Vintage omega seamaster

Ja med nye pakkninger og trykktest så kommer du langt.
Men skal det ordentlig dykking til bør nok kronen kunne skrus inn et. c.

Vintage ur er nok fremst å se som landdyr som trolig tåler litt vann.
Men her sklir jeg mot synsing og ikke fakta
 
Jeg hadde nett min 1957 Omega Seamaster inne hos Bjerke i Bergen til overhaling, ny plexi og ny krone. Jeg spurte om hvor vanntett uret var, og fikk beskjed om at slike vintage ur ikke kunne regnes som vanntette i det hele tatt. Jeg kjøpte uret nyoverhalt av Dag Braanaas, så alt var på stell, likevel ble skiven anløpt pga at jeg brukte uret på tur, det begynte å regne og jakke, genser ble våt. Etter dette har min fasinasjon over vintage ur dalt kraftig.
320.jpg
 
Det der var en flott rem! Kan man spørre hvor den er fra?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Er disse klokkene skikkelig vanntette??
Nei, nei og atter nei

hvis klokken blir sendt på service og får nye pakninger da?? Trykktestet?!
Fortsatt samme svar. Hører jo fantastiske historier om klokker som er funnet under vann og fortsatt funker etc, men de ble ikke laget for dykking, men for å kunne bade med i motsetning til den tids klokker som fikk fuktskader hvis eiern tenkte på havet.


Kan man bruke dem som hverdagsklokker?

Synes jeg absolutt du burde.
 
Jeg skal ikkje bruke uret ved dykking. Når jeg tenker vanntett så skal uret tåle vannsprut og temperatursvinginger. Bruker å ta av klokken både når jeg bader-dusjer.
 
Jeg skal ikkje bruke uret ved dykking. Når jeg tenker vanntett så skal uret tåle vannsprut og temperatursvinginger. Bruker å ta av klokken både når jeg bader-dusjer.

Jeg har noen gamle klokker som jeg bruker daglig, deriblant en Seamaster 120 som tilfeldigvis er til salgs ;) . Jobber ute. Om klokkene har fått nye pakninger, går det bra.
 
Jeg skal ikkje bruke uret ved dykking. Når jeg tenker vanntett så skal uret tåle vannsprut og temperatursvinginger. Bruker å ta av klokken både når jeg bader-dusjer.

Det skjønte jeg. :) Var mer for å være i forkant av om noen skulle skrive om disse historiene.;)

Så fortsatt:
Skikkelig vanntett: nix.
Hverdagsklokke som du tar av når du dusjer og bader: sett igang. Kos deg med klokken.

Har fortsatt veldig sansen for disse klokkene, men har gått litt bort fra vintage fordi jeg opplevde i overkant mye service og tull. Har bare en vintage omega igjen.
 
Jeg har noen gamle klokker som jeg bruker daglig, deriblant en Seamaster 120 som tilfeldigvis er til salgs ;) . Jobber ute. Om klokkene har fått nye pakninger, går det bra.


ja, har sett annonsen din. Er dessverre for 'gammel'!! Må evnt. være fra 1975!:D
 
Det er en utbredt misforståelse at man kan kjøpe og bruke vintage- eller årgangsur mer eller mindre som nye klokker. Det er IKKE tilfelle. Bruk er situasjonsbetinget, så derfor anbefales det at man tar disse forhåndsreglene:


  • Hold klokka unna alt vått, inklusive overdreven håndvask, regn og fuktige omgivelser
  • Ikke mist klokka i bakken, eksempelvis når du tar den på, det KAN den skades av
  • Skal du flytte, skru bil, skifte sengetøy (!) eller gjøre andre ting som involverer veiving med hender ta av klokka
  • Riper i glass vil alltid komme etterhvert, disse fjernes enkelt med tannpasta

Selv bruker jeg vintage hver dag, men tar den av i gitte situasjoner. For skitur, fjelltur, flatfyll etc. har jeg en moderne "beater".

Når man har et bevisst forhold til hvordan man skal behandle årgangsklokka, er det ikke så stress som det høres ut. Og det er verdt det. Ingenting slår følelsen av å ha på seg et stykke klokkehistorie! :)
 
Motsigelsesfullt nok så er elleve dager ikke lange tiden nei men vi er mange her som synes det er en E V I G H E T. At postkortet fra ferieturen i Thailand tar en måned å komme til bestemor bekymrer oss dog lite :)
 
Hehe, dere har rett i at 11 dager egentlig ikke er lang tid, men når man går og venter føles det som en evighet.
Strapped har ikke tracking nr. da de bruker U.S. Postal Service Priority Mail International, Flat Rate Envelope. Altså posten...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Det tok 30 dager fra bestillingen gikk til Strappedfortime til denne var i postkassen. Solid og overraskende tykk rem! Men matcher den uret? Hva synes TS?
6dbd8635-3b37-d400.jpg
6dbd8635-3b46-e071.jpg
6dbd8635-3b52-5c64.jpg