Vintage Omega Speedmaster Mark 2

Medlem
11. feb. 2017
Sted
Bergen
Hei

Som relativt nytt medlem her prøver jeg meg på et innlegg på forumet.
I forbindelse med at jeg skal kjøpe meg en Omega Speedmaster Professional, nevnte plutselig min far at han har en gammel Speedmaster liggende som han ikke har brukt på mange mange år. Etter å ha rotet litt i skuffer og skap fant han den frem. Klokken er en Speedmaster Mark 2 som min far kjøpte ny i 1971. Vi trakk den opp og den går! Nå skal vi se om den holder tiden de neste 24 timene.
Vi tenkte det kunne være greit å få en urmaker til å gi den en service siden den ikke har vært i bruk på over femten, tyve år.

Er det noen som har tips til hvem i Bergen som kan være god på servicen på denne klokken?
Og er det noen som har en formening om hva en slik klokke er verdt i dag? Ser det ligger en lignende klokke på finn til 19 000 kr. Og nei, klokken skal jo selvfølgelig ikke selges, det hadde bare vært artig å vite hva dere tror. Klokken skal beholdes i familien =)

IMG_0378.JPG

IMG_0379.JPG

Gratulerer, jeg finner aldri noe slikt i skapet :)
Verdien er avhengig av tilstand, men du er nok ikke så langt unna etter service. Den har samme urverk som måneklokken, kaliber 861

Sving innom Gjertsen på Galleriet, som er forhandler av Omega. Han utfører også en del service i egne lokaler(som en av få gjenværende i Bergen), så godt mulig du vil kunne få hjelp uten å måtte sende den inn til Omega.
Ellers, velkommen til TS, og en artig historie du deler :) Så klart denne må bli i familien.

• Liker
Reaksjoner: gulenissen
Kul racing-skive! Bortsett fra ripene i glasset ser den veldig bra ut, så den blir nok helt topp etter en service!

Slike historier gleder et vintage-hjerte!
Før du leverer inn klokken må du bestemme deg om du vil at urmakeren skal bytte skive og visere til nye og freshe, eller om du vil beholde de gamle. Personlig er jeg ikke i tvil om at du bør beholde de gamle.
Ellers er det sikkert behov for en rens og ny olje i urverket, nye pakninger og et nytt glass.
Og ikke minst en rens av kasse og lenke.

Jeg gleder meg til bilder av klokken etter spa-oppholdet.

Og ikke minst: velkommen til TS,

• Liker
Reaksjoner: Gubben11 og Preacher
Herlig funn.
Skulle ønske jeg hadde en drøss av familiemedlemmer som drev å glemte gamle klokkeskatter i komodeskuffene sine.:D

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Gratulerer! Flott klokke. Dersom du skal bytte deler så bør du be urmaker om at du får de gamle tilbake i en lynlåspose. Ikke kast gamle originaldeler. Kanksje du bør spørre om din far kjøpte flere godbiter:)

Takk for tips! Klokken ble levert i forrige uke til Gjertsen på Galleriet. Han synes det var et artig oppdrag å få og vi ble enige med han om service og bytting av glass. Resten av klokken beholdes original. Det var litt leveringstid på deler, men han mener klokken er klar til bruk i løpet av mars måned.
Det blir spennende å se resultatet!

@eirikeidem : flere som er nysgjerrig på resultatet her:)

En kammis av meg lånte en slik av sin far i 15 år før den stoppet. Nå ligger den dessverre i ei skuff. Kjenner ansvar for å riste litt i kammisen min og faren hans for å få den fiksa!

Syns Mark II er undervurdert i bruktmarkedet. Det er en Speedy med sjel og ikke en dusinvare. Dødskule!

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Disse Mk. II er fine klokker, og er undervurdert i markedet. Dette er en referanse 145.014 med racing dial som allerede nevnt og er noe sjeldnere (og mer attraktiv) enn de mer vanlige Mk. II klokkene. Introdusert i 1969, med cal. 861 og solgt samtidig med de andre Speedmasterene. Det ser ut som om du har fått med deg original-lenka også, og det trekker prisen opp. Prisene er (dessverre) ikke det samme som for Speedmaster 145.022 som går for ganske mye nå om dagen. Verdi pr. i dag vil jeg anta vil ligge mellom 20-25.000. Sjøl er jeg på jakt etter en slik en med racing dial. :)

@eirikeidem Har du fått den tilbake enda? På tide med et familiefoto av ny og gammel speedy!? Fin info fra SpaceCowboy der..

Hilser fra denne:)
IMG_20160628_065111_zpssuatouyo.jpg
Tror du har postet det bildet en gang tidligere, en sterkt medvirkende årsak til at jeg gikk for en spm med hesalite. Tenker den kan brukes til det meste og gleder meg til den ser ut som din i motlys :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: JohanH
IMG_1088.JPG
IMG_1100.JPG
Hei
Da er klokken endelig tilbake fra service, samt at jeg har fått en NATO rem på den. Glasset ble byttet, og klokken ble overhalt. Ellers er resten av klokken original. Den stemmer at jeg har original remmen, men jeg mangler dessverre det ene endestykket og det er tydeligvis vanskelig å få tak i. Urmakeren klarte det ikke så nå må jeg gjøre en innsats selv. Nå skal Google og ebay få kjørt seg Er det noen som har noen tips til hvor jeg bør lete?
Legger ved et par bilder jeg tok på jobb i dag tidlig med telefonen.

Den ble knalltøff på nato også! Nå fikk jeg jammen lyst på Speedy igjen:)

Vis vedlegg 41352 Vis vedlegg 41353 Hei
Da er klokken endelig tilbake fra service, samt at jeg har fått en NATO rem på den. Glasset ble byttet, og klokken ble overhalt. Ellers er resten av klokken original. Den stemmer at jeg har original remmen, men jeg mangler dessverre det ene endestykket og det er tydeligvis vanskelig å få tak i. Urmakeren klarte det ikke så nå må jeg gjøre en innsats selv. Nå skal Google og ebay få kjørt seg Er det noen som har noen tips til hvor jeg bør lete?
Legger ved et par bilder jeg tok på jobb i dag tidlig med telefonen.
Den ble veldig flott, så slit'an med flott MK2 :)
Hva endeledd angår, vil jeg tro @SpaceCowboy eller @braanaas vil kunne peke deg i noe som minner om riktig retning.

Den ble veldig flott, så slit'an med flott MK2 :)
Hva endeledd angår, vil jeg tro @SpaceCowboy eller @braanaas vil kunne peke deg i noe som minner om riktig retning.

Endeledd, ja. eBay eller O. Frei avhengig av hvilken referansenummer endestykket har (skal stå på endestykket). Finner du ikke referansenummeret på det endestykket du har, sjekk spenna på lenka. På innsiden skal det stå et referansenummer også, eks. 1170 eller 1171. På bakgrunn av dette skal du kunne finne ut hvilket referansenummer endestykket skal ha. Har du dette kan du søke O. Frei og se om de har dette på lager. Hvis ikke legg inn et søk på eBay for endestykke <referansenummer>.

• Liker
Reaksjoner: Preacher