Vurderer brukt Panerai

Hei

Noen som har noen ide om hva en 312 går for brukt, i disse dager.

Takker for svar

Kommer litt an på fra hvilket år, om den er komplett med B/P, hvordan den er holdt m.m.

En pen utgave som er to-fire år, bør vel gå for rundt parogførti.....?

Om du ser deg litt rundt på vår egen salgsside, samt relevante nettsider som www.chrono24.com og www.paneristi.com, så burde du få en pekepinn.....
 
Så kommer oppfølgings spørsmålet: skal det følge med noe garanti kort/ekthetsbevis med herligheten?
 
Det følger jo med når du kjøper nytt, så det skal jo helst følge med når du kjøper brukt også. :)
 
Hei!

Jeg har et konkret spørsmål som kanskje dere kan svare på?

Er det vanskelig på få service på Panerai gjennom offisielle servicekanaler i Norge på ur kjøpt i utlandet? Har noen erfaringer med dette? Vi snakker i utgangspunktet ikke om garantisaker, men vanlig service i form av rens og smøring/justering.

Hvordan er det med å reise garantisak i Norge på ur kjøpt i utlandet? (Så sant garantiperioden ikke er utløpt da).

På forhånd stor takk!
 
Om du leverer inn din PAM hos Norges eneste AD, er dette en kurant sak. Enkel service, som du nevner, kan gjøres lokalt.
Annet arbeide sendes utenlands, til Nederland.
Jeg vet det finnes seriøse urmakere her til lands, som har utstyr og kunnskap til å foreta nevnte service.

Garantisaker vet jeg intet om, enklest er det vel å ta en telefon.

Lykke til, når den tid kommer! :)


Hei!

Jeg har et konkret spørsmål som kanskje dere kan svare på?

Er det vanskelig på få service på Panerai gjennom offisielle servicekanaler i Norge på ur kjøpt i utlandet? Har noen erfaringer med dette? Vi snakker i utgangspunktet ikke om garantisaker, men vanlig service i form av rens og smøring/justering.

Hvordan er det med å reise garantisak i Norge på ur kjøpt i utlandet? (Så sant garantiperioden ikke er utløpt da).

På forhånd stor takk!
 
Om du leverer inn din PAM hos Norges eneste AD, er dette en kurant sak. Enkel service, som du nevner, kan gjøres lokalt.
Annet arbeide sendes utenlands, til Nederland.
Jeg vet det finnes seriøse urmakere her til lands, som har utstyr og kunnskap til å foreta nevnte service.

Garantisaker vet jeg intet om, enklest er det vel å ta en telefon.

Lykke til, når den tid kommer! :)

Er det virkelig så enkelt? Jeg har hørt at "norges eneste AD" kan være litt vrange når det gjelder service på Panerai, dersom den ikke er kjøpt hos dem?
 
Er det virkelig så enkelt? Jeg har hørt at "norges eneste AD" kan være litt vrange når det gjelder service på Panerai, dersom den ikke er kjøpt hos dem?
I så fall mener jeg det er berettiget å rette en klage til produsenten. AD er en totalpakke som gir både fordeler og forpliktelser. Bjerke feks selger svært mange av sine ur ut av landet. Tviler på at de gjør kundene oppmerksomme på at de vil få problemer med service på sine ur i hjemlandet. Der stoler de nok på at systemet fungerer etter intensjonen og da må de pent levere det samme selv.
 
Jeg har hatt utenlandske klokker, dog Rolex, på service hos AD, som jo også er eneste AD på Panerai i Norge. Hvorfor i alle dager skulle de nekte å gjøre service på et utenlandskjøpt ur? Service er en del av pakka når man kjøper eksklusive ur. Produsentene vet jo selvsagt at ur flytter seg over landegrenser og da sier det seg selv at hvis man er AD så er man også forpliktet til å utføre service på ur uavhengig om det er kjøpt i Norge eller i Burkina Faso ;)

Det betyr selvsagt ikke at slik service blir prioritert. Bjerke pleier vel å prioritere service på egensolgte ur, så ventetiden vil bli litt lengre.

Det har dog vært snakket om at utenlandske ur som ikke kan serves i Norge må sendes til det store utland for service, og da krever de visstnok bevis for betalt MVA. Hvorvidt de har rett på det eller ikke hadde vært interessant å vite. En enkel mail til kundeservice hos Panerai vil gi svar på det. De er veldig raske til å svare. Har selv fått super hjelp av dem i andre henseender når en AD i utlandet var vanskelig.
 
Jeg har hatt utenlandske klokker, dog Rolex, på service hos AD, som jo også er eneste AD på Panerai i Norge. Hvorfor i alle dager skulle de nekte å gjøre service på et utenlandskjøpt ur? Service er en del av pakka når man kjøper eksklusive ur. Produsentene vet jo selvsagt at ur flytter seg over landegrenser og da sier det seg selv at hvis man er AD så er man også forpliktet til å utføre service på ur uavhengig om det er kjøpt i Norge eller i Burkina Faso ;)

Det betyr selvsagt ikke at slik service blir prioritert. Bjerke pleier vel å prioritere service på egensolgte ur, så ventetiden vil bli litt lengre.

Det har dog vært snakket om at utenlandske ur som ikke kan serves i Norge må sendes til det store utland for service, og da krever de visstnok bevis for betalt MVA. Hvorvidt de har rett på det eller ikke hadde vært interessant å vite. En enkel mail til kundeservice hos Panerai vil gi svar på det. De er veldig raske til å svare. Har selv fått super hjelp av dem i andre henseender når en AD i utlandet var vanskelig.

Hmm, hver gang jeg har sendt en klokke i utland til fabrikken: En gang i Sveits og en gang i Tyskland, ble det bare krav om å fylle en fortollingskjema for å unngå å betale moms når klokken kommer tilbake. That´s it.
La oss si det sånn at jeg kjøper en klokke fra deg: Du har kjøpt det fra utland og har betalt moms på det.
Men alt du fikk var en Visa-kort kvitering fra posten når du har betalt momsen og angående en pakke nevnet som "klokke" ??
Mest sansynnlig har du ikke mer kviteringen og uansett kan du ikke bevise at det er riktig klokke vi snakker om.

Ingen folk/firma er dum nok til å skrive "Rolex Modelxxxxx SerieXXXXXXX valuta 8500$" på en pakke: Pakken har da skikkelig tendense til å gå "tapt"... Da er det bare snakk om "klokke" etc...
Også på side: Moren jobber i forsikringselskap og fikk nettopp en sak med en Ulysse Nardin til 140.000$ som "forsvant" fra en Fedex pakke i USA...
Det er kanskje lovens direktiver, men å deklarere slike summer på en pakke er rett og slett å be for forsvinning: Man må aldri glemme at mange fattige mennesker jobber på post avdelingene og noen kan miste hodet når de ser slike summer på en liten pakke.

Alt i alt, jeg tror ikke at Tollvesenet kan pålegge noen til å komme med tollbetalings bevis sånn: Det er egentlig ikke relevant så lenge det kan ikke direkt tilkobles på noen bestemte klokke.
 
Redigert:
Hei

Toll sine sider har blitt mye dårligere enn tidligere mht informasjon som ligger ute, de har overforenklet det som er lagt ut. Her er hva jeg tror er gjeldende regel:

Dersom varen er kjøpt i utlandet, på nett eller annet og verdien overstiger kr 5 000 (vi forutsetter at MVA er betalt ved innførsel) skal tolldeklareringsblankett CN 23 benyttes. Det samme gjelder ved midlertidig utførsel ved reparasjon.

Her vil posten, dersom du bruker de som speditør, kreve kr 270 i gebyrer for å gjøre jobben. Fordelen med å gjøre det via AD er trolig at han tar seg av alle aspekter ved serviceoppdraget - også papirarbeidet, i den grad han selv trenger det for å sende varer ut for reparasjon. Men sender du selv til et servicesenter i utlandet, så skal blanketten brukes. Jeg har gjort dette selv ved et tilfelle tidligere, ikke angående ur, men PC-komponenter. Jeg kikket på blanketten, jeg kan ikke se at den krever at det dokumenteres at avgift er betalt, men jeg husker at posten selv gjorde det.

Hmm, hver gang jeg har sendt en klokke i utland til fabrikken: En gang i Sveits og en gang i Tyskland, ble det bare krav om å fylle en fortollingskjema for å unngå å betale moms når klokken kommer tilbake. That´s it.
La oss si det sånn at jeg kjøper en klokke fra deg: Du har kjøpt det fra utland og har betalt moms på det.
Men alt du fikk var en Visa-kort kvitering fra posten når du har betalt momsen og angående en pakke nevnet som "klokke" ??
Mest sansynnlig har du ikke mer kviteringen og uansett kan du ikke bevise at det er riktig klokke vi snakker om.

Ingen folk/firma er dum nok til å skrive "Rolex Modelxxxxx SerieXXXXXXX valuta 8500$" på en pakke: Pakken har da skikkelig tendense til å gå "tapt"... Da er det bare snakk om "klokke" etc...
Også på side: Moren jobber i forsikringselskap og fikk nettopp en sak med en Ulysse Nardin til 140.000$ som "forsvant" fra en Fedex pakke i USA...
Det er kanskje lovens direktiver, men å deklarere slike summer på en pakke er rett og slett å be for forsvinning: Man må aldri glemme at mange fattige mennesker jobber på post avdelingene og noen kan miste hodet når de ser slike summer på en liten pakke.

Alt i alt, jeg tror ikke at Tollvesenet kan pålegge noen til å komme med tollbetalings bevis sånn: Det er egentlig ikke relevant så lenge det kan ikke direkt tilkobles på noen bestemte klokke.
 
Redigert:
Noen som har sånn halvveis oversikt over servicekostnader på en 312 for tiden? Pris, og ikke minst tid. Noen som har ferske erfaringer?
 
Noen som har sånn halvveis oversikt over servicekostnader på en 312 for tiden? Pris, og ikke minst tid. Noen som har ferske erfaringer?
Bjerke sier : "service intervall hvert 4-6 år, ca. kost 7000,- da de ikke har urmaker som server P9000 verket må klokken sendes ut, tid ca. 2 måneder etter dagens status.
 
Bjerke sier : "service intervall hvert 4-6 år, ca. kost 7000,- da de ikke har urmaker som server P9000 verket må klokken sendes ut, tid ca. 2 måneder etter dagens status.

Det er hva jeg vil klassifisere som både dyrt og langdrygt - men da har jeg iallfall fakta på bordet. Takk for særs kjapt og konkret svar.
 
De antydet mellom 4000 og 6000 til meg da jeg snakket med dem for en måneds tid siden. P9000 måtte til Sveits og estimert behandlingstid minst tre uker.

Svarene er i samme gate, så da er det vel der det ligger. Nå har jeg lest et annet sted at Panerai har servicesenter i Nederland, så jeg er usikker på det med Sveits. Uansett tar det tid.
 
Må si det frister med med to langhelger til København eller Stockholm for å ta servicen der. Både Klarlund og Nymans Ur har Panerai-mekanikere i hus, mener jeg å huske:)
 
Min er på service i Amsterdam. Ble levert 18.mars, ventet tilbake til uka. Men dette var en garantisak. Vet ikke om det er annet som gjelder ved "frivillig" service.