Vintage - what to buy

Takk for alle innspill!

Mange bra forslag, jeg desverre vært svært opptatt og ikke hatt tid til å se innom.

Jeg har sett denne OMEGA SEAMASTER AUTOMATIC 1965 GULLUR - FINN Torget. Er det noen som kan si noe om denne? Er det ikke litt suspekt at han har to maken? Hva slags dokumentasjon skal jeg be om å se? Hvem kan jeg kan til for å kontrollere ektheten? Hva syntes dere om prisen? Bør jeg bekymre meg for ripene i glasset? Kan jeg ordne det i ettertid?

"Har også kopier av Rolex Submariner. Helt nye.
De er Automatic og går ikke på batteri, men bevegelse."

Det passet seg jo særs dårlig i en annonse det oppfordres til kontakt fra seriøse kjøpere..

Mange bra forslag, jeg desverre vært svært opptatt og ikke hatt tid til å se innom.

Jeg har sett denne OMEGA SEAMASTER AUTOMATIC 1965 GULLUR - FINN Torget. Er det noen som kan si noe om denne? Er det ikke litt suspekt at han har to maken? Hva slags dokumentasjon skal jeg be om å se? Hvem kan jeg kan til for å kontrollere ektheten? Hva syntes dere om prisen? Bør jeg bekymre meg for ripene i glasset? Kan jeg ordne det i ettertid?

Som nevnt er det mye feil her, en selger som selger fakes i tillegg er jo ikke et bra tegn. Dessuten er prisen tre ganger så høy som for andre eksemplarer av den samme Seamasteren. Dette tyder på at selger ikke kjenner til hverken klokke eller marked.

Jf. mine erfaringer og min blogg som jeg har referert til tidligere, har jeg følgende tips til deg som førstegangskjøper av vintage: (Du får unnskylde meg at jeg gjentar meg selv, men når jeg ser at du vurderer klokker som ovenfor, føler jeg behovet for å advare og veilede på sterkeste... ;) )

1. I motsetning til nyere klokker finnes det ikke "trusted sellers" av vintage slik jeg ser det, du er siste kvalitetsinstans før kjøp vedr. tilstand, originalitet og pris

2. Deler. Pass på at du kjøper ei klokke som har et urverk det er mulig å få deler til. I verste fall kan en service bli umulig, i beste fall dyrt.

3. Service på ei "vanlig klokke", altså uten kronograf/stoppeklokke ligger på ca. 2-3.000. Service på en klokke med kronograf 3-5.000. En billig klokke til en tusenlapp uten service, kan fort bli ei relativ dyr klokke til 4-5.000 etter service.

4. Du kan gjerne kjøpe på eBay eller finn.no, men vær sikker på at du kjenner til merke og modell du ser på, slik at du er sikker på at du får et riktig eksemplar ift originalitet og pris, jf. den du lenker til ovenfor.

5. Det verste du kan gjøre er å "ta en sjans" på ei klokke du vet lite eller ingenting om. Da vil du etter all sannsynlighet brenne deg. Les deg opp på nettet på forhånd, både ift hva som er ei original klokke og hva prisene bør ligge på

Som du skjønner krever det litt mer å kjøpe vintage og ofte litt mer arbeid og tålmodighet for å finne et, for deg riktig eksemplar. Er ikke dette interessant, anbefaler jeg på sterkeste å kjøpe nyere klokker med boks og papirer.

Igjen: Lykke til! :)

La oss ta spørsmålene dine også, så blir vi mer konkrete:

Jeg har sett denne OMEGA SEAMASTER AUTOMATIC 1965 GULLUR - FINN Torget.

Er det noen som kan si noe om denne?

Foreslår at du leser deg opp på nettet, bruk Google, det finnes masse god informasjon der ute.

Er det ikke litt suspekt at han har to maken?

Ikke nødvendigvis.

Hva slags dokumentasjon skal jeg be om å se?

Antageligvis har han ingenting, det er det som er vanlig for vintage. Du må selv vurdere klokka og dens bestanddeler ift ekthet, originalitet osv. I beste fall kan du få nyere service-historikk som kan gi deg en indikasjon på neste service, som typisk må komme 3-5 år etter siste og koster ca. 2-3000 kroner.

Hvem kan jeg kan til for å kontrollere ektheten?

Igjen nettet. Det finnes masse informasjon rundt serienummer, urverkkaliber, referansenummer og årstall. Samt bildesøk på Google. Det kan fort gi deg indikasjoner på om det f.eks. har blitt byttet visere eller annet. Disse klokkene er ikke så mye faket (det finnes selvsagt), men mer at de er satt sammen av forskjellige Omega-modeller fra forskjellige årstall og derfor ikke er "riktig", også kalt frankenwatches. Mye informasjon om dette på nettet også.

Hva syntes dere om prisen?

I utgangspunktet hinsides. Men det ser ut som dette er en ALD-kasse, noe som betyr en 9k eller 18k kasse. Det betyr en noe høyrere pris. Men 18.000 var veldig høyt da. Maks 10-12.000 sier jeg. Det er dobbelt av en vanlig Seamaster fra samme periode.

EDIT: ALD står for Aaron Lufkin Dennison, grunnleggeren av Dennison Watch Case Factory. Disse kassene ble produsert i England. De er sjeldne, ja, men ikke 18.000 kroner-sjeldne. :) For meg er det ikke ALD men gullverdien som drar prisen oppover.

Bør jeg bekymre meg for ripene i glasset? Kan jeg ordne det i ettertid?

Nei. Det lar seg pusse bort med litt tannkrem (!), eventuelt eget pussemiddel for glass. Er ripene dype, kan glasset skiftes ved neste service.

Redigert:
Etter å ha blitt tipset om å sende mail til Longines museet for å få info om en vintage Longines jeg snublet over så ble jeg litt interessert i å undersøke om andre merker hadde lignende tilbud. Omega har en database hvor man kan søke på case nummer eller referansenummer og få mye nyttig informasjon. Hvor komplett denne databasen er vet jeg ikke, men tror den kan være nyttig :)
http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas/vintage-watches-database