Winder: fordel for urverket eller urettmessig slitasje?

Medlem
30. mars 2011
Innlegg
3.527
Sted
Oslo
Jeg vurderer å investere en del penger i en dyrere winder. Kanskje en Orbita? Dette er fordi jeg har nå 4 klokker og det blir fler.. Har en billig winder som har gjort jobben så langt. Jeg lurer på om billige winder kan skade klokkene (alle 20-70k stk)? Vil en god winder gjøre klokkene godt eller slite dem ut? De er jo lagd for å brukes..
 
Kan ikke tenke meg at god eller "dårlig" winder kan skade urene på noen måte. Så lenge de ikke snurrer klokkene inn i noe som lager merker vell og merke :Lol:

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
I praksis gjør en "billig" winder samme nytten som en "kostbar" winder.
Så lenge du har en winder som lar uret få de estimerte 900 riktige dreininger i løpet av døgnet, så gjør en rimelig winder samme jobben som en dyrere.

Bare husk den nevnte forutsetning at du har en winder som gir de riktige antall turns; - det være seg clockwise, counter-clockwise eller en kombinasjon av disse. Dette varierer mellom ur.
De fleste ur skal ha mellom 650-1200 turns per døgn, og tilnærmet alle windere har individuelle programmer for de enkelte ur som innstilles på ønsket antall omdreininger. Stort sett alle windere har forhåndsinnstillinger på de nevnte ca 900 turns, da dette er et snitt majoriteten av ur er innenfor.

Prisingen kommer typisk inn på forhold som materialvalg, design, levetid, og ikke minst støynivå.
Praksis er ofte her som for ur; - jo bedre kvalitet du ønsker, jo mer må du regne med å legge i herligheten.
Høyere pris gir deg som regel både best kvalitet, lavest støynivå, best driftssikkerhet, lengst levetid..... og kanskje også det mest fancy designet.
Og på toppen av det hele; - muligens den beste godfølelsen hos deg når du skal beundre herlighetene....;)

Winder - såvel billig som kostbar - er generelt bare godt for uret, om den gir uret de tilnærmet riktige antall omdreininger. Dette sikrer over tid at verk og smøringer holder seg igang. Det er intet å bekymre seg for; - den billige som den kostbare gjør isåfall samme jobben.

Jeg har/har hatt winder, og har ikke annet enn lovord å gi. Usedvanlig praktisk er det også å slippe å måtte stille uret og de ulike komplikasjoner når det er tid for et lite skifte etter noen dager/uker.

Man har jo forøvrig en liten "tommelfingerregel" - ihvertfall er den nevnt for meg i en del sammenhenger - at du bør legge omtrent 10% av urets kjøpesum i en winder for nettopp det uret.
Den "regelen" har jeg definitivt ikke fulgt, da jeg ikke ser poenget eller logikken i å akkumulere opp slike summer, når en rimeligere winder gjør nytten, forutsatt uret som sagt får de turns den skal ha etter "boken". Det har funket helt fint så langt.

Det er svært mange leverandører "der ute" i alle prisklasser. Og størrelser.
Dog, en winder kan fort bli et møbel, så det ender ofte opp med hva du liker av design og stil, og om du skal ha winderen stående relativt synlig.

Lykke til med kjøp - Orbita er også "solid stuff".
:cool:
 
Selv bruker jeg ikke winder, men her er det jeg har plukket opp etter uttallige diskusjoner rundt temaet på internettet:
Det er svært delte meninger om winder er bra for uret eller ikke. De fleste synes å lande på at de er overflødige.
En dyr winder vil ha mykere rotasjon enn en billig. Klokken trenger jo ikke på bli ristet som en milkshake heller. Tviler på at urene blir skadet, men greit å være på den sikre siden.;)

Min mening er at jo mer bevegelige deler gnisser mot hverandre, jo større slitasje vil oppstå. Dette blir jo etter samme prinsipp som en motor. Jo flere timers gange, jo kortere tid til neste service. Samtidig er det ikke lurt å la noen mekanismer stå for lenge stille mellom hver gang de brukes.
Klokkene har nok godt av å bli brukt litt i ny og ne. Ellers vil jo slitedeler holde seg i god stand lenger ved lite bruk.

Men for all del. En winder er jo en WIS-greie. Løp og kjøp.:D
 
Skjønner ikke helt dette me at man skal ha så og så mangen tørns per døgn, man kan jo ikke bestemme hvor mangen tørns man tar når man bruker uret, så hvorfor skal dette spille noen rolle når man ikke bruker det?

Skjønner at det er mest optimalt osv, men er det virkelig nødvendig?
Just my two cents

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Skjønner ikke helt dette me at man skal ha så og så mangen tørns per døgn, man kan jo ikke bestemme hvor mangen tørns man tar når man bruker uret, så hvorfor skal dette spille noen rolle når man ikke bruker det?

Skjønner at det er mest optimalt osv, men er det virkelig nødvendig?
Just my two cents

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Om du har for få turns vil klokken til slutt stoppe, da vil den først starte igjen når den har fått nok turns og vil da plutselig stoppe igjen, at start og stopp ikke er spesielt heldig tror jeg vi kan være enige om. (Uten at jeg har så mye som en dråpe dokumentasjon på at det stemmer)
Om winderen snurrer for fort vil uret blitt fult opptrukket og rotoren vil da kun gå på cluthen. Noe som igjen sier seg selv ikke er så smart.

Merk at det første tilfellet kun gjelder om uret står i winderen over lang lang tid.
 
Ja jeg fatter jo det med for lite tørns, men 900 per dag må vell holde i massevis, eller?

Det me clutchen fatter jeg ikke helt, for den går jo på clutchen så lenge jeg er i bevegelse? Etter den er fullt opptrekt såklart.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Takker alle for svar! Jeg har kommet til at jeg skal bruke alle mine klokker i rullering og trenger en 8 watch winder til samlingen. Prisen blir nok litt styrende, men som Moore sier vil jeg ha 650-1200turns, med en vei, en annen eller kombo innstilling. Så får vi se hva jeg havner på. Tror jeg vil at klokkene skal holdes i gang til enhver tid, så jeg slipper stille de hver gang.. Tiden får vise!
 
Orbita er kjempebra! En winder er bare veldig praktisk, og det er utrolig herlig å slippe å stille klokkene til rett dato/tid (og andre komplikasjoner om de har det) når man roterer mellom dem.

Anbefalte "turns per day" eksisterer fordi klokken ikke skal stoppe, og ikke bli helt trukket opp til maksimum. Grunnen til at den ikke skal stoppe på winderen er jo åpenbar. Grunnen til at den ikke skal stå å stange i "clutchen" hele dagen ved å windes helt opp er denne: når en klokke brukes på armen så er det godt mulig at clutchen er aktiv deler av dagen, om den trekkes helt opp av bevegelsene dine. Men den får hvilt seg om natten - enten om den er på armen din i søvne eller ligger i boksen. Slitasjen blir en helt annen om en klokke står 1 måned på winder, uten hvile, fullt opptrekket, med clutchen aktivert konstant... Derfor har vi de anbefalte turns per day for forskjellige klokker. Det er fordi man tenker at ur kan bli stående over lengre perioder på windere, og aldri få "hvile" slik de ellers ville. Med korrekt "turns per day" så vil klokken ikke bli helt trukket opp, men trukket nok til at den går.

Ellers har jeg skrevet et lengre innlegg om hvor viktig det er å velge winder fra et merke som tilbyr reparasjoner her: http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?10243-Ny-watchwinder-(m-video!)
 
  • Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
En flott anleding til å komme med en tanke jeg har hatt i det siste, og såvidt har unngått å poste - inntil nå.

Hvis man har en klokke, slik som f. eks min Tudor 7928 hvor det er vanskelig (visstnok - men i prinsippet et hvilket som helst ur som har gått ut av produksjon, og ikke har standard verk som fortsatt benyttes) å få tak i reservedeler, så må det da være bedre å la uret ligge rolig når det ikke benyttes, og heller stille det når man tar det frem. Selv om olje raskere stivner ect, så vil vel den totale slitasje på de mekaniske delene være mindre - eller er jeg helt på tur - for alt jeg vet så blir slitasjen med dårlig olje ect større.

Tenkte bare...
 
Instinktivt ville jeg sagt meg enig med tankene dine Greg, hadde vært spennende med noe feedback fra noen som har koll på slikt på det der...
 
Det er svært delte meninger om winder er bra for uret eller ikke. De fleste synes å lande på at de er overflødige.
D

Det man gjerne glemmer i den diskusjonen er at uten winder må man stille klokken hver gang man skal bruke den.
Og det genererer mye slitasje, særlig hvis det skjer en gang i uken.
Har fortsatt ingen winder selv men jeg ser poenget med en når man har 6/7 klokker i jevn rotasjon med korte intervaller ;)
 
En flott anleding til å komme med en tanke jeg har hatt i det siste, og såvidt har unngått å poste - inntil nå.

