Vurderer innkjøp av ny OMEGA klokke

Medlem
12. okt. 2009
...og tenker da mest på Seamaster som ligger i mitt prissjikte.

Hovedsprs. er om jeg skal gå for Quartz eller Automatic utgaven - nytt eller brukt ??

- Omega Seamaster 300M Quartz - Årets mod. 212.30.36.61.01.001 - kan jeg få ny , fra aut. forhandler i Norge, for 13.000,-
- Omega Seamaster 300M Automatic - Fjorårets mod. - kan jeg få ny (har én igjen) fra aut. forhandler i Norge til 14.500,-

ALTERNATIVT

- Omega Seamaster 300M Quartz - Fjorårets mod. - 9500,- ferdig momset, ny hos "Gråsone" ikke-aut. forhandler i utlandet
- Automatic utg. av samme mod., brukt til rundt 9500,- (inkl. boks/papirer/int. warranty card)
- Eller brukt Quartz av samme mod. til rundt 6500,- (inkl. all dokumentasjon)

Er usikker på hva jeg bør gå for her. Hadde i utg.pkt ikke tenkt å bruke mer en 10 lapper, men... Nytt fra aut. forhandler i Norge er selvsagt mest safe, men man kan fort spare 5-7000,- ved å handle alternativt (med de baksider det har selvsagt - ikke minst int. warrany void).

...og når det kommer til dette med Quartz og Automatic er jeg litt usikker i forhold til servicekostnader. Serviceintervallen på auto er vel rundt 5 år. Hvor mye kommer normalt en standard service på? Når det gjelder Quartz, er det noen som har peiling på hvor ofte man normalt må skifte batteri på en Seamaster Quartz?

Uret kommer til å brukes ofte, men ikke nødvendigvis hver dag.

Er ny her inne, og håper noen "eksperter" her inn kan komme med noen gode råd og tips.

Hei, og velkommen til forumet!!

Jeg ville uansett gått for automatisk. Som noen sa tidligere i en annen tråd "quartz er noe du får når du fornyer abonnementet på Illustrert Vitenskap".

Om det er objektivt intelligent er en annen sak, men når du spør her, får du nok svar deretter :mrgreen:

- Automatic utg. av samme mod., brukt til rundt 9500,- (inkl. boks/papirer/int. warranty card)

... av alternativene du nevnte her. Mye glede ved brukte ur. Se om du kan prute deg ned litt også.

Servicekostnadene ved automatikk veies opp av eierglede etter min mening. Jeg er heller ikke slavisk med serviceintervaller, dette er ikke en bil :) Jeg tar service når uret begynner å gå dårlig. Gamle eller mishandlede ur med mistanke om fukt etc må selvsagt på service før man tar de i bruk, men ellers mener jeg det ikke er noen grunn til å stresse med dette.

Velkommen til forumet.
Velg en automatikk,helt klart.
Du får da et "urverk" og ikke bare en klokke/batteri.
Hvis du blir bitt av klokkebasillen som andre her på forumet,blir det sikkert flere klokker også etter hvert. Da er det lettere å selge/bytte en automatisk klokke enn en quartz.
Følg med på kjøp/salg sidene her på forumet, så gjør du snart et trygt og godt kjøp.
Forslag:
Seamaster 300 M Chronometer til ca 10K
Planet Ocean til ca 15K

Lykke til

Braute skrev:
Velkommen til forumet.
Hvis du blir bitt av klokkebasillen som andre her på forumet,blir det sikkert flere klokker også etter hvert. Da er det lettere å selge/bytte en automatisk klokke enn en quartz.
Følg med på kjøp/salg sidene her på forumet, så gjør du snart et trygt og godt kjøp.
Forslag:
Planet Ocean til ca 15K

Lykke til

ENIG! :D

Personlig hadde jeg (om budsjett er en stor faktor) kjøpt en pent brukt Automatic på finn.no.
Ikke hopp på den første og beste, men vent til det dukker opp et pent eksemplar og prøv å få til en face to face deal.

Litt usikker på hva du mener med årets og fjorårets ettersom det normalt er fint lite som skiller modellene fra år til år.

Når det gjelder service på quartz så er det vanlig å ta visse ting som pakninger osv sammen med batteriskift. Så tar du en litt større service som f. eks polering av kasse og lenke ca. annenhver batteriskifte.

Frodo skrev:
Braute skrev:
Velkommen til forumet.
Forslag:
Planet Ocean til ca 15K

Lykke til

ENIG! :D

DITTO :D

Takker for alle tilbakemeldinger så langt. Virker å være ganske enstemmig på at automatisk urverk er veien å gå. Det kom forsåvidt ikke som noen stor overraskelse :)

Har bestemt meg for å begrense budsjettet til 10.000,- nå i første omgang, så får vi se hva jeg kommer over på bruktmarkedet fremover. Blir nok en Seamaster 300M.

Så forøvrig den Planet Ocean på Finn igår ja, er vel ikke så "halvgalen" pris nei, men liker ikke fargekombinasjonen på den. I tillegg så er det ikke lenke. Takk for tipset dog!