Vintage Rolex GMT 1675

:confused::confused: Det er da vitterlig 25% mva. på omsetning av all slags brukte varer i Norge. Riktignok er det noen unntak for f.eks. veldedige organisasjoner, samt hvis man omsetter for under en viss sum (tror det er 50.000,-), men bortsett fra det er det vel også mva. på brukte klokker. Eller er det et spesielt unntak for klokker som jeg ikke har fått med meg?

Det er ikke moms på brukte varer solgt innen Norge, men det skal visstnok være moms på en eventuell avanse, tviler på om vanlige dødlige praktiserer akkurat dette... :rolleyes:

Hmmm. Jeg husket denne kampanjen fra i fjor, og det er derfra jeg har hentet min kunnskap (eller mangel på sådan). Vil det si at det som står på siden ikke stemmer?

Kampanje for momsfritak til brukthandel | Miljøpartiet De Grønne

Tja, så lenge det er moms på avansen så er det jo fremdeles moms.

Om man ser på UK som jeg har best kjennskap til så er det ikke moms på brukthandel mellom vanlige folk, men det skal betales skatt på eventuell fortjeneste, men kun om det er over 6000 kroner i tillegg til minstefradrag på ca 10.000 kroner pluss at det er en god del varer det ikke skal betales for som f.eks brukte biler, kunstverk etc. Hvordan dette er i Norge aner jeg ikke.

For de fleste av oss virker disse reglene både kompliserte og/eller rett og slett urettferdige så her er det ufattelig mye juks forståelig nok.

(Tilsynelatende) relevante paragrafer, googlet av en ikke-jurist:

§ 3-19. Varer brukt privat mv.

Omsetning av varer som har vært brukt privat eller til andre formål som ikke har gitt fradragsrett for inngående merverdiavgift er unntatt fra loven.

(LOV 2009-06-19 nr 58: Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven))

Men ved innførsel blir det mva åkkesom..

§ 3-29. Varer

Det skal beregnes merverdiavgift ved innførsel av varer til merverdiavgiftsområdet.

Og så litt om beregningsgrunnlaget:

§ 4-5. Videresalg av brukte varer mv. – enkeltstående kjøp og salg

(1) Når brukte varer, kunstverk, samleobjekter eller antikviteter er kjøpt for videresalg, herunder salg i kommisjon eller ved auksjon, kan beregningsgrunnlaget ved videresalget settes til differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for den enkelte varen. Det er et vilkår at varen er kjøpt fra en selger som ikke skal beregne merverdiavgift av salget eller som ikke oppgir merverdiavgift i salgsdokumentet etter bestemmelser gitt i eller i medhold av bokføringsloven.

(2) Når kunstverk, samleobjekter eller antikviteter er innført for videresalg, kan beregningsgrunnlaget ved videresalget settes til differansen mellom beregningsgrunnlaget fastsatt etter § 4-11 første ledd og salgsprisen for den enkelte vare.

(3) Dersom innkjøpsprisen etter første eller annet ledd overstiger salgsprisen, kan differansen ikke trekkes fra i beregningsgrunnlaget for andre salg.

§ 4-6. Videresalg av brukte varer mv. – samlet kjøp og salg

Dersom kjøpet eller videresalget som nevnt i § 4-5 skjer samlet og prisen på den enkelte varen ikke er kjent, er beregningsgrunnlaget ved videresalget differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for varene samlet for hele terminen. Dersom slike kjøp eller salg utgjør mer enn 80 prosent av kjøp eller salg i terminen, kan avansen for andre brukte varer mv., der salgsprisen overstiger innkjøpsprisen, også beregnes samlet og terminvis. Overstiger verdien av kjøp verdien av salg i en termin, kan det overskytende beløpet regnes med i verdien av de samlede kjøpene i etterfølgende terminer.

(LOV 2009-06-19 nr 58: Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven))