Vintage unboxing #3: sirkelen er fullført!

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Ny unboxing. Igjen. Håper at dere setter pris på at jeg hiver med litt historie i samme slengen?

Jeg skal ikke antyde at seiko-samlingen er "komplett" da det finnes mye mer der ute av historisk betydning, men for min del synes jeg nå at jakten på nye seiko'er vil gå over fra vintage til nyere modeller.

Dagens unboxing består av 2 ur, men bare ett ur jeg ikke har fra før. (Og desverre det største hullet i samlingen etter min smak). Men jeg har spart det beste til slutt! Eller med andre ord, Korea Post har gjort det for meg og gitt meg gleden av å vente i spenning til siste slutt. Dog kan jeg ikke klage da alle pakkene har ankommet raskere enn forventet og raskere enn estimatet på Ebay.

Alle urkjøp over nett er gjort etter nøye ettertanke og grundig research. Både av selger og modellen som selges. Det er hovedsaklig 2 selgere jeg har brukt i min ferd her og begge gir inntrykk av å være veldig seriøse.

Litt historikk:

(jeg bruker forskjellige kilder så jeg håper sluttresultatet harmoniserer med virkeligheten..)

Uret jeg nå unboxer har en spennende forhistorie. Seiko hadde på slutten på 60-tallet mange jern i ilden. For det første var de ledende på utviklingen av quartz-uret. De hadde en prototype klar allerede til OL i Tokyo i 1964 som backup tidtaker til marathonløpet. Dette var en "portable clock", med andre ord ikke armbåndsur men heller en klokke som kunne fraktes... Det var ikke før desember 1969 at Seiko lanserte det som skulle være forspillet til quartz-krisen: nemlig Seiko quartz Astron. Man kan velle oppsummere hele quartzkrisen ved å konstatere at Seiko maktet å produsere et urverk som både var billigere å produsere og som var mer nøyaktlig enn det alle de store Sveitsiske merkene greide. Dessuten hjalp det vel ikke at de store husene i Sveits satt med inntrykket at ingen kan måle seg med oss og at mekaniske ur vil uansett dominere slike små batteriklokker uten historie og tradisjon. De tok feil og havnet mange år bak Seiko i utviklingen av Quartzur.

Før/ (og tidlig på) 60-tallet hadde ikke Seiko noe fotfeste på det europeiske og amerikanske markedet. Sveitsiske ur ble ansett som de beste produsentene enten det gjaldt kvalitet eller ytelse. Seiko bestemte seg for å utfordre disse vedtatte sannhetene og overbevise de rundt seg at de kunne lage like gode ur som sveitserne. Målet var ikke lite ambisiøst: De kunne til og med lage bedre urhvis de gikk inn for det. Og det gjorde de. Gjennom prøving og feiling/analysering av de produkter som ble lansert, problemløsning og streben etter å fullbyrde sin visjon, lanserte Seiko den første modellen Grand Seiko med automatisk verk i 1960 . I 1968 kom første versjon med gangreserve på 36000 vph. Noen versjoner av King Seiko og Grand Seiko ble sendt til COSC for å få papirer (mest for å vise at de hadde lyktes med sitt oppdrag) på at urene var jevngode med de store sveitsiske merkene. Grand Seiko hadde egne interne tester som var noe strengere enn COSC. Uavhengige kilder uttalte at GS/KS som ble testet i Neuchatel var langt overlegne sine sveitsiske motparter. Dette har jeg ikke funnet konkrete kilder på, men for historien sin del så liker jeg å tro på det!!

Det er derfor jeg har fått en fascinasjon for Seiko. At David vinner mot Goliat og fikk til det ingen trodde de skulle få til. Til og med idag mener mange at Seiko er den produsenten so innehar den mest spennende teknologien. F.eks så kan man trekke frem Seiko Spring Drive som er en fusion mellom quartz- og mekanikkverket. Det får bli en annen unboxing!

Men nå er det nok historie! Over til bildene.

Her er det jammen plass til 2 ur til. Tiltak iverksettes.
DSC00229.jpg

Tiltaket trenger ingen videre forklaring utover dette:
DSC00230.jpg

Og jammen materialiserte det seg 2 pakker på stuebordet:
DSC00231.jpg

Den første pakken inneholdt nesten identisk ur som tidligere unboxet, men med en liten tvist (gulltonede "markers")
DSC00236.jpg

Nypolert og fin:
DSC00235.jpg

Inngravering på baksiden er kanskje litt uheldig, men et lite stykke historie på et ur som i seg selv har et lite stykke historie synes jeg bare er søtt.
DSC00234.jpg

Så til selve "grailen"

Grand Seiko:
DSC00237.jpg

Også nypolert og fin:
DSC00238.jpg

tommelfingregel?: Signert krone aldri feil..
DSC00239.jpg

Gull-medaljon er i bra stand:
DSC00240.jpg

Denne kommer stealth-lugs. Jeg synes det er en fin detalj.Får uret til å se litt større ut uten at designet tiltrekker seg
oppmerksomhet.
DSC00241.jpg

Nå som familien er reunited så passer det bra med familieportrett?
DSC00243.jpg

1. Seiko premier automatic 6R20
DSC00244.jpg

2. seiko Premier quartz:
DSC00245.jpg

3. Seiko Lord Marvel 36000vph. verk 5740C. Alt er Stainless steel.
DSC00246.jpg

4. Seiko Lord Marvel 36000vph. verk 5740C. SS med gulltonet markører og visere.
DSC00247.jpg

5. Seiko Lord Marvel 36000vph. verk 5740C. Alt er gulltonet (18k goldfilled)
DSC00248.jpg

6. King Seiko. verk 5625. Alt SS. 28800vph. nypolert og fin.
DSC00249.jpg

7. Grand Seiko. verk 5645. Alt SS. 28800vph.
DSC00250.jpg

Så det kan ta litt tid før neste unboxing. Håper at det blir en spring drive. Det blir en vakker dag. Enn så lenge så iverksettes det nok en gang tiltak:

DSC00252.jpg

Takk for at dere viste interesse!!

Erik

Gratulerer!!! Flott samling og spesiell i den forstand at det er få/ingen på sonen som har tilsvarende (?). Merker jeg gerne skulle klådd litt på dem, og aller helst GSen, den var bare nydelig! Gjerne flere bilder/macro :D

Superstrøken samling.:D
Grand Seiko er utvilsomt juvelen i kronen.
Et utrolig stilig ur.

Den Grand Seikoen var jo virkelig lekker. Kjenner jeg blir missunelig på folk som har en skikkelig samling, som det ligger mye kunnskap og historie bak:D

Flotte ur, men særlig Grand Seiko var kul!

Såvidt jeg vet finnes ikke Grand Seiko i Norge ennå, men de har jo prøvd seg med Ananta-serien som benytter Spring-Drive i stor grad. Tror det var snakk om å lansere Grand Seiko i Norge også, men har ikke sett noe hittil. Dette vet sikkert du, som åpenbart er entusiast, men tar sjansen på å briefe litt likevel :)

Jeg har alltid hatt sansen for Seiko og etter denne flotte presentasjonen ble ikke lysten på en vintage Seiko noe særlig mindre. Skal ikke utrope noen absolutt favoritt, men GS'en er j...lig flott :D

Gratulerer med flott samling og takk for at du deler med oss!

Jeg elsker samlingen din...

Den er virkelig spisset, samtidig som de fleste urene er attråverdige i seg selv.

Gratulerer med en Grand Seiko.