Bra presentasjon av en veldig flott samling ErikR!
Selv vil jeg ikke bruke ordet samling om flaskene mine. Jeg samler ikke på whiskey, de drikkes fortløpende, og har til en hver tid ikke mer en tre til fem flasker stående. En kompis av meg hadde på et tidspunkt godt over hundre flasker med whiskey, det aller meste skotsk malt. Han har nå klart å drikke seg ned til et tyvetalls flasker etter en erkjennelse av at whiskey er til for å drikkes ikke samles på. Man må nyte det mens man lever. Som den gode kameraten jeg er, har jeg selvsagt stilt opp på dugnad for å rydde unna. Hundre flasker tar også mye plass.
Så et spørsmål, hvor lenge kan en åpnet flaske stå før den begynner å tape seg?
Har man åpnet mange dyre flasker og har et moderat forbruk må vel det være noe man tenker på. Har selv smakt whiskey som har stått for lenge og det er ikke godt. Virker som om produktet har gått fra brennevin til hetvin. "Englenes andel" nok en gang.
Godt poeng! Alleflasker drikkes, ingen safe-queens.
Angående åpnede flasker, min teori:
på samme måte som en halvfull colaflaske vil bli "dauere" mye raskere vil alkohol fordampe på samme måte jo mer luft tilgjengelig mellom væsken og korken.
Over tid vil metningen av alkohol i luften stagnere (gitt at korken er tett). Med en gang du åpner korken vil ny metningsprosess i tilgjengelig luft iverksettes.
Så med andre ord, ja, alkohol vil fordampe etterhvert, men ikke mye.