Panerai utvider Luminor-kolleksjonen!
En trio av resirkulert "eSteel" og nye kronografer.
www.tidssonen.no
"Bruk av resirkulert materiale er absolutt noe jeg applaudere, men jeg jubler ikke over godhetsposøreringen med «eSteel» på urskiven. Nettopp dette engasjementet for miljø virker i mine øyne kun som billige forsøk på å score ekstrapoeng i dagens marked."
Helt enig.
Selvfølgelig lukter det PR stunt hele veien: resirkulert stål er et enorm marked og ikke noe spesielt eller nytt.
Over 50% av hele stål som er brukt i EU området kommer fra resirkulert stål.
Det betyr at Panerai har sikkert allerede produsert hundretusenvis av klokker med resirkulert stål og uten å vite det...
Alle Paneristi har allerede vært en del av
prosjektet.
"For 2017, total steel scrap use in the seven key countries and regions was 425 million tonnes while related crude steel production was 1.37 billion tonnes. For the world as a whole, we calculate steel scrap usage of around 600 million tonnes for last year in a global crude steel production total of, as noted above, 1.69 billon tonnes. The proportion of steel scrap used in crude steel production was 35.5% worldwide last year, while our statistics reveal this share to be 17.8% in China, 55.5% in the EU-28, 72.1% in the USA, 34.2% in Japan, 43% in the Republic of Korea, 80.8% in Turkey and 39.9% in Russia."
The BIR Ferrous Division today announces during its meeting in Barcelona the publication of the 9th edition of “World Steel Recycling in Figures”.
www.recycling-magazine.com
Angående resirkulert plast de bruker også, her er det noe jeg unngår: for mye av plasten kommer fra Asia og kan inneholde giftige produkter som phthalate eller BPA.
Det er vel kjent at seriøse produsenter av plast matbokser, drikkeflasker etc bruker alltid ny "virgin" plast for å unngå problemet.
Det har jeg faktisk snakket om med Systema fra New Zealand som ligger høyt på standarden.