Jeg vil tro at rundt 20 er sannsynlig å få her hjemme ved salg av en watcho. Kommer jo selvsagt an på hvor mange som er interessert.
Jeg har lige bygget en til mig selv.
Nye dele ved Cousinsuk.com er ca. 11.500 NOK, cal. 565 ca. 1.300 NOK (købte et donor ur) + div. dele 375 NOK + service. + Lænke 1171-633 ca. NOK 2.800
Mvh. Thomas
http://klocksnack.se/threads/sm-300-projekt.32460/
Ca 1970 Watchco Seamaster 300 date med korrekt 32mill nos 565 verk, kliss ny. Klarert for fremtidige servicer fra Omega ihht. Watchco. Hva mener folket er en grei pris å denne hvis man hadde som forutsetning å få igjen pengene om etpar år?
Et alternativ er å finne et skikkelig herjet eksemplar på eBay og sende dette til Omega for en restaurering. Da får du ei klokke som i utgangspunktet er korrekt og restaurert fra fabrikken.
Men til hvilken pris?
Det kommer selvsagt an på.
Jeg har sett slike klokker (med papirer fra Omega) gå på eBay for mellom 3-3500 dollar. Så vi snakker en 20-25.000. Skal du gjøre det selv, er det litt mer jobb (og antageligvis dyrere). Si at du får en SM300 som å restaureres til 5-10.000. Igjen avhenger det mye hva som må gjøres, men jeg har sett på forskjellige fora på nettet at flere har betalt 10-15.000 for en restaureringsjobb hos Omega. Da snakker du totalt rundt regnet samme pris. Men dette er antagelser, det kan fort bli dyrere.
Alternativet er selvsagt å sette sammen en selv (Ofrei, Cousins), jf. innlegget ovenfor. Da kommer man mye billigere ut av det. ca. 15.000 vil jeg tro. Men da har man ikke en garanti for at Omega ønsker å ta den inn igjen for en service. Og her ligger dilemmaet.
Tidligere var det ganske greit med Watcho-klokkene. Du kunne sende de til dem for en service når det var behov for det. Det kan du ikke lenger, da de ikke vil være autoriserte for dette. Som vi alle vet setter nå Omega store begrensninger ift hvem som får lov til å gjøre service på klokkene. Utrolig irriterende spør du meg, men sånn er det nå en gang.
Hvorfor skal man sende den til Omega ???? Enhver urmager i Danmark hvor jeg bor kan lave service på et Caliber 565 urværk og reservedel er ikke noget problem og i værste fald kan man købte et ur til reservedele for under 1.500 NOK. I Danmark sælges en meget slidt SM300 i original stand for omkring 19.000-22.000 NOK på auktion på lauritz.com og brunn-rasmussen. Husk at hvis den sendes til Omega for restauration og kommer tilbage med service skive, service visere m.v. er den ikke original mere i samler sammenhæng og betydelig mindre værd.
Jeg fortrækker selvfølgelig den originale SM300 og vil anskaffe mig et eksemplar når det rigtige kommer til salg, men et 166.024/165.024 i god original stand koster nemt 25.000-30.000 NOK.
Nå overdramatiseres det noe veldig her, 565 er ett forholdsvis enkelt urverk som omtrent hver eneste urmaker i norge kan ta service på. Å som faktisk nesten vær eneste urmaker i norge også for kjøpt deler til.
Selv om man ikke er Omega forhandler så for man kjøpt deler til Omega, så lenge man er kunde hos Swatch group for man kjøpt deler til de andre merkene innen konsernet. Det er vell ikke så mange butikker som selger klokker og har egen urmaker som ikke har
Ett eller annet fra Swatch group inne i sjappa si
Selvsagt Preben. Og som @tdn-dk også sier kan man få service på et 565 eller 552 verk hos en lokal urmaker i dag (og til neste år). Jeg tenker fremover, typisk etter desember 2015. Uavhengige urmakere jeg har snakket med varierer veldig i synet rundt fremtidig service. Noen har gode reserve-lagre og sier det kan utføre service i år fremover. Andre sier at de ikke tar inn Omega-klokker lenger, fordi de ikke får bestilt deler fra Swatchgroup.
Uansett: Swatchgroup vil f.o.m. desember 2015 strupe dele-tilgangen til uavhengige urmakere. Det slår også ut i at uavhengige urmakere som ønsker deler til en klokke og kontakter AD-er eller urmakere for den delen, ofte blir møtt med et "nei" grunnet ny policy fra Omega. Jeg vet ikke hvilken skremselstaktikk Omega bruker ovenfor AD-er med autoriserte verksteder og urmakere, men slik er det faktisk.
Jeg er i en slik situasjon hvor jeg har en cal. 1040 inne til service og trenger en del til akkurat det verket. Urmakeren jeg bruker i dette tilfellet har ringt rundt, men møter motbør ift å få kjøpt og oversendt delen. Det ordner seg nok, men det blir litt kløning med eBay og diverse for å få det til vil jeg tro.
Jeg er litt pessimist og tror dette vil bli verre utover i 2016 og og årene som kommer. Som en samler av vintage Omega er jeg ganske forbannet for å si det mildt. For hva blir situasjonen? Etter hvert blir det noen deler det blir manko på i det "frie" markedet, og man ser seg nødt til å ta med vintage-klokka til en autorisert urmaker hos AD. I denne situasjonen sitter Omega i en monopol-situasjon og kan diktere ikke bare pris men også hvilke klokker de ønsker å utføre service på.
Huff da, dette er jo trist å høre. Å mest sannsynlig har du rett, hvis de først begynner å "skru til skruen" så skrur de så hardt de kan.
Å vittig du har en cal. 1040 på service, for det har jeg også. Det vil si den ligger ihvertfall i kø å venter på service(så for vi se hvor lang tid det tar)
Nærmere bestemt en 176.010
Slik jeg oppfattet denne tråden er det en diskusjon av SM300 satt sammen av NOS deler, typisk gjort av Watchco (eller en lokal urmaker/bruker selv hvis han har kompetansen) og da i lys av hvilken verdi en slik klokke har.
Min mening er at klokka får en større verdi hvis disse NOS-delene satt sammen av Omega i Bienne, og at man får papirer på dette, jf. denne kommentaren fra TZ-Forum: "If a watch is restored by the people who made it according to their service guide there's an argument to say that it's more authentic in its restored state." Omega vil også gi deg en del papirer på at klokken er nettopp det, restaurert iht til Omega sine spesifikasjoner, inkl. COA. De vil også trykkteste og garantere vanntettheten på samme måte som en nytt dykker-ur.
Slikt sett er det å kjøpe en restaurert SM300 er noe annet enn å kjøpe en original SM300. Du kjøper det som et "nytt" ur og har muligheten til å bruke det som et "nytt" ur. Du kjøper det IKKE fordi det er originalt, i alle fall hvis du definerer "originalt" på samme måte som man gjør når man kjøper en vintage SM300, jf. min artikkel om emnet på bloggen min. En original SM300 vil av naturlige årsaker ha en helt annen samle-verdi (og bruksmuligheter) enn en restauert en. Men jeg oppfattet ikke at det var diskusjonen i tråden her.
Så kan man stille seg spørsmålet om markedsverdien til en SM300 restaurert av Omega eller Watchco/IWW. Jeg har fulgt med i markedet noen år nå, og det ser ut som Omega-restaurerte SM300 går for litt mer enn IWW/Watchco SM300. Klokker restaurert av andre (lokale urmakere eller bruker selv) går litt lavere enn Watchco-SM300 klokkene igjen. Eneste problemet jeg ser er at man antageligvis betaler relativt mye for å få den restaurert av Omega, og at selgere av og til ber om en for høy pris slike klokker. Min mening er at her kan man gjøre noen gode kjøp med litt pruting.
Man skal være forsiktig med å spå fremtiden, men jeg har en mistanke om at SM300 med alle papirer i orden fra Omega vil i årene som kommer være mer attraktive enn SM300 satt sammen av IWW eller Watchco (eller en lokal urmaker).
Sorry, litt OT: Har du en yachting-modell liggende altså? De er veldig lekre. Håper du legger ut bilder når den er klar.
EDIT: Så du kom meg i forkjøpet.