Vintage Omega bumper

Medlem
8. sep. 2014
Heisann, som en fersk klokkeentusiast hadde det vært godt med noen råd angående en vintage Omega "bumper". Klokken er som dere ser på bildet veldig oppskrapet på utsiden men urverket skal visstnok gå helt fint og uten problemer. selgeren selger den for en pris på $250 som er uten strap og ikke original krone. Det hørtes ut som en god pris og jeg er veldig fristet til å slå til på det og så ta den til en urmaker for å få den polert. men lurer litt på om det vil koste skjorten å få den polert og eventuelt bytte glasset? evnt. hvem i stor-oslo området som kan gjøre det til en ikke altfor dyr penge. Det at det ikke er original krone på den betyr ikke så veldig for meg da jeg ikke er ekstremt kresen på det og en ny rem kan enkelt kjøpes for ikke så altfor mye. Tusen takk for svar på forhånd :)
1257489d1382316065-omega-bumper-img_6064.jpg

Dette er en eldre Omega fra rundt 1950, og er som du ser godt brukt. Skal du ha den til daglig bruk må du derfor regne med en overhaling som fort kan koste noen kroner. Et bilde av verket er et must for å se synlig slitasje og korrosjon. Husk at et verk med hammeropptrekk ( bumper) er langt fra så robust eller bra som de senere utgavene med rotor som dreier helt rundt.

Har bedt selger om bilde av urverket samt bilder av klokken fra flere vinkler. Skal legge ut de så snart jeg får de. Grunnen til at jeg syns den klokken her var litt morsom var det å på en møte "redde" den ved å kjøpe den og få den polert, fikset og inn i jevnlig bruk igjen. Når det gjelder hammerurverket syns jeg det var en ganske særegen detalj som gjorde den litt mer interessant i mine øyne. Men dersom det vil koste bortimot 3-4000 så må jeg nok tenke litt mer over om jeg skal gjøre det eller ikke.

Det vil dessverre ikke hjelpe mye å polere den siden der er slitt gjennom gullkappen.

( det ser også ut som om den ene hornen er skjev...)

Lignende Omegaer finner du mange av, overalt. Legg heller litt til i potten og kjøp en flottere utgave av Braanaas, det angrer ikke jeg på!

Anbefaling om klokke til en rookie

Hei.

Jeg har sett ut meg en klokke på finn :), men det har slik at jeg er ganske ny i denne klokke verden :D. Så jeg vet ikke var som er lurt å kjøpe og ikke kjøpe :confused:.

Så jeg ville satt stor pris på om noen her kunne ha hjulpet meg. Jeg legger en link til klokken jeg har lyst å kjøpe. For opplysning er den som er grå jeg kunne ha tenkt meg.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51790738&searchclickthrough=true&searchQuery=omega

Mvh Rookie :D

Hei.

Jeg har sett ut meg en klokke på finn :), men det har slik at jeg er ganske ny i denne klokke verden :D. Så jeg vet ikke var som er lurt å kjøpe og ikke kjøpe :confused:.

Så jeg ville satt stor pris på om noen her kunne ha hjulpet meg. Jeg legger en link til klokken jeg har lyst å kjøpe. For opplysning er den som er grå jeg kunne ha tenkt meg.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51790738&searchclickthrough=true&searchQuery=omega

Mvh Rookie :D

Hei

Den grå har et urverk (1030) som ikke er et av Omegas høydepunkt. Relativt enkelt verk laget da Quartz klokkene kom for fullt. Den andre tidligere utgaven er av mye bedre kvalitet med et verk i 600 serien.
Husk, skal vintage klokker brukes daglig vil de trenge service som rens, ny pakninger og evt. bytte av deler, noe som fort kan komme på noen kroner.