Mine 5 (får ta et gruppebilde senere
Rolex GMT-Master II Sort
Mer spesifikt 116710LN. Det var her det virkelig begynte, etter en revival av klokkeinteressen, og var det første store kjøpet. Svindyr, men rettferdiggjort med selv-premiering og «det holder med denne éne, den funker til det meste». Det skulle jo bli med denne. Har en spesiell fascinasjon for GMT-Master. Denne minner litt om Sub, men er samtidig noe helt eget og mer pyntet med PCL. En modell man ikke ser like ofte. God lenke med easylink, og GMT-funksjon er artig på tur. Har et mål om å bruke denne mer i det daglige, klokker er til for å brukes osv.
Tudor Black Bay 36
Det neste kjøpet av en viss monetær størrelse. Relativt impulsivt, men det som trigget kjøpet var et ønske om en beater som samtidig ikke er helt fjern i en mer formell eller pyntet anledning. Og dette har vært en klokke jeg har vært ekstremt fornøyd med og den som jeg har brukt klart mest. Gode spesifikasjoner med 150m WR, modifisert ETA som holder tiden bra og veldig god lenke. Ikke mikrojustering av lenke, men i motsetning til 116710LN hvor jeg syntes det er en nødvendighet så har dette absolutt ikke vært noe savn på BB36. Den er mye lettere og passer veldig bra til mine håndledd. Lettlest og symmetrisk uten dato. På skitur, joggetur og fjelltur er dette en super field watch. Samtidig skinner den veldig opp (ikke AR coating) og er elegant med polert bezel, dyp sort lakkert skive og gjør seg absolutt ikke bort når man skal være litt mer pyntet. 10.5mm høy. Dette kunne vært en one watch collection for meg.
Cartier Tank Louis 18k gull
Etter hvert følte jeg behovet for en mer «dedikert» dressklokke. Har hatt veldig sansen for Cartier, og tenkte at jeg måtte få til noe der. Cartier Santos var noe jeg absolutt vurderte, men igjen - jeg ville gå for noe enda mer dressy. Fikk etter hvert en stor fascinasjon for Tank og historien bak. Utrolig tidløs og elegant. I det rette lyset kommer blåfargen på viserne frem. Og gull gjør seg på en dressklokke.
Omega Seamaster Professional 300 36mm
Fjorårets klokkekjøp, på brukten. Klokken oser av 90-tallsnostalgi og Goldeneye-æraen. Klokken til Joe Biden og Prince William. Man må jo ha en diver, og denne tåler en trøkk. Artig med blå skive og «dråpeffekt».
IWC Mark XX Sort
I lengre tid har jeg vært fascinert over lekre klokker på rem som er litt ulv i fåreklær - ser litt ut som en dressklokke, men 100m WR og etter et enkelt bytte til gummirem med easy exchange-systemet er man klar for det meste. En skikkelig klassiker som med Mark XX er blitt betydelig oppgradert med ny movement. Kun 10.8mm høyde men med 5 dagers gangreserve.
Det var 5. Stort sett det jeg har, hvis jeg velger bort en «moteklokke» og en Steinhart som jeg bruker til røft hagearbeid Så sånn sett var det ikke så vanskelig å velge ut 5.
Neste jeg virkelig kunne tenkt meg er Blancpain FF Bathyscaphe 38. Flott skive og imponerende kvalitet. Vi får se om det blir mulig å få til en gang i fremtiden.