Watchco Seamaster 300 pris?

@2JHead: Hvis du ønsker å gjøre en "investering", jf. det du sier om å få igjen pengene om noen år hadde jeg solgt en av Subbene og kjøpt en original en. ;)

10421804314_542ef9357a_c.jpg

Mmmmm nydelig eksemplar....

Redigert av en moderator:
Selvsagt Preben. Og som @tdn-dk også sier kan man få service på et 565 eller 552 verk hos en lokal urmaker i dag (og til neste år). Jeg tenker fremover, typisk etter desember 2015. Uavhengige urmakere jeg har snakket med varierer veldig i synet rundt fremtidig service. Noen har gode reserve-lagre og sier det kan utføre service i år fremover. Andre sier at de ikke tar inn Omega-klokker lenger, fordi de ikke får bestilt deler fra Swatchgroup.

Uansett: Swatchgroup vil f.o.m. desember 2015 strupe dele-tilgangen til uavhengige urmakere. Det slår også ut i at uavhengige urmakere som ønsker deler til en klokke og kontakter AD-er eller urmakere for den delen, ofte blir møtt med et "nei" grunnet ny policy fra Omega. Jeg vet ikke hvilken skremselstaktikk Omega bruker ovenfor AD-er med autoriserte verksteder og urmakere, men slik er det faktisk.

Jeg er i en slik situasjon hvor jeg har en cal. 1040 inne til service og trenger en del til akkurat det verket. Urmakeren jeg bruker i dette tilfellet har ringt rundt, men møter motbør ift å få kjøpt og oversendt delen. Det ordner seg nok, men det blir litt kløning med eBay og diverse for å få det til vil jeg tro.

Jeg er litt pessimist og tror dette vil bli verre utover i 2016 og og årene som kommer. Som en samler av vintage Omega er jeg ganske forbannet for å si det mildt. For hva blir situasjonen? Etter hvert blir det noen deler det blir manko på i det "frie" markedet, og man ser seg nødt til å ta med vintage-klokka til en autorisert urmaker hos AD. I denne situasjonen sitter Omega i en monopol-situasjon og kan diktere ikke bare pris men også hvilke klokker de ønsker å utføre service på.

http://timeandtidewatches.com/interview-stephen-urquhart-president-omega-part-2/

Redigert av en moderator:

Å jeg ler. Akkurat det samme ville jeg ha sagt hadde jeg vært i hans sko, og det er bullshit fra ende til annen:

"We are really going to control who gets access to our parts, because we just don’t want them in the wrong hands. It’s in the interest of the consumer and in the end of the day I think he’ll benefit from this."

Benefit the consumer? Yeah, right. It will benefit Omega and no one else. For det har jo faen meg ikke funka i hundre år nå. It's all about the buck, dessverre. Klassisk monopolistisk tankegods.

Å jeg ler. Akkurat det samme ville jeg ha sagt hadde jeg vært i hans sko, og det er bullshit fra ende til annen:

"We are really going to control who gets access to our parts, because we just don’t want them in the wrong hands. It’s in the interest of the consumer and in the end of the day I think he’ll benefit from this."

Benefit the consumer? Yeah, right. It will benefit Omega and no one else. For det har jo faen meg ikke funka i hundre år nå. It's all about the buck, dessverre. Klassisk monopolistisk tankegods.

Kanskje, kanskje ikke. Vi får se. While I see Omega's plan as shortsighted and lame to say the least, I don't know any watchmakers outside of Norway that expect to have problems regarding parts, and all of these guys have been in business a long time.