Vis oss din Seiko!

ja, den er fersk!
Men ingen 6309. dette er 7002, den noe mer ukjente modellen som var mellom 6309 og skx'ene.
Nyservet og alt. Men desverre med feil datohjul, ellers tipptopp

Det er vel strengt tatt denne @ErikR ? ;)
Cfd0Iik.jpg
 
Redigert av en moderator:
@kvamsky Dr begynner vel å bli lenger og lenger mellom at man ser fine eksemplarer av de. De fikk ofte tøff behandling samt at det blir vanskeligere å finne donorverk etterhvert også. Veldig fascinerende klokke som ikke lignet på noe annet på den tiden...typisk seiko kan man kanskje si.
 
Redigert av en moderator:
Her er min Seiko som brukes til daglig. Vet ikke hva den heter, men den er over 10 år gammel. På urskiven står det Kinetic Water Resist 100 M. Urverket er quartz/kinetic med en rotor som lader batteriet. På baksiden står det 5M62, som er navnet på caliberet. Klokkehuset og lenken er i rustfritt stål. Diameteren på klokkehuset er 41 mm. Forgylt krone. Skiven er blåsvart med forgylte tall, markeringer, "Seiko" og visere. Dato på klokken 4. Unidirectional bezel. Urmakeren mente den hadde safirglass. Jeg husker jeg kjøpte den på 70% salg for 1.700 kroner.

Lenken røk for noen år siden. Jeg fikk da beskjed om at den ikke kunne skaffes da den var utgått. På grunn av det spesielle festet, så kunne jeg heller ikke bruke noen annen lenke. Seikoen ble derfor liggende i skuffen i mange år.

I sommer sjekket jeg litt på nettet etter ny lenke og fant ut at det kunne skaffes. Men om man skulle betale moms og importgebyr til posten så ville dette bli ganske dyrt. Jeg tok derfor klokka tilbake til den samme urmakeren og vips så kunne de skaffe lenken fra Holland alikevel for 850 kroner ferdig påsatt. Flott. Etter å ha brukt klokka en dag oppdaget jeg at sekundviseren hoppet 2 og 2 sekunder. Tilbake til urmakeren for å bytte batteri. På en kinetic så måtte dette gjøres av en urmaker, så jeg måtte legge den igjen. Så ble jeg oppringt om at elblokken også måtte byttes og om jeg ville ha en pris. Nei kjør i vei, sa jeg siden jeg nettopp hadde kostet på ny lenke. Siden jeg var på ferie så hentet jeg den etter noen uker. Servicen kom på 2.100,- med nye pakninger og tryktestet til 10,1 bar. Til sammen kostet det meg 2.950,-, så jeg kunne kanskje like gjerne kjøpt meg en ny Seiko, men jeg er fornøyd med klokka og har brukt den mye etter at den kom ut av den mørke skuffen.

IMG_1334_zps2426a1fa.jpg


IMG_1333_zpsa30a107b.jpg
 
Redigert:


Lenge siden jeg har bidratt her så slenger inn et bilde av en av favorittene i samlingen Seiko "Samurai" med en nylig anskaffet bok i bakgrunnen.
 
Ikke den mest spennende Seiko, men den tikker og går rimelig greitt...:)
Er det noen her som vet hvor disse er produsert? Verket er et 7S26B. Kjøpte denne på QXL for noen år siden og betalte omkring en halv tusing.....

c81252f062ccc7a9c91aeb921a8e7c2e.jpg
 
Redigert:
Den overrasket i virkeligheten @Wangensten, virkelig et flott ur! Nå må vi bare få satt igang en skikkelig diskusjon her:cool:
 
Redigert av en moderator:
Brillebutikken her jeg bor har begynt å selge Seiko. Dessverre ingen mekaniske ur. Nå har de 40% reduksjon på prisen ut September, så jeg kunne ikke dy meg....:)

21d0a7a47b2253a4289a854da2afb3ab.jpg


Tenkte å bruke denne som hverdagsklokke fremover...
 
Redigert: