Lenge siden jeg har oppdatert her. Det har skjedd en god del (ganske mye faktisk) siden siste skriveri.
F.eks min nyeste Von Doren klokke er ankommet: Il Tempo Gigante Automatisk Kronograf!
Min er nr 51 av 577, og det medfølgende trykket av Kjell Aukrusts tegning av bilen er kommet på veggen.
Jeg har kledd klokken med en vintage inspirert skinn-nato fra klokkr.no. Jeg syns denne gir klokken en veldig fin helhet, og gjenspeiler også likheten med reimen som Reodor Felgen brukte over panseret på bilen. Jeg har modifisert denne litt ved å klippe vekk den remsen man strammer til reimen med, og bruker den derfor som en vanlig skinnreim, men tredd gjennom springbarsene som en vanlig nato.
Veldig fornøyd med denne klokken, den ligger helt utrolig godt på håndleddet tross sine 41mm i diameter og hele 46,3mm lug to lug.
In other news, så har jeg redusert samlingen betraktelig. Faktisk helt ned til kun 5 Von Doren klokker.
Pga andre prioriteringer med familien måtte jeg brått ha inn noe fersk kapital, og valgte da å tynne litt i rekkene her.
Det finnes andre dyre hobbyer i livet, og nå har konemor endelig en skikkelig håndlaget kvalitetssal til hesten sin. Happy wife happy life
I resultat av denne salgsbonanzaen så kom det et spørsmål om bytte, hvor jeg fikk muligheten på en Tudor BB58. Tanken ble umiddelbart vekket.
Jeg tok ikke ved bytte med det samme, men etter litt tenking og en spontantur til Oslo så endte jeg opp med å kjøpe en brukt BB58.
Så, etter å ha kun hatt Von Doren klokker i 3 år, har jeg nå skaffet meg et annet merke.
Har tenkt litt på dette, da det nesten føles som å være utro, men jeg har funnet ut at dette er egentlig bare et resultat av at klokkeinteressen er kurert og tilbake!
Som jeg har skrevet tidligere, at grunnen til at jeg startet med Von Doren i utgangspunktet var at jeg ville samle klokkeinteressen rundt ett merke. Da jeg ble så godt kjent med merket og folkene bak så ballet det på seg.
På mange måter kan man si at Von Doren har kurert meg.
Jeg føler nok nå at navnet jeg har gitt meg selv, The Von Doren Collector på en måte ikke støtter seg selv lenger. Inspirert av min gode venn Espen Haugland tenker jeg kanskje at Von Doren Fanboy er et mer passende kallenavn nå
Von Doren ligger mitt hjerte nærmest når det gjelder klokker, selv om jeg nå fremover vil begynne å utforske andre merker igjen.
Samlingen pr. i dag:
Von Doren Aksla Frost White gullfarget (en prototype, nr 2 av 10)
Von Doren Runde Collectors Edition (nr 1 av 24)
Von Doren Jotunheim Lady
Von Doren Grandmaster Mark ll Open Heart (nr 195 av 200)
Von Doren Il Tempo Gigante Automatisk Kronograf (nr 51 av 577)
Tudor Black Bay Fifty Eight svart skive
Jeg får skrive noen ord om hvorfor jeg valgte å gå for en Tudor BB58 også.
Av alle nyere moderne klokker så har jeg alltid likt denne modellen. Den har min absolutte sweet spot, 39mm.
I motsetning til sin storebror som er 41mm, så er også kassen mye slankere. Den ligger derfor helt perfekt på mitt håndledd.
Jeg har alltid vært fan av dykkerklokker, og jeg må innrømme at Rolex sin submariner har tidenes mest tidløse design.
Det er noe med den svarte skiven, hvite indeksene og den sorte bezelen som er helt innertier.
Jeg har tidligere eid en Tudor Submariner 76100 fra 1984. Denne var ikke lenge den var i mitt eie, da jeg ikke ble fortrolig med tilstedeværelsen på armen. 41mm sub kasse ble rett og slett for voldsom for meg, den gang.
Den forsvant derfor ganske fort, med et voldsomt tap den gang. I dag ser jeg at samme modell gjerne går for det dobbelte av hva jeg ga for den i 2018.
En annen ting jeg liker med BB58 er at den er et skikkelig strap monster!
Jeg liker den best på lenke, men den kler jo også mye annet bra.
F.eks bildene jeg har lagt ved, med Tudor sin egen Nato i svart og gullfarget stripe. Svart gummireim kler den også. Jeg kommer til å skaffe meg en Everest med buede ends til den. Her avbildet med Von Doren sin gummireim.
Klokken jeg har i dag er opprinnelig fra Bjerke, kjøpt tidlig i 2022. Lenken er en Strapcode Super-O Boyer stållenke.
Denne har jeg dog lagt ut på finn, da jeg har bestilt meg en ny BB58 hos Bjerke, så jeg får den orginale Tudor lenken på den.