Hvis man har en klokke, slik som f. eks min Tudor 7928 hvor det er vanskelig (visstnok - men i prinsippet et hvilket som helst ur som har gått ut av produksjon, og ikke har standard verk som fortsatt benyttes) å få tak i reservedeler, så må det da være bedre å la uret ligge rolig når det ikke benyttes, og heller stille det når man tar det frem. Selv om olje raskere stivner ect, så vil vel den totale slitasje på de mekaniske delene være mindre - eller er jeg helt på tur - for alt jeg vet så blir slitasjen med dårlig olje ect større.

Tenkte bare...

Innstinktivt er jeg også enig, Greg.
 
En flott anleding til å komme med en tanke jeg har hatt i det siste, og såvidt har unngått å poste - inntil nå.

Hvis man har en klokke, slik som f. eks min Tudor 7928 hvor det er vanskelig (visstnok - men i prinsippet et hvilket som helst ur som har gått ut av produksjon, og ikke har standard verk som fortsatt benyttes) å få tak i reservedeler, så må det da være bedre å la uret ligge rolig når det ikke benyttes, og heller stille det når man tar det frem. Selv om olje raskere stivner ect, så vil vel den totale slitasje på de mekaniske delene være mindre - eller er jeg helt på tur - for alt jeg vet så blir slitasjen med dårlig olje ect større.

Tenkte bare...

Vanskelig spørsmål. Vet rett og slett ikke hva som sliter mest på verket i dette tilfellet - at det går konstant på winder, eller blir liggende rolig, men må stilles og startes fra tid til annen. Det har nok litt med hvor ofte du går med det også? Hvor ofte tar du det på armen i rotasjonen din? Ikke at jeg kan klare å svare basert på denne informasjonen heller, men vil tro at det sliter mer på verket at det stopper, starter og stilles flere ganger i uken enn at det går konstant på winder. :)
 
Hvorfor er ikke start/stopp bra :confused:
Man snakker ikke om kaldstart av en motor her, hvor smøring da ikke når ut i hele motoren før etter litt ;)

En liten pedantisk detalj; burde ikke "urettmessig" i overskriften vært byttet med unødvendig? :)

Eller kanskje burde spørsmålet vært stilt om man mener fordelene ved bruk av winder (lettvint) oppveier ulempene (mer slitasje enn ved stopp). IMHO kan det ikke være tvil om at et ur som går hele tiden må ha kortere serviceintervaller enn et som brukes jevnlig/ukentlig, men som da trekkes/stilles.
 
Momentene og dermed stresset på delene er større når uret igangsettes og finner sin rytme enn når det går jevnt. :)
 
En liten pedantisk detalj; burde ikke "urettmessig" i overskriften vært byttet med unødvendig? :)

Det spørs hva trådstarter ønsket å få fram. Hvis vi antar at en winder fører til slitasje av uret, samt at våre ur er våre barn med sjel og whatnot, så er det urettmessig å putte dem i en slik foranstaltning. Vi har ingen rett til å forulempe dem på en slik måte, i ytterste konsekvens kan de bli oss fratatt av Overurformynderiet.

Men jeg tipper vel egentlig at han mente unødvendig, ja ;)
 
Hvorfor er ikke start/stopp bra :confused:
Man snakker ikke om kaldstart av en motor her, hvor smøring da ikke når ut i hele motoren før etter litt ;)

En liten pedantisk detalj; burde ikke "urettmessig" i overskriften vært byttet med unødvendig? :)

Eller kanskje burde spørsmålet vært stilt om man mener fordelene ved bruk av winder (lettvint) oppveier ulempene (mer slitasje enn ved stopp). IMHO kan det ikke være tvil om at et ur som går hele tiden må ha kortere serviceintervaller enn et som brukes jevnlig/ukentlig, men som da trekkes/stilles.

Dette er bare synsing fra min side da jeg ikke er sikker, men vil tro at stopp/start med alt det innebærer som stilling av tiden/dato/andre komplikasjoner mer enn 1 gang i uken vil slite mer enn å bare la uret gå på winder halveis opptrukket. Om urverket er oljet skikkelig så vil det slite minimalt på det å gå konstant. Si at man har en Seiko monster som man må starte og stille, som inkluderer å skru kronen inn og ut, to til tre ganger i uken, så vil man ende opp med å gjøre dette opp til 150 ganger på bare 1 år. Risikerer at gjengene på kronen også blir slitt ut raskere da.

Men igjen, jeg er ikke sikker. Er mulig at å la uret gå konstant i 1 år vil slite mer på urverket enn å starte og stille det 100-150 ganger i året. :)

Om Greg bruker uret sitt mye sjeldnere enn 1 gang i uken så ville jeg bare latt det ligge og ikke satt det på winder.