Selvsagt Preben. Og som
@tdn-dk også sier kan man få service på et 565 eller 552 verk hos en lokal urmaker i dag (og til neste år). Jeg tenker fremover, typisk etter desember 2015. Uavhengige urmakere jeg har snakket med varierer veldig i synet rundt fremtidig service. Noen har gode reserve-lagre og sier det kan utføre service i år fremover. Andre sier at de ikke tar inn Omega-klokker lenger, fordi de ikke får bestilt deler fra Swatchgroup.
Uansett: Swatchgroup vil f.o.m. desember 2015 strupe dele-tilgangen til uavhengige urmakere. Det slår også ut i at uavhengige urmakere som ønsker deler til en klokke og kontakter AD-er eller urmakere for den delen, ofte blir møtt med et "nei" grunnet ny policy fra Omega. Jeg vet ikke hvilken skremselstaktikk Omega bruker ovenfor AD-er med autoriserte verksteder og urmakere, men slik er det faktisk.
Jeg er i en slik situasjon hvor jeg har en cal. 1040 inne til service og trenger en del til akkurat det verket. Urmakeren jeg bruker i dette tilfellet har ringt rundt, men møter motbør ift å få kjøpt og oversendt delen. Det ordner seg nok, men det blir litt kløning med eBay og diverse for å få det til vil jeg tro.
Jeg er litt pessimist og tror dette vil bli verre utover i 2016 og og årene som kommer. Som en samler av vintage Omega er jeg ganske forbannet for å si det mildt. For hva blir situasjonen? Etter hvert blir det noen deler det blir manko på i det "frie" markedet, og man ser seg nødt til å ta med vintage-klokka til en autorisert urmaker hos AD. I denne situasjonen sitter Omega i en monopol-situasjon og kan diktere ikke bare pris men også hvilke klokker de ønsker å utføre service på.