Hei. Jeg har en gammel Vostok på armen i dag faktisk.
De gode gamle Vostok klokkene ble laget til det Sovjetiske forsvaret og har nederst teksten ЗАКАЗ МО СССР som betyr "på oppdrag fra forsvarsministeren av USSR".
Hvis du ser på førstesiden av forumet så er det en film fra Vostok der. Rimelig kult og og de overdriver ikke. Jeg husker ikke helt når jeg fikk min klokke, men i god tid før Sovjetunjonens fall så si 25 år kanskje. Den har aldri vært på service, den har blitt mistet i bakken en rekke ganger, den er badet med etc etc. (kanskje verdt å nevne at jeg for 25 år siden var 6 år og at klokker ikke behandles helt slik lenger.)
Jeg synes de er et kult stykke historie og til ingen penger what so ever. Sovjeterne som tjente 2 kroner og et kålhode i uka lot jo villig klokkene sine gå for en hundrelapp eller to.
I dag tror jeg samlere betaler 500 kroner for et bra eks. $$$$$
Bra prosentvis vekst da.
Nå er min verken velholdt eller noen toppmodell, men absolutt verdt mer enn 500 for meg.
Dette ble litt avsporing. Logoen du har limt inn der er vel fra en urprodusent i Litauen som kjøper urverkene fra Vostok tror jeg.
Så ikke helt samme produsent, men urverket skal du ikke bekymre deg for.
Jeg er litt på tynn is hva gjelder mer eller mindre all info her og rettes gjerne av andre på forumet, men håper det var til hjelp. Sjekk forøvrig engelsk Wikipedia. Der står det en del.
Håper jeg var til noe hjelp.