.S

hmm, får bare HOME.ERROR.PAGENOTFOUND på Longines siden. Finner ingen sted å registrere meg der.

EDIT, fant til slutt registrerings siden :) Har sendt dem en mail!

Redigert:
Har fått svar fra longines ihvertfall, de trenger et serial nummer. Så skal få kommet meg til en urmaker for å åpne klokken, for å finne dette :) Tror ikke jeg skal prøve det selv.

Da fikk jeg bilde fra urmakeren, Cal 428. 18 karat. Trengte også en overhaling sa han.
Skal sende informasjon videre til Longines, høre hva dem sier :)
20141024_145322.jpg

Noen her som kanskje vet noe mer, etter ny informasjon?

Serienummer daterer uret til rundt 1966-1967. Ellers så er uret i deco/ retro stil, et design som ble benyttet mye på 1920-30 tallet. Uvanlig med trekker/ urkrone mellom remfestene. Ikke sikkert det eksisterer så veldig mange av disse, siden mange har smeltet om urkassene og solgt urverket seperat.

Redigert:
Serienummer daterer uret til rundt 1966-1967. Ellers så er uret i deco/ retro stil, et design som ble benyttet mye på 1920-30 tallet. Uvanlig med trekker/ urkrone mellom remfestene. Ikke sikkert det eksisterer så veldig mange av disse, siden mange har smeltet om urkassene og solgt urverket seperat.

Takk for svar! Morro å vite litt historie bak uret :) har du noen anelse hva den evt kan være verdt?

Siden jeg ikke har kjøpt gullur på mange år, vet jeg lite om prisnivået i markedet. Det er nok ikke veldig mange som samler eller kjøper eldre armbåndsur i gull, så markedet er begrenset. De fleste som kjøper gullur vil ha feilfrie eksemplarer og spesielt samlere setter også krav til urverket. Du kan følge med på finn.no, men mitt inntrykk er at prisnivået der på gullur er i overkant optimistisk.
Men det er sikkert andre her på forumet som kan gi litt mer konkret info om prisnivået på uret ditt.

Fikk svar fra Longines i dag!

Further to your request, we are pleased to provide the information contained in Longines' handwritten registers.

The original serial number 13'534'763 identifies an open face pocket watch in yellow gold 18ct bearing the reference 7769. It is fitted with a Longines manually wound mechanical movement, caliber 428. It was invoiced on the 13th October 1966 to the company Hausamann, which was at that time our agent for Norway.

In addition, please note that it is plausible that transformations have been made after the watch left the factory, so that is why your watch is now a wristwatch, they add a strap on the pocket watch.

Hyggelige folk, og raske til å gi tilbakemelding :